Merkelige Eder?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Eirik
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Eirik »

hvis de ikke er Shadowspawn kan jo bare aes sedaien begynne å slå dem med nevene helt til hun føler seg truet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eirik wrote:hvis de ikke er Shadowspawn kan jo bare aes sedaien begynne å slå dem med nevene helt til hun føler seg truet.
Genialt! :D

Jeg forsøkte å se for meg hvordan dette ville se ut, men jeg måtte avbryte, for bare tanken fikk meg til å le meg skakk... :lol:

Hehehe, en Aes Sedai som hamrer med de små nevene sine på en diger, hårete Mørkefrendes brystkasse... :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
the black wind
Hengiven
Hengiven

Post by the black wind »

hehe :lol: leste det jeg og fikk et lite latteranfall der. Ser for meg Moirain hamre løs på en stor stygg mørkefrende som lett kan knekke henne
like a butterfly i fly
like a rock i fall
Eirik
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Eirik »

desverre usannsynlig at det skjer i bøkene.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eirik wrote:desverre usannsynlig at det skjer i bøkene.
Hei, ikke kom med den ekle empirien din her! Dette er tankeeksperimenter! :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eirik
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Eirik »

Terje wrote:
Eirik wrote:desverre usannsynlig at det skjer i bøkene.
Hei, ikke kom med den ekle empirien din her! Dette er tankeeksperimenter! :lol:
hvis det er tankeeksprimenter må jeg jo få ødlegge dem litt, eksprimenter går jo ut på å prøve ting, se hva som skjer hvis man klusser litt med dem er jo bare gøy :D
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Må bare få tilføye at det var meget dumt sagt å ikke tenke på at skyggeyngel kan drepes av Aes Sedai.
Ellers tror jeg ikke luft er våpen. Når Amyrlinen *krones* går hun jo på kompakt luft. Og hvis jeg ikke husker feil skulle en Aes Sedai pakke inn Matt for å lære ham respekt en gang. Det funket selvsagt ikke. (Mulig dette var Egwene også da). Men jeg ser for meg Moraine banke løs på en stygging mens den blå steinen spretter fram og tilbake over panna hennes ja :P :P

KOm foresten på at det er vel inkludert alle mennesker i fare rundt seg inkludert i edene.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

sauegjeteren wrote:Må bare få tilføye at det var meget dumt sagt å ikke tenke på at skyggeyngel kan drepes av Aes Sedai.
Kva du meiner? Dumt at me hadde gløymd den delen av Eden?
sauegjeteren wrote:Ellers tror jeg ikke luft er våpen. Når Amyrlinen *krones* går hun jo på kompakt luft.
Og om du hadde forma luft til eit sverd og brukt det til å drepe nokon, hadde det framleis ikkje vore eit våpen?
sauegjeteren wrote:Og hvis jeg ikke husker feil skulle en Aes Sedai pakke inn Matt for å lære ham respekt en gang. Det funket selvsagt ikke. (Mulig dette var Egwene også da).
Det hadde ingenting med Edene å gjere, men var nok meir på grunn av ein viss ter'angreal Mat fekk i Rhuidean...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg skjønner jeg skrev en krøkkete post nå.

Edene: I de første postene kom ingen på at det var med skyggeyngel i Edene.

Matt: Det var ikke ter'angrealen som var poenget, men at Aes Sedaien (eller Egwene) ville pakke inn Matt i luft. Derfor kan man gå ut ifra at det Den Ene Kraften kan brukes til uskadeliggjøring.

Så vi kan vel konkludere med at Aes Sedaier kan bruke Kraften til uskadeliggjøring? eller?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

sauegjeteren wrote:Edene: I de første postene kom ingen på at det var med skyggeyngel i Edene.
Ja, både eg og andre hadde heilt gløymd den delen. Slikt skjer...
sauegjeteren wrote:Matt: Det var ikke ter'angrealen som var poenget, men at Aes Sedaien (eller Egwene) ville pakke inn Matt i luft. Derfor kan man gå ut ifra at det Den Ene Kraften kan brukes til uskadeliggjøring.

Så vi kan vel konkludere med at Aes Sedaier kan bruke Kraften til uskadeliggjøring? eller?
Uskadeleggjering går fint ja, so lenge Aes Sedaien ikkje ser på det som å bruke Krafta som våpen.

Egwene har forresten ikkje sverga nokre Eder, so ho kan i prinsippet gjere akkurat kva ho vil...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg kom forresten på at det er Kraften kan brukes til å skade likevel. Hvis noen hogg ned et tre med Kraften og det dundret i bakken kunne det skadet noen. Jeg vil likevel tro at Aes Sedaien kunne gjøre dette.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Da er vi vel inne på konsekvenser av ens handlinger som i utgangspunktet er forsvarlige. Så hvis Aes Sedaien har gode /ikke-fiendtlige meninger bak det er det vel lite som kan stoppe dem når de selv ikke er klar over det?
Incanus wrote:Uskadeleggjering går fint ja, so lenge Aes Sedaien ikkje ser på det som å bruke Krafta som våpen.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Så hvis en Aes Sedai for morro skyld lager et flammesverd og noen løper inn i det er det greit? Vi kan tenke oss at gjeldende Aes Sedai vil øve med sverd (usansynlig situasjon ja) og bare fekter med det uten å se på det som et våpen, men et leketøy. Hvis noen da løper inn i sverdet er det likevel greit ifølge Edene?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sauegjeteren wrote:Jeg kom forresten på at det er Kraften kan brukes til å skade likevel. Hvis noen hogg ned et tre med Kraften og det dundret i bakken kunne det skadet noen. Jeg vil likevel tro at Aes Sedaien kunne gjøre dette.
Neida, dette går ikke, tror jeg kan finne frem en quote fra CoT hvis jeg leter. Når Egwene står og ser på skipene som seiler inn ned Erindrelle. Tenker hun på å gjøre ett eller annet med skipene, men det kunne hun ikke fordi da var det en mulighet for at noen av mannskapet hadde druknet. Og det ville ha brutt den 3dje eden.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hun har ikke sverget noen Eder. Men hvis den Aes Sedaien som felte treet vill hjelpe folk, men likevel kom noen under treet er det jo forsvarlig. Ulykker kan skje støtt.
Post Reply