Norge burde brydd seg mer om ulver og gauper. Vi bør ta vare på gauper og ulver. Men med så mange sinte sauebønder som er misfornøyde med at sauene deres ikke kan bruke hele fjellet så går ikke det. Selvsagt er fjellet til for bare sauen. Hele fjellet er tilegnet sauen og ingen andre. Sauen skal få vandre fritt på fjellet og hvis de vil også ta dalsidene.
Liker ikke pels, og skjønner ikke at folk kan gå med det, men så lenge dyra pelsen kommer fra behandles godt ser jeg ingen problemer med at næringa fortsetter, så lenge det bidrar til arbeidsplasser. Hvorvidt dyra behandles og avlives på måter som kan kalles "humane" er en annen sak; tror ikke jeg har kompetanse til å vurdere sånt, dessuten varierer vel det fra oppdretter til oppdretter...
Men fy faen som det lukter av de fordømte revefarmene!
Tror forresten jeg mistforsto spørsmålet i pollen i noen sekunder. Fikk meg til å lure på om jeg var kommet på feil forum.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Skal snart starte en bedrift der hovedproduktene skal være av sosser. Og her er det ikke snakk om vennlig avlivning. Nei, her er det bare å binde fast sossene i et gjerde og slå løs på det med alt du makter eller ikke makter. Skader ikke om du må slå i det uendelige for å få drept en soss. Her avliver man ikke sossene før man flår de. Jeg vet enda ikke hva huden til sossene skal gå til. Har enda ikke funnet noe egnende produkt. Jeg har nå huden til 324,5 sosser, men det skader ikke om jeg må kaste dette. For det er dessverre nok sosser å ta av.
Ituar wrote:Slikt er det jo med alle dyr, det finnes nesten ingen dyr som bare dreper for å drepe.
Jeg er ikke helt enig i det. Det holder at du kommer i veien for en tiger for at den skal angripe deg. Tiger ser på menneske som byttedyr. Røyskatt er bare ett av mange dyr som har en for oss utagerende drapslyst. Den dreper mer enn den kan spise.
(ikke akkurat et kvantitativt utvalg, men det finnes mange flere eksepler)
Signatur:
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Jepp rambomms. Du er absolutt inne på noe. Sauen og andre tamme dyr burde absolutt ha enerett på fjellet. Neida, men du må ikke overdrive heller.
Det er atskillig flere som lever av sau og ku enn av rovdyr. Når ulven og jerven dreper dyr er ikke dette stas for gårdbrukeren eller staten som må erstatte dyre(ne)t. De fleste naturvernerne som roper høyt som bare det har ikke stort å ta seg til (ingen beskyldninger her altså) og må ta ut energien på noen måter. Da leser de en post ett eller annet sted og finner ut at det må være noe å protestere mot/reklamere for. Og på grunn av denne velstanden i landet vårt kan de som vil se ulv reise til Canada, legge igjen penger hos turistindustrien og være sikre på å få se ulv. Slike turer er sikrere på å få sett det du vil enn å tro du ser den her hjemme.
Og ulven er heller ikke så sky som mange skal ha det tli og går gjerne i byggefelt hvor det kryr av småunger som skriker og hoier. Dette igjen kan forstyrre ulven og gjøre den sint og vips! en skrikerunge mindre. Og folk som klager over at ulven tar hundene deres bør til en viss grad skjønne gårdbrukernes problem.
Så nå håper jeg at jeg ikke tråkket for mange på tærne, men dette var viktig for meg å få skrevet.
Men nå må du huske på at det var ulven og alle de andre dyrene som var her først, og ikke vi mennesker med våre tamme mat-produserende dyr. Det er all jakten og nesten utryddingen av rovdyrene som det protestereres mot. Hvis ulven forsvinner kan det gå riktig så galt med faunaen og den naturlige syklusen som eksisterer i vår natur.
Jeg kan ta eksempelet fra Yellowstone National Park i USA. Der ble ulven totalt utryddet for 70-80 år siden. Alle de "dumme" sauebøndene mente jo at dette var bra for da fikk de være i fred. Men faktum var at skogen og alt i nationalparken gikk rett til h******. Det vil si at det verste som skjedde var at skogen begynte å dø ut. Forskerne skjønte ikke hvorfor, før de inntil for 15-20 år siden satte ut en rimelig stor bestand med ulv der igjen, mot store protester selvsagt. Etter det har skogen kommet tilbake, og den naturlige balansen har begynt å stabilisere seg.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ulv dreper ikke veldig mye sau og det er ekstremt få tilfeller av ulv som dreper barn. Men hva med å gjerde inn sauen? Går ikke det? Er sauene så smarte at de bryter seg gjennom hva som helst eller er de så akrobatiske at de hopper over et gjerde på 60cm?
Ja, det har du rett i. Har lest at av all sau som dør hvert år ute på beite er det mindre enn én prosent som blir drept av rovdyr. Dessuten blir flere sauer drept av bjørn og jerv enn ulv.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Akira wrote:Men nå må du huske på at det var ulven og alle de andre dyrene som var her først, og ikke vi mennesker med våre tamme mat-produserende dyr. Det er all jakten og nesten utryddingen av rovdyrene som det protestereres mot. Hvis ulven forsvinner kan det gå riktig så galt med faunaen og den naturlige syklusen som eksisterer i vår natur.
Jeg kan ta eksempelet fra Yellowstone National Park i USA. Der ble ulven totalt utryddet for 70-80 år siden. Alle de "dumme" sauebøndene mente jo at dette var bra for da fikk de være i fred. Men faktum var at skogen og alt i nationalparken gikk rett til h******. Det vil si at det verste som skjedde var at skogen begynte å dø ut. Forskerne skjønte ikke hvorfor, før de inntil for 15-20 år siden satte ut en rimelig stor bestand med ulv der igjen, mot store protester selvsagt. Etter det har skogen kommet tilbake, og den naturlige balansen har begynt å stabilisere seg.
Har du noen referanser til dette? Har vanskelig for å tro at den naturlige balansen blir ødelagt bare ved å fjerne ett rovdyr.
Exit ulv --> YAY! for elg og lignende --> elg og lignende liker godt å tygge på bark og sånt --> trær og andre planter dør. Vanlig prosedyre.
Sauegjeteren wrote:JOg ulven er heller ikke så sky som mange skal ha det tli og går gjerne i byggefelt hvor det kryr av småunger som skriker og hoier. Dette igjen kan forstyrre ulven og gjøre den sint og vips! en skrikerunge mindre.
Høres ikke ut som et stort tap.
Akira wrote:Men nå må du huske på at det var ulven og alle de andre dyrene som var her først,
Nja, den norske ulvestammen mener jeg kom fra Sibir/Russland for noen tiår siden. Så det kan diskuteres hvorvidt ulvene var her før oss...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.