Tigana av Guy Gavriel Kay

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Tigana av Guy Gavriel Kay

Post by Terje »

Tigana
av Guy Gavriel Kay

1990, 692 sider (ppb, medregnet Kays etterord).


For tjue år sida invaderte og beseira de to rivaliserende magiker-tyrannene Alberico av Barbadior og Brandin av Ygrath ”the Peninsula of the Palm” (Hånd-halvøya), en samling bystater som kan minne om de i Italia. Selv da de ble invadert var bystatene ute av stand til å samarbeide, og dermed falt de uten å yte særlig motstand.

Det var imidlertid ett unntak: provinsen Tigana. Tiganas innbyggere var kjent som stolte og lidenskapelige mennesker, og da Brandin sendte sin sønn Stevan sørover for å ta seg av dem, mens han selv dro for å konfrontere Alberico i en naboprovins, vant hæren fra Tigana.

Dessverre for Tiganas innbyggere var Stevan den eneste årsaken til Brandins invasjon. Stevan var nemlig Brandins yngste og høyest elskede sønn, og Brandin angrep the Palm utelukkende for å skape et rike der for sin yngste sønn. Så da Stevan ble drept, glemte Brandin Alberico og tverrvendte med hæren sin, dro sørover, og knuste Tigana, som ikke var i stand til å stå imot magien hans.

Brandin knuste ikke bare Tiganas hærer: Da Prinsen av Tigana og styrkene hans var utsletta, påkalte Brandin all sin magi, og sletta alle minner om Tigana fra hukommelsen til alle som ikke var født i Tigana før nederlaget. Han fortsatte så med å plyndre mesteparten av provinsen, påla Tiganas innbyggere tunge skatter, og rev ned enhver statue eller bygning som kunne minne folk om det Tigana som var. Til slutt ga han provinsen et nytt navn.

Dette hendte som sagt for omtrent tjue år sida. I romanens nåtid har Alberico og Brandin delt åtte av the Palm’s ni provinser mellom seg, og styrer territoriene sine med hard hånd -- de er jo tyranner. Til tross for dette aksepterer de alle fleste tyrannenes overherredømme, da de garanterer stabilitet og så godt som har utsletta alt som heter landeveisrøvere. Men for noen få er ikke dette nok.

En gruppe tiganesere, støttet av personer fra andre provinser som også lengter etter frihet, arbeider for å velte tyrannenes styre. Opprinnelig var planene deres kun sikta inn mot å hevne seg på Brandin -- på å drepe ham og oppheve forbannelsen hans før de siste personene som husker Tigana døde. Men de innså snart at dersom de drepte Brandin ville det ikke ta lang tid før Alberico hersket over alle the Palm’s provinser. Og blant tyranner er Alberico en av de verste; der Brandin invaderte the Palm for sin sønns skyld, gjorde Alberico det samme bare for å mette sine ambisjoner.

Tigana følger naturligvis frihetskjempernes kamp mot undertrykkerne, men jeg vil ikke gå nærmere inn på detaljene, ettersom noe av det jeg satte mest pris på ved hele boka var å oppdage hvem alle disse personene var, hvor de kom fra, og hva de kom til å gjøre. Jeg føler nesten at jeg har sagt for mye allerede, men man må jo forklare minst så mye som dette om en fantasyromans setting, synes jeg.

Når det gjelder resten av settingen er dette forholdsvis vanlig Low Fantasy. Ja, handlingen foregår i en sekundærverden; det finner magi og magikere; minst ett ”fabelvesen” dukker opp; og det er en liten sekvens hvor Kay avlegger et besøk i Epic-land. (Med ”Epic” mener jeg her den typiske fantasykonflikten, der noen få utvalgte forsøker å bekjempe en fiendtlig, kanskje også ”ond”, overnaturlig kraft.) Her må jeg imidlertid legge til at det nesten var forfriskende å lese en fantasyroman der det episke plottet bare tjente som et lite biplott, og hovedfortellinga var dominert av et mer profant plott -- mens det ofte er omvendt. I tillegg er denne episke biten hovedsakelig allegorisk; tilstede for å vise at et fenomen, som for eksempel undertrykkelse, har vidtrekkende og uforutsette konsekvenser, og, for å sitere Gro, at alt henger sammen med alt.

Som du sikkert har forstått allerede, er frihet et av Tiganas hovedmotiver. Ikke veldig originalt, jeg vet, men sånn er det nå engang. Men, som jeg ofte har sagt før, en mangel på originalitet betyr lite for meg i kunst, så lenge håndverket er solid. Som det unektelig er i tilfellet Tigana. I tillegg makter Kay å unngå fantasylitteraturens vanligste fallgraver ved å portrettere også tyrannene som mennesker; som tredimensjonale, nyanserte individualer, ikke bare som horrible personifiseringer av en eller annen idé, som ”undertrykkelse”, ”tyranni”, eller ”terrorisme”. På den andre siden, mens Kays helter er akkurat det -- helter -- har de også noen mer ambivalente sider. En av dem tar for eksempel en trollmann som slave, for å bruke ham i kampen mot magiker-tyrannene. Han starter dermed en diskusjon -- som Kay aldri klart tar side i, måtte Gudene velsigne ham for evig tid -- rundt frihetens verdi og dilemmaer, og om hvorvidt målet helliger midlene.

Det andre dominante motivet i Tigana er minner, historie, identitet, og samspillet mellom disse faktorene. Kan forsøker å undersøke forholdet mellom fortida og nåtida, eller mer spesifikt hvordan vi forholder oss til fortida. En av ”konklusjonene” hans her, om man kan bruke et så sterkt ord, er at det er like farlig å fokusere for mye på fortida, som det er å ignorere den. Spørsmålet blir da hvordan vi bør balansere dette. I etterordet knytter Kay dette problemet til et annet problem, et knyttet til identitet, hvor han peker på noe som allerede har blitt understreka i selve Tigana, at hvordan vi ser oss selv er direkte forbundet med fortida: både våre personlige erfaringer -- som eksemplifisert gjennom de eldre karakterene i Tigana -- så vel som våre forfedres historie -- som tilfellet er med de yngre tiganeserne. Kay hevder at en av årsakene hans til å skrive Tigana -- inspirert av gamle, manipulerte sovjetiske fotografier der funksjonærer som hadde falt ut av det gode selskap var blitt redigert ut, så vel som av historiens mange forsøk på å undertrykke et folk ved å utrydde historien, identiteten, deres -- var å se nærmere på hva som kunne skje dersom noen faktisk hadde evnen til å viske ut store deler av historien, med hjelp av magi.

Jeg kunne sikkert ha sag mer om dette -- men dette er en anmeldelse, tross alt, ikke en analyse -- og diskutert hvorvidt Kay lyktes i prosjektet sitt. Jeg vil dog påstå at han har lyktes, hovedsakelig fordi beskrivelsen av hvordan en ung mann fra Tigana -- som ikke visste at dette var hjemlandet hans -- blir fortalt om landets og folkets historie, var så enormt velskrevet, og så svimeslående sentimentalt -- og dette må vel være første gang jeg har brukt ”sentimentalt” som en positiv ting -- at det flere ganger rørte meg til tårer. Jeg tror faktisk at Tigana er den første boka jeg har lest hvis fordømte eksposisjon (!!!) nesten fikk meg til å begynne å grine etter usle 116 sider. (Dog, det virker som om jeg griner av hva det skal være nå for tida; det er nesten så det begynner å bli flaut. :P )
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Du gir ikke boka noen karakter, såvidt jeg kan se.

Og er det noen spesielle grupper/personer som har ekstra glede av denne boka?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg har aldri gitt bøker karakterer. Jeg synes det er vanskelig nok å sette karekter på en film som varer i 90 minutter; å sette karakter på ei bok det tar to uker å lese anser jeg som nesten meningsløst, og umulig.

Og passende målgruppe... en hver person over 14-15 som behersker engelsk godt nok?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg skjønner godt at du holder deg unne karakterene, Terje. Det føles fryktelig tabloid til tider :(

Men de har en viktig funksjon. Uten noen form for ranking av boka er det vanskelig for en leser å finne ut hvor den dissekerte boka befinner seg i terrenget. Noen gjør dette ved hjelp av karakterer, andre ved å sammenligne boka med lignende, kanskje mer kjente verk.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Har tenkt på det, at jeg kanskje burde prøvd å plassere bøkene jeg leser i ei liste der deres plassering sier noe om deres kvalitet i forhold til hverandre. Har også vurdert noen forskjellige formater, men ikke helt konkludert skikkelig ennå.

Dersom jeg skulle våge meg på en gradering, mot bedre vitende, ville kanskje Tigana blitt en 9 eller en 9.5 av 10, omtrent på samme nivå som American Gods, Lyonesse, Ringenes Herre, The Book of the New Sun og A Storm of Swords; litt over The Lies of Locke Lamora, The Drawing of the Dark og The Darkness That Comes Before.

Og en tanke under Deadhouse Gates og Memories of Ice. Muligens.

Sånn cirka.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Nydelig. :o

Notert. 8)

Skal leses. :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Tigana av Guy Gavriel Kay

Post by Loki »

Denne tilrådinga hadde eg heilt gløymt. Eg las Kay si The Lions of Al-Rassan i januar i fjor, og det gav skikkeleg meirsmak, så eg ynskte meg ei anna av han til jul i år, men det var ikkje denne. Skal pinadø gå og leggje Tigana til på ynskjelista umiddelbart, kan jo vere nokon av syskena mine ikkje har somla seg til å handle presang enno.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Tigana av Guy Gavriel Kay

Post by Asphyxiate »

Leste Tigana for noen år siden. Den er en veldig god, enkeltstående fantasyroman, men som jeg synes prøvde å være nesten for poetisk? Jeg vet at den er høyt elsket og det var derfor jeg kjøpte den, men jeg tror jeg gikk inn i den med en ide om å lese en klassisk fantasyroman - noe den er på mange måter, men samtidig ikke. Jeg veit ikke jeg, så innmari bra som folk tydeligvis skal ha den til, er den ikke. Men lesbar, det er den!
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Tigana av Guy Gavriel Kay

Post by Loki »

Hm. Vel, som sagt, einaste eg har lese av forfattaren er Lions of Al-Rassan, og den er berre fantasy i den forstand at den går føre seg i ei oppdikta verd -- elles trur eg ikkje ein einaste overnaturleg ting skjer i den. Slik sett kunne den nesten vore science fiction, berre sett på ein planet der folk enten aldri har hatt, eller har gløymt, at dei ættar frå ein annan planet. Så den er kanskje litt rar som samanlikningsgrunnlag. Trur Tigana er meir bokstaveleg fantasy, med magiske innspel og den slags? Men boka eg las kjentest meir som ein historisk roman på mange måtar enn som rein fantasy (utom settinga, som sagt). Den hadde likevel gode karakterar og fin historiebygging, så eg likte den godt.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Tigana av Guy Gavriel Kay

Post by Asphyxiate »

Ja, Tigana er mer streit fantasy når det kommer til setting, magi og den slags.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Tigana av Guy Gavriel Kay

Post by Loki »

Loki wrote: Fri Nov 19, 2021 12:18 Skal pinadø gå og leggje Tigana til på ynskjelista umiddelbart, kan jo vere nokon av syskena mine ikkje har somla seg til å handle presang enno.
Fekk den ikkje i 2021 -- men den vart verande på lista, og eg fekk den i 2022! Så skal sjå om eg får tid til den i løpet av året. Las nett Kays Fionavar (plukka opp i ein bruktbutikk i desember før eg visste eg kom til å få Tigana), ein trilogi som òg er episk fantasy, om enn frå langt tidlegare i forfattarskapet hans. Trass i velskrevne enkeltkapittel var fyrsteboka som heilskap noko seig, i stor grad flytter han berre karakterane gjennom opplevingar og situasjonar for å gi dei den bakgrunnen, dei opplevingane og dei traumane dei treng for plottet vidare -- men bok 1 er ganske kort, og bok 2 og 3 er veldig bra og vel verdt innsatsen. Kay har ein spesiell måte å skrive på som sikkert ikkje er for alle, men som eg tykkjer er veldig vakker og tidvis ganske gripande. Så mellom det og Terjes varme tilråding over så ser eg ekstra fram til Tigana no!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Tigana av Guy Gavriel Kay

Post by Loki »

Då har eg lese Tigana, og eg kan varmt bifalle all rosen Terje kom med for seksten år sidan i fyrsteposten her i tråden. Denne er min absolutte favoritt av Kay så langt, til og med betre enn den supergode Lions of Al-Rassan, og går rett inn på topp ti-lista mi (om eg hadde hatt ei slik).
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply