Harry Potter and the Half-Blood Prince - OBS! Spoilere

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det er jo den delen på slutten av HBP, hvor en rasende Harry løper etter Draco og Slur, og Slur bare leker seg med ham, og til og med gir Harry en slags hint til hvordan Harry kan slå ham i duell. Og det om at "Ikke drep ham, Mørkets Herre vil ha ham for seg selv!" kan jo rett og slett være et forsøk fra Slurs side på å redde Harrys liv...

Jeg tror som sagt ikke at han er god, men holder døra åpen for det. Ganske tvetydige beviser/indisier...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Terje wrote:Det er jo den delen på slutten av HBP, hvor en rasende Harry løper etter Draco og Slur, og Slur bare leker seg med ham, og til og med gir Harry en slags hint til hvordan Harry kan slå ham i duell. Og det om at "Ikke drep ham, Mørkets Herre vil ha ham for seg selv!" kan jo rett og slett være et forsøk fra Slurs side på å redde Harrys liv...
eller så er han bare pissredd for å ikke følge orderen han har fått fra Voldi. *blæ*

han er en kvalm, sippende mark av en foræder! han burde kokes i olje!!!!!! (velger å utrykke meg i en fin etterligning av ashie :P)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ja, det at han var redd for Voldemort er naturligvis også en mulighet.

Og forresten:
Æsj bruker aldri mer enn tre utropstegn!!!
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Terje wrote:Og forresten:
Æsj bruker aldri mer enn tre utropstegn!!!
bruker vel ikke jeg heller, står jo forklart at jeg er(sette nesa i sky) utrolig selvironisk pga mitt bruk av slike kraftutrykk! :lol: :wink:
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Håper at han er ond. det blir bare dumt ellers
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Bullshit. Det blir ikke dumt om han er snill. Forklar? Snape er en av favoritt personene i HP mye Pga at han er en av de få som har en meget usikker skjebne.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Han har jo veksla mellom og være snill og slem i alle bøkene. Hva blir unnskyldningen denne gangen?
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Slur er god men vil bare skjule det for å beholde sitt "rykte".
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Ryktet sier du... Ville heller sakt livet. Om han blir oppdaget som en av de snille ville han få en aldri så liten smerteful død. Tingen er jo at Harry aldri blir å tilgi Slur. Tror Harry lar Snape gå etter at Snape redder livet til Harry, mens han sier at hvis deres veier møtes igjen vil utfallet bli anerledes... Heldigvis har jeg tro på at Rowling blir å vri på en god del før slutten av boken...
for there you have been,
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Ja, jeg tror og håper på en bra slutt. Ikke "så levde de lykkelige i alle sine dager" eller noe i den dur
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

han er slem! noe annet hadde blitt teit!

haha, jeg veit hva! i siste bok kommer harry til å duellere med ham, og akkurat i det harry har sjangsen til å ta livet av sin forhatte eks-lærer, så overrasker snape en hel verden av potter-fans, ved å fortelle at han er harrys biologiske far :P

harry blir sjokka, så bestemmer han seg for å bli bestevenn med sin nyfunnede far *hoppe jublende opp og ned*(har glemt foreldre, sirius, humelsnurr og hevn og svik og alt det der) *klemme med gledestårer i øynene* snur intetanende ryggen til, og *avada simsalabim* så var serien om harry potter slutt! :P (og snape lever lykkelig i homopartnerskap med voldi til sine dagers ende)
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

HAHA veldig morsomt :D Et annet spm er jo hvorvidt Dumbledore og Sirius vil ha en rolle på noen som helst måte i neste bok... Eks speilet, eller at Dumbledore har lagt igjen noe til Harry...
for there you have been,
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sagt det før, sier det igjen (dog ikke med glede): Det vil være idiotisk dersom Slur viser seg å være snill.

Hvorfor?

Ganske enkelt fordi alle andre enn Harry valgte blind autoritetstro framfor sunn skeptisisme: De trodde med andre ord på Humlesnurr - ikke fordi han forklarte dem hvorfor de skulle stole på Slur, men ganske enkelt fordi han (Humlesnurr) fortalte dem (Molly, Arthur, resten av Føniksordenen, osv.) at han (Slur) var til å stole på. Og som jeg har sagt før her, så sa Humlesnurr selv at selv han kunne ta feil, og at siden hans evner var så enestående store, ville feilene hans få enestående store konsekvenser også.

For ikke å snakke om at det ville vært en ganske tvilsom moral dersom også de "gode" skulle ha blind autoritetstro som et av sine kjennetegn - det er jo sånt som hører hjemme på Svartsida.
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Vel. Denne diskusjoen er festlig, hehe.

Kan noen forklare meg hvorfor Humlesnurr virket hoven ovenfor dødseterne og Malfang. Men når Slur kommer så ber han. Hvorfor skulle han være redd for sitt liv, når han allerede var død, vorfor bli redd for Slur når han kommer. Hadde slur vist seg lojal mot Humlesnurr i siste øyeblikk ville dødseterne drepe Slur så humlesnurr og så ville teite Harry hoppet ut av kappen sin med tårer og sinne, så ville han bli drept... SÅ HVORFOR BA HUMLESNURR HVIS DET IKKE VAR FOR LIVET SITT!

Jeg tror ikke slur er god eller ond. Han er god sån rent grovt sett, men han vil aldri bli en snill person, men han skjenner sin lojalitet tror jeg. Enten det eller så har det skjedd noe i fortiden hans som bare Humlesnurr vet om, som gjør Humlesnurr sikker til døden, selv om det siteres her at det er mulig han tar feil. Noe jeg da ikke tror.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg har min egen teori (med min far) om at Draco Malfang er Voldemorts malacrux. Mottoet/slagordet til Galtvort er jo "Draco dormiens nunquam tittilandus"= Vekk ikke en sovende drage.

Og alle vet jo at Voldemort er sterkt knyttet til Galtvort, så jeg tror at Malfang hadde fått for stor makt hvis han hadde drept Humlesnurr. Og nå er det mulig ikke alle skjønner hva jeg snakker om så jeg må fortelle om min teori om malacruxene:

Begeret fra Håsblås er greit.
Slangen fra Smygard er grei.
Noe fra Griffing eller Ravnklo er sikkert Valghatten (den var jo Gudrik Griffing sin) siden det må være noe under nesa på dem.
Nagini eller slangen. Tviler på at Voldemort bruker en så svak skapning til Malacrux. Slangen hadde selvfølgelig knust 10 av dem som skriver her, men det er ikke saken. Derfor tror jeg Voldemort påbød Malfangene å kalle sønnen sin Draco (drage på latin) for å ha en link til til Galtvort.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply