The Last Wish av Andrzej Sapkowski

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

The Last Wish av Andrzej Sapkowski

Post by Lothair Mantelar »

The Last Wish
av Andrzej Sapkowski

280 sider.
Finnes på: Engelsk.
Utgaver: Finnes i både hardcover og paperback.


Andrzej Sapkowski, sier du? Dette må være noe nytt noe.

Jo, du har helt rett i at den er nokså ny på engelsk, men Sapkowski har vært kjent i snart over 20 år som Polens kanskje beste forfatter, og dette til tross for at han har nesten bare skrevet Fantasy! I år ble den første boka i "the Witcher Saga" utgitt på Engelsk. "The Last Wish" ble opprinnelig utgitt i 1993 i Polen og har gått sin seiersgang i alle land den har blitt utgitt i. Det synes ikke jeg er så rart etter å ha lest boka selv.

"The Last Wish" er det man så fint kaller ei novellesamling, men det er en ganske så spesiell novellesamling. Ja, den består av syv forskjellig historier, men alle har den samme hovedkarakteren og de blir mesterlig bundet sammen av en bokas lengste novelle, "The Voice of Reason". Hver novelle springer ut fra hva hovedkarakteren gjør eller opplever i den overhengende novellen, noe som gjør at boka føles mer som en roman enn ei novellesamling.

I "The Last Wish" blir vi introdusert til Geralt. Han er en witcher; en genetisk alterert mann som er blitt valgt av skjebnen til å drepe monstre mot å få betaling. Dette høres kanskje ikke akkurat originalt ut i og for seg selv, men når man leser boka så finner man fort ut at Sapkowski er intet mindre enn en mester. Han leker seg briljant med kjente og ukjente eventyr. Ja, på et tidspunkt får man til og med møte Snøhvit, bare at hun er ei forførerisk mutant-prinsesse som er ute etter hevn mot sin stemor. Med seg har hun sin personlige death-squad av forskjellige raser (de syv gnomene døde dessverre en gang da de begynte å sloss om hvem som skulle sove/voldta Snøhvit akkurat den kvelden). Det beste med dette er at Sapkowski presterer å skrive historier som er både vittige og meningsrike, men som samtidig er så mørke og grusomme at man må lese videre i ren fascinasjon.

Alle de syv historiene holder en høy kvalitet og man lærer mye om Geralt og resten av karakterene. Det er vitalt å ha lest "The Last Wish" hvis man ønsker å fortsette med resten av sagaen. "Blood of the Elves" blir utgitt neste høst og er den første i en serie på fem bøker om Geralt og hans venner. Tro meg - dette er bøker du vill høre mye om i årene som kommer.

Folk som har lest disse bøkene sammenligner Sapkowski med Jack Vance og GRRM. For min del så jeg mye av Neil Gaiman i disse småhistoriene. Uansett hvem man sammenligner med så kommer man ikke utenom det faktum at dette var ei skikkelig god bok, en av de beste jeg har lest i år. Personlig foretrekker jeg alltid å lese en roman framfor ei novellesamling, men "The Last Wish" faller midt mellom disse to stolene, så uansett hva du vanligvis liker så bør du prøve ut denne boka. Den er veldig, veldig god.

8.0 / 10
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Hm. Lyder jo forlokkende. Kan du gjere eit poeng ut av å pimpe denne fyren med eit par-tre månadars mellomrom slik at eg ikkje gløymer han bort?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ikke overraskende slutter jeg opp om Lokis oppfordring.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Dere kjenner meg :wink:

Hadde jeg vært dere ville jeg kanskje ventet til "Blood of the Elves" ble utgitt. Lite vits i å lese denne boka hvis ikke romanene hans er like gode.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: The Last Wish av Andrzej Sapkowski

Post by Loki »

Legg herved inn formell klage at den bimånadlege pimpinga aldri vart utført. No har eg jo til og med sett ein sesong fjernsyn basert på dette, og eg har framleis ikkje lese boka. J'accuse, Lotta. J'accuse veldig.

;D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply