Isam/Luc spoiler tSR

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

hinta ikke moiraine eller noen til at det var thom som stod bak?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Det ville vært... Upasende av en Barde.
Men uansett kan jeg ikke helt se for meg han som en morder, men igjen så er det jo snakk om hans elskede Morgase. Moraine hintet vel av en meget god som vanelig så....
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Han drepte Galldrian Riatin, så hvorfor ikke Taringail også? Begge trua kvinner han elska...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Thom er truleg den farlegaste barden i Randland...

Den scenen der Moiraine hinter, er i tSR, kapittel 17:
tSR wrote:[Moiraine]"Thomdril Merrilin. En gang kalt Gråreven av noen som kjente ham, eller kjente til ham. Hoffskald ved Andors kongelige slott i Caemlyn. Morgases elsker for en tid, etter Taringails død. Heldig for Morgase, Taringails død. Hun fikk sikkert aldri vite at han hadde tenkt å ta henne av dage og gjøre seg selv til Andors første konge. Men vi snakker om Thom Merrilin, en man som etter sigende kunne spille Fyrstehusenes Spill i søvne." Thom måtte anstrenge seg for å skjule sjokket. Hvor mye visste hun? For mye, selv om hun ikke visste en tøddel mer.
Apropos Thom, kvinner og konger. Kva skjedde med Galldrian?

Edit: Terje kom litt før meg...
Last edited by Torbjørn on Mon Nov 28, 2005 19:58, edited 1 time in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hehe, det tok meg ei stund å komme fram til at det Galldrian-spørsmålet ditt var retorisk...

Hadde tenkt til å svare på det, jeg... :roll:
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Ja, tror nok at hvis Thom hadde en minste misstanke om Taringails planer om å drepe Morgase, ville han være død i løpet av minutter. Har ikke tenkt på det før, at han var så farlig. Vel visste han var farlig, men ikke SÅ farlig. hehe
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lews Therin Telamon »

Joda Thom er farlig han. Han hjelper Rand en del med fyrster og adelige som stikker kjeppene i hjulene for Rand også. Er det ikke et par av dem som kommer opp i "ulykker"? Blant annet de tre i Tear (?) der han ene blir "syk" og kona pleier ham "kjærlig" til han dør? Mener Thom har en boks med skrivesaker når Moiraine kommer inn på rommet hans da. Han skyver den under et bord eller noe, men Moiraine legger merke til den og kommenterer litt tørt skjebnen til et par av de adelige.
Thom forfalsker jo en del papirer og sprer rykter rundt som fører til manges død.

Men, det jeg skulle si, var at Fain er enda farligere. Tviler på at Slayer klarer å ta ham av dage med det første. Synes det virker som at kreftene hans bare vokser og vokser, og i et par POV så tenker han jo på at han "skal vise alle hvem han er" osv.... Nå som Shadar Logoth er borte, så er jo han fokuset for all den ondskapen som fantes der før. Så han kommer nok til å få en kritisk rolle når Tarmon Gaidon nærmer seg, og jeg tror at han er STERKT undervurdert i hvor farlig han egentlig er...
- In the Light - LTT
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Når det gjelder Fain. Kjønner ikke alle som tror an er sånn noenlunde ufarlig kar. Hvis Fain ikke sov, og slayer prøver å ta ham av dagen, tror jeg Slayer har prøvd noe for siste gang i sitt liv. Moiraine selv sier Fain muligens er den farligste mørkefrenderen, den dypese, og mest fordreide av alle mørkefrender i levende live. Og det er i slutten av tEotW. Han sa skyggen er ute etter ham fordi han vet hvordan han kan beskjempe det. Så tror ikke en skal ta lett på ham.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Re: mhm

Post by Terje »

ludde wrote:Han sa skyggen er ute etter ham fordi han vet hvordan han kan beskjempe det.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Dette har jeg ikke fått med meg! :o

Hvor står det? (Så jeg kan lete etter det når jeg leser opp igjen serien etter jul...)
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Vi vet ikke om han bare babler eller om han vil kjøpe seg en utvei på noen måte, men Fain blir tatt til fange i Fal Dara og brakt til fyrst Agelmar hvor Moiraine, Lan, Rand, Matt, Perrin, Nynaeve, og Egwene er. Han prøver å komme seg over murene, men blir tatt. Når han står foran Moiraine sier han en hel del, men også at han har vendt skyggen siden. Han skal aldri mer være hunden til Ba'alzamon. Han sier skyggen er ute etter han, ute etter å drepe han fordi han har funnet ut hvordan en kan kjempe mot skyggen. Noe i den durn.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Takker, da vet jeg i allefall sånn noenlunde hvilket kapittel jeg skal søke i! :D

Skal finne og poste det når jeg har litt bedre tid...
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Det er i kapittel 46, Fal Dara. Det han seier er dette:
Padan Fain til Agelmar Jagad wrote:Padan Fain is simply one of the many disguises I have been forced to wear over the years. Friends of the Dark pursue me, for I have learned how to defeat the Shadow. I can show you how to defeat him, Great Lord.
Det er er eigentleg meir Jeraal Mordeth som snakkar, enn Padan Fain, og måten Aridhol brukte for å slå Skuggen var ikkje akkurat den beste...

Likevel har nok Moiraine rett, når ho seier at han kanskje er blant dei farlegaste mørkefrendande.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Aha, så det var bare Mordeth...

Men ja, i den grad Fain forsatt er en Mørkefrende, er han nok den farligste. Det har jo sågar blitt hinta mot at han kanskje til og med er Den Mørkeste, eller noe sånt. Ikke at jeg nødvendigvis tror på den teorien, men den sier i seg selv litt om hvordan han kan virke...
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

"Mørkefrende" er vel kanskje ikkje det heilt rette ordet for Fain, nei. Han hater vel både Ba'alzamon og Rand, og speler ikkje på lag med nokon av dei. Skal verte spanande å sjå kva han finn på i Memory of Light.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Får noen asossiasjoner med Gollum når jeg tenker på Padan Fain. Men det er et stort problem, Padan Fain er mye mye MYE!! Farligere enn Gollum. hehe.

Ja det er nok Mordeth som snakker, ikke Padan Fain. For Fain er i det ene øyeblikket krypende, så høy på pæra, så krypende. Noe lignende Gollum.
Og når Fain oppfører seg som om han eier alle, er han Mordeth.
Post Reply