Galskap, stemmer i hodet o.l.

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Takk for flytting admins, nå er tråden der den hører hjemme!

Mins syn, ja! To personer smelter sammen og en overlever. Før KoD antok jeg (feilaktig antar jeg nå) at den andre personen var LTT. Dette var fordi vi jo ikke visste noe om Moridin og ballfiretingen. Men nå er det som du sier, Incanus, at det like godt - eller heller kanskje - nok er Moridin.

Spennende det med at de skal smelte sammen. Er det ordvalget det som blir brukt i bøkene? ( "smelte sammen" ) Til nå har vi sett hvordan Rand noen ganger får bildet at "nr. tre" i hodet sitt, men ut over det, har vi merket noen sammensmelting?

Og hvilke konsekvenser får dette for handlinga i MoL? Og for siste strid... Tror du at Moridin visste hva han gjorde når han lot sin ballfire møte Rands? (heller tvilsomt, men alltid artig å høre hva andre mener om saker... )
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Nja, jeg mener fortsatt at det er Lew Therin det er snakk om.

Lews Therin og Rand har tross alt allerede begynt å "smelte sammen", i den betydning at Rand har tatt til seg enkelte av Lews' (u)vaner, kunnskap, o.l. Dersom Rand og Moridin også skal amalgameres (eller hva det nå er det heter :P), vil dette ta en god del tid, samtidig som det vil komplisere Den siste strid betydelig. Jeg klarer knapt å forestille meg implikasjonene av en slik sammensmelting...

Båndet mellom Rand og Moridin mener jeg heller ligner på det mellom Rand, Mat og Perrin, selv om det naturligvis er ganske annerledes. Kan hende at etter Den siste strid, når Rand har sløya Moridin, så vil Rand fysisk påvirkes av at dette båndet rives av, eller noe i den dur, og derfor bli sjuk. Enter likbåre.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Orda som vart brukt var desse, henta fro Wotmania sin FAQ:
Min wrote:”I saw you and another man. I couldn’t make out either face, but I knew one was you. You touched, and seemed to merge into one another, and…” Her mouth tightened worriedly, and she went on in a very small voice.” I don’t know what it means, Rand, except one of you dies, and one doesn’t. I – Why are you grinning? This isn’t a joke, Rand. I do not know which of you dies.”

-A Crown Of Swords, A Bath
Wotmania har ingen konklusjon, dei berre seier at det kan vere LTT eller Moridin. Problemet med LTT, er at han teknisk sett ikkje kan døy, då han allereie er død... Og dessutan: "You touched, and seemed to merge ..." Det kan tolkast som fyrst rørte dei ved kvarandre (eller bannblussa rørte ved kvarandre), og so smelta dei saman.

Det kan jo sjølvsagt vere LTT og, men stemmer for Moridin...
Ceres wrote:Tror du at Moridin visste hva han gjorde når han lot sin ballfire møte Rands? (heller tvilsomt, men alltid artig å høre hva andre mener om saker... )
Einig med deg, det er tvilsamt: Dei snakka saman medan Moridin drog Rand opp av holet, då ein arm av Mashadar kom ut av eit vindauge over dei (trur eg). Begge to reagerte instinktivt ved å sende bannbluss mot Mashadar.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

incanus wrote:Orda som vart brukt var desse, henta fro Wotmania sin FAQ:
Min wrote:”I saw you and another man. I couldn’t make out either face, but I knew one was you. You touched, and seemed to merge into one another, and…” Her mouth tightened worriedly, and she went on in a very small voice.” I don’t know what it means, Rand, except one of you dies, and one doesn’t. I – Why are you grinning? This isn’t a joke, Rand. I do not know which of you dies.”

-A Crown Of Swords, A Bath
Wotmania har ingen konklusjon, dei berre seier at det kan vere LTT eller Moridin. Problemet med LTT, er at han teknisk sett ikkje kan døy, då han allereie er død... Og dessutan: "You touched, and seemed to merge ..." Det kan tolkast som fyrst rørte dei ved kvarandre (eller bannblussa rørte ved kvarandre), og so smelta dei saman.

Det kan jo sjølvsagt vere LTT og, men stemmer for Moridin...
Lews Therin er i og for seg død, som du sier, men det er vel knapt normalt at sjeler/personligheter blir værende igjen etter kroppens død? Kanskje vil Lews' sjel endelig få hvile?

Og det med at de "touched" trenger ikke nødvendigvis å tolkes bokstavelig. Svært få profetier takler bokstavlig tolkning særlig bra. Men på den andre siden så er ikke Mins syner vanlige profetier, så hvem vet. Så langt har de strengt tatt virka mer håndfaste enn for eksempel Karaethon-sirkelen (eller hva det nå heter på norsk).

Når det gjelder Moridin, ser jeg imdlertid ikke bort fra at det faktisk er ham det er snakk om. De har jo "berørt" hverandre, vel og merke gjennom bannbluss; mentalt virker det som om de smelter sammen; ved Den siste strid vil helst en av dem dø; og at dette vil bidra til at Rand slås ut og havner på ei likbåre er ikke umulig.

Når jeg tenker over det, heller jeg mer mot Moridin, selv om Lews naturligvis ikke utelukkes...
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Du gjør et godt poeng, terje, med at en sammensmelting med LTT jo allerede var på gang, men en sammensmelting av Moridin/Rand ville ta mer tid enn MoL... Men det med "touch" og "merge" tyder jo i retning av Moridin... :?

Forstår ikke helt hvor RJ vil med Moridin-plottet. Det skal jo bare være ei bok til!
Urban tilværelse
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Incanus:

b- Han kan ikke ha skapt personen selv som en vanlig schizofren, for uansett hvor merkelig slike fenomener er så kan ikke den andre personen vite noe orginalpersonen fra før av ikke vet. Men det gjør LTT og det han vet stemmer. Så det må være LTT i egen høye person. Men det gjør ikke Rand noe mindre gal, kanskje bare mer :?

Jeg vet hvordan en bruker en
Spoiler
spoiler-tag
bare glemte meg litt. Men foretrekker å bruke denne

Spoiler

Hvis det er greit selvfølgelig. Men sier dere at jeg bruke spoiler-tag vil jeg gjøre det.
Men inntil videre

Spoiler

Flyttet fra innlegget som var under.
Jeg trodde det alltid hadde vært LTT det var snakk om. Men etter Incanus sitt behjelpelige 'Touch' og 'Merge' må jeg si at det heller mer mot Moridin enn mot LTT.

Men Merge, vil det si smelte inn i hverandre? Kjønner ikke hvordan det kan ha seg. Er det mentalt vi snakker om da, eller Fysisk og Psykisk.
Vil det si at enten Moridin tar over Rands Psyke eller omvendt, og når det fullbyrdes vil den andre dø?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tror ikke det vil bli snakk om noen fysisk sammensmelting her - i såfall vil Tarmon Gai'don bli utkjempa av kirurger. :P

Hvordan det hele foregår kan vi bare spekulere i, men siden de to skal kjempe mot hverandre er det ikke spesielt sannsynlig, slik jeg ser det, at de vil bli helt den samme. For da risikerer vi at Tarmon Gai'don blir like kjedelig som om kirurgene jeg nevnte over faktisk hadde vært de som kjempa der. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Re: mhm

Post by Eivind »

ludde wrote:Jeg vet hvordan en bruker en
Spoiler
spoiler-tag
bare glemte meg litt.
Alle kan glemme seg litt, det er greit, men når vi først har en spoiler tag, så er det en stor fordel om folk holder seg til den og ikke lager sin egen. Da blir det alt for rotete :wink:

Og en annen ting, vennligst ikke post to ganger etter hverandre, uten å ha veldig god grunn (fange oppmerksomhet). Ta heller å rediger din forrige post.

Nå tar jeg og fjerner alle spoiler tagene deres, siden de ble unødvendige etter at emnet ble splittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

ludde wrote:Han kan ikke ha skapt personen selv som en vanlig schizofren,
Det var det som vart sagt i den teorien det var snakk om.
terje wrote:Tror ikke det vil bli snakk om noen fysisk sammensmelting her - i såfall vil Tarmon Gai'don bli utkjempa av kirurger.
Det vert nok ikkje ein fysisk samansmelting nei, men snarare berre at det fortset slik me ser i t.d. KoD, berre i stadig aukande grad.
Post Reply