Wolfbrother wrote:Tenkte at jeg skulle prøve meg på Umberto Eco engang....
Anbefales. Leste "Rosens Navn" i sommer, og selv om den var jævlig forvirrende (for å si det mildt), intrikat og komplisert, var det ei voldsomt bra bok. De utrolig avanserte diskusjonene om teologi og filosofi kunne dog bli en tanke for mye...
Logain og Loki: Er han Miller dere snakker om den samme som skrev "Sexus"?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Vi har faktisk "rosens navn" her hjemme så skal se om jeg får skvist det in en plass Pleier å være en av de som klarer å se meninger å forstå det meste jeg leser.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Wolfbrother wrote:Vi har faktisk "rosens navn" her hjemme så skal se om jeg får skvist det in en plass Pleier å være en av de som klarer å se meninger å forstå det meste jeg leser.
Det trodde jeg om meg selv også...
Men for all del, det er ei sykt bra bok. Selve kriminalintriga er god, selv om det til tider kan være litt vanskelig å hodle persongalleriet fra hverandre...
- Verg., Aen., 3.315.
Las "Of mice and men" for ei stund tilbake. Synes den var kjempeflott. Noen som har lest den (selvfølgelig har dere det...). Noen tanker?
Den har jeg også lest. Som pensum i engelsken, og deretter så vi filmen. Kan ikke si jeg ble spesielt imponert. Men så liker jeg ikke den sjangeren heller. Må si jeg irriterte meg grenseløst over han retarden. Var nesten en lettelse da han ble skutt. Dere må ikke tro at jeg er en kynisk jævel, men det var bare så utrolig frustrende at han bare klarte å kødde til alt.
Jeg har uansett noen bøker jeg vil anbefale som jeg har lest. Det er blant annet Rainbow Six av Tom Clancy som jeg personlig synes er en sabla bra bok om spesialstyrker, terrorister og politisk spill. Den er nok ikke så politisk som andre bøker av han, men den er fylt med action. Så hvis man interesserer seg for litt "militære" ting som jeg gjør så er denne ypperlig.
Så er det de tre Halo-romanene. Alle som har spilt Halo-spillene på xbox vil nok skjønne hva jeg snakker om. Man trenger dog ikke å ha spilt spillene for å lese bøkene. Men det er salvfølgelig et pluss. Disse handler om den meget spennende historien til spesialsoldatprogrammet SPARTAN II, og hvordan dette eskalerer til full krig med en romvesenkoalisjon kalt The Covenant som begynner å føre "hellig krig" mot menneskene i år 2525 AD. Menneskene har kolonisert planeter og strever med interne konflikter inntil Covenant blir en trussel som menneskeheten må forene seg mot. Bøkene heter Halo: The Fall of Reach, The Flood og First Strike.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Er egentlig Halo-romanene å regne som "ikke-fantasylitteratur"? Jeg mener, dersom vi med fantasy mener det som på norsk heter fantastisk litteratur, er jo sci-fi en undersjanger av denne sjangeren...
- Verg., Aen., 3.315.
Ayreon wrote:Er det noen gode krim/spenningsbøker jeg burde lese? Er ikke helt inne i den typen bøker.
Leste en del Anne Holt-bøker til særemnet mitt, og de er slett ikke verst. Har ikke lest så mye krim selv, men Agatha Cristie har jo skrevet en del som skal være bra. Er jo mer av den klassiske typer krim det da, "butleren gjorde det!"-typen.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ikke les Anne Holt! Dersom du ikke er suicidal, da... Det ville jeg i hvert fall spart meg for var jeg deg. Dersom du skal lese norsk krim er Kim Småge det eneste jeg er helt fornøyd med. Ellers er Stålesen ok.
Det beste innen krim - etter min mening - er Jan Gouillous serie om Hamilton.
En del bra englesk også, men også mye dårlig. Anbefaler Blue Nothing av Jeffery Deaver.
Anne Holt er da ikke så dårlig da Ceres. Men har som sagt ikke lest så mye krim da, så mitt sammenligningsgrunnlag er jo selvsagt begrenset. Men jeg har også hørt at Stålesen sine bøker er gode. Tanta mi har vel lest alt av han tror jeg. Har forresten en bok av han i bokhylla mi som jeg ikke har fått lest enda.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara