Den Mørke Materien

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Ashaman
M’hael
M’hael

Den Mørke Materien

Post by Ashaman »

Er d noen som har lest triologien ''Den Mørke Materien'' av Phillip Pullmann?? Skal begynne å lese den første boken i dag, men er ikke sikker på hvor bra den er!! Har hørt noe bra om serien men lurer på hvor sterk dere vil anbefale den!!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Den er veldig god. Trist, men god. :D
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Høhø, tenk visst han hadde hatt en l i etternavnet :?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Han har ikke bare en l i etternavnet sitt, Treveler, men to. :P

Uansett, jeg leste denne seria for ett par år sida. Noe av det beste jeg har lest. Overraskende, trist, spennende, ovs, osv, ad nauseum. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Har kommet noen sider ut i første boka nå, og etter som jeg forstår så går d hele føre-seg på 1800-tallet, når d fanst damplokmotiv og lite elektrisitet!!! MEN d har en vri som er at menneskene kan snakke med dyr(?) og at de har noen hjelpere som kan velge hvilken form de skal ha!!! Har også skjønt at d dreier seg mye om teologi, og krangelen om hva som er ekte, og håndfast, og hav som ikke er d!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hehe, du har delvis rett... :wink:

Les videre, og alt vil bli klarere! :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

er d noen som kan si litt om daimonene til menneskene???
har skjønt at d er et vesen som følker et menneske hele livet, og at d som ungt kan skifte form til nesten hva d skal være, men at når d blir stort kan d ikke skifte form. D er vell også slik at daimonen er motsatt kjønn av d mennesket er; og at menneskenne ikke kan tenke seg et liv uten en daimon; d vill være d samme som et liv uten hode!!!! (unnskyld rare tegn; men capslocken har henkt seg opp og d har musa og; hehe; skolens data!!!)
- Davram Bashere
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Er en stund siden jeg har lest bøkene, men jeg trur en daimon (uttales "demon", btw) er sjelen til mennesket, eller noe sånt. Et liv uten en daimon blir på en måte som et liv uten sjel.

Hvor lang har du lest?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Jeg er vel på side 150 i bok 1 eller noe sånt, d siste som skjedde var at de befridde panserbjørnen, og snakka med daimonen til hun heksa!!!

Hadde sånn halvveis skjønt at daimonene var skjelene til folk!!! Spennende serie må jeg si, litt daff i starten, og de store hendelsene, så langdt, skjer før du vet ord av d, mens d kjedlige drøyer litt ut, men jeg håper jeg har mer bra i vente!!
- Davram Bashere
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Ble ferdig med bok en i går!!! Vanvittig spennede slutt!!!! har begynt på bok nr. 2, men ble litt skuffet over at den ikke fortsatte der bok en sluttet!!!!! (kan noen forklare hvorfor de i Will sin verden plutselig har fått mobiler?!?!?!) (håper Will lever i en annen verden enn Lyra gjør, ellers blir jeg skuffet!!)
- Davram Bashere
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Du får vite svaret ganske tidlig i boka.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Jepp, har skjønnt d nå!!! Hjelper veldig med symbolene på sidene slik at man vet hvilken verden de er i!!! syns boken har tatt seg kraftig opp, og har fått en del forklaringer på ting!!! D er utrolig godt funnet på hvordan verdnene henger sammen!!!

Er nå på side 100 i bok nr. 2. (var litt rar den ''Hulen'' men skjønte etterhvert hva d var!!)
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

hmm.. på en skala på 1-10, hvor mye vil du anbefale meg denne serien??? trenger litt mer å lese på :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Første bok(uten slutten) en god 5er (alt uten om slutten var litt kjedelig)
Andre bok så langt (med slutten fra første bok): 9er
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

okei.. skal lese dem når jeg får tid :)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply