Er det noen bøker dere har begynt å lese og funnet ut at er så innvikla/kjedelige/teite at dere ikke har klart å fullføre, men er nødt til å legge tilbake på hylla?
Enn så lenge har jeg "tatt ei pause" i Jens Bjørneboes "Uten en tråd". Den var jo ikke kjedelig - tvert om var den lærerik (:P) - men den ble likevel litt for mye i en omgang. Skal dog prøve å lese den ferdig i løpet av året...
Ellers begynte jeg, et par dager etter min siste runde med WoT, på Henrik Langelands (eller var det Nils Rune? Blander dem hele tida sammen...) "Wonderboy". Sikkert ei bra bok det, men etter WoT ble det litt døllt (jeg hadde lest nesten utelukkende fantasy i over et år før dette, så jeg tenkte "Hvor er dragen, liksom?"
Ellers står bl.a. Noam Chomskys "Hegemony or Survival" i hylla mi, påbegynt. Den inneholdt forsåvidt en av de beste analysene av den amerikanske utenrikspolitikken jeg noensinne har lest, men oppå tørr samfunnsøkonomi og kjeisam filosofi- og vitenskapshistorie, ble den litt mye. Har planer om å lese den i jula, men det hadde jeg også sist jul, og i sommer, så..
Feltmarskalk Montgomery av el-Alameins "Krigskunstens historie" står også halvlest i ei hylle. Sykt interessant bok (som jeg erværva ved å låne den på biblioteket, for så å beklage at jeg hade sølt melk på den. 200 kromer i erstatning, og den var min...), men når man har lest krigshistorie fra Mesopotamias storhetstid til Sjuårskrigen, kan det bli litt mye.
Når vi snakker krigshistorie, har jeg lest deler av Sun Tzus "Art of War" - men forordet var ganske døllt, med sine gjennomganger av taoistiske filosofiske prinsipper, at jeg satte den på hylla.
Boka som av mange regnes som den beste noensinne, har jeg også prøvd meg på. Cervantes "Don Quixote" avbrøt jeg i et av de første fire-fem kapitlene, siden jeg syntes den var irriterende og kjedelig. (Det sies at den er den morsomste noensinne skrevet - don't believe the hype, er alt jeg kan si...
Ellers har jeg uhorvelige mengder med halvleste pensumbøker liggende rundt omkring. Enkelte er ikke engang åpna...
Det var de fleste jeg har avbrutt i de siste åra (i hvert fall som jeg kan huske). Det er sikkert flere, men jeg har vel fortrengt dem...