Religion
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Jøss, det var enkelt. Jeg tror at alt er mulig, men det jeg tror er mest sannsynlig er:Nynaeve wrote:Jaja...jeg skjønner at dere ikke er kristne, men hva tror dere på? Hvordan tror dere verden ble skapt, og dere selv? Hva skjer etter døden?
Verden ble ikke skapt, verden har alltid vært, i en form eller en annen. Den totale energimengden er alltid konstant, og alt er bygd opp av energi.
Mennesket, liv og universet har utviklet seg igjennom evolusjon og tilfeldigheter.
Etter døden er du død. Dette livet er alt du har, nyt det best mulig.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Det finnes flere teorier enn The Big Bang, men the big bang det flertallet av forskere tror på, men uansett om The Big Bang er starten på Universet som vi kjenner det, må materien komme fra en plass. Og der ligger vel kjernen til religion idag.Nynaeve wrote:Forskerne har forske på Big Bang og funnet ut at et slikt bang ikke kan ha funnet sted...mener jeg har lest det en plass
Noe må ha oppstått av ingenting, eller, noe må ha eksistert evig. .
Selv synes jeg det er like, om ikke mer sannsynlig at materia/energi i universet har eksistert evig, som at en Gud skal ha eksistert evig.
En Gud er jo tross alt et tenkende og utrolig komplisert vesen. En stein er en stein. Hva er enklest?
Se, alt ligger i psyken?Nynaeve wrote:wow....for en pessimistisk tanke! Nei, da vil jeg heller tro på et godt liv i himmelen etter døden, så har man noe å se fram til....
Og tror ikke at Big Bang teorien har blitt avskaffet så lett.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Da er vi tilbake på tro=håp, det får dere til å føle dere bedre.
Dette er litt dumt, men noen som har lest, Angels and Demons?
Der skal en professor fra cern ha gjennskapt big bang... Cern eksisterer jo s det er vel mulig
Som sagt dumt...
Der skal en professor fra cern ha gjennskapt big bang... Cern eksisterer jo s det er vel mulig
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Pessimistisk nei, overhodet ikke. Handler om å leve og utnytte livet du har. Ikke kaste bort det du har, fordi du får det bedre når du dør. Vil heller si det er pessimistisk og ikke utnytte det gode du har.Nynaeve wrote:wow....for en pessimistisk tanke! Nei, da vil jeg heller tro på et godt liv i himmelen etter døden, så har man noe å se fram til....
Capre diem, for å bruke en klisje.
hehe, tenkte at du kom til å spørre om det, derfor svarte jeg før du rakk å spøørre.Nynaeve wrote:Det var en god tro, men hvis verden alltid har vært, da er det vel like sannsynlig at Gud alltid har vært, og at det er han som har skapt verden?
Wolfbrother wrote:Da er vi tilbake på tro=håp, det får dere til å føle dere bedre.
Der skal en professor fra cern ha gjennskapt big bang... Cern eksisterer jo s det er vel muligSom sagt dumt...
Angels and Demons er skjønnliteratur. Og har lest boka, husker ikke helt, men har liten tro på at de ekspredimentet bekreftet Big Bang.
Uansett, om den gjorde det, så er the big bang bra for kirka. Passer veldig bra. For The Big Bang teorien mangler en utøvende faktor. Hva satte eksplosjonen igang? Kanskje en Gud?
Hvorfor har det noe å si hvordan du ble til? Har jo ingenting med formålet med livet ditt. Det skaper du selv. Du trenger jo ikke å ha blitt skapt for å leve et godt liv?Nynaeve wrote:Jeg synes det høres trist ut at jeg bare er skapt ved en tilfeldighet. Jeg vil gjerne ha et formål med livet mitt, at jeg kan si: Derfor er jeg her. At Gud skapte meg med vitende og vilje.
Jeg synes det er mer fantastisk at sjansen for at jeg ble til, for at jeg er her, for at mennesket har kommet hit, er så ufattelig liten. Så mikroskopisk at du knapt kan forstå det. Og alikevel lever jeg. En utrolig fin tanke.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Religionene har noen fellestrekk.
Alle religionene unntatt kristendommen tror på gjerning. At man må gjøre noe spesielt for å kunne tro på den religionen.
Alle religionene har noe som forklarer hva som skjer etter døden, om det er gjenfødelse eller å komme til himmelen.
Kristendommen, Islam og Jødedommen tror på èn Gud som passer på dem og er glad i dem. Men de tror på forskjellige måter.
Alle religionene unntatt kristendommen tror på gjerning. At man må gjøre noe spesielt for å kunne tro på den religionen.
Alle religionene har noe som forklarer hva som skjer etter døden, om det er gjenfødelse eller å komme til himmelen.
Kristendommen, Islam og Jødedommen tror på èn Gud som passer på dem og er glad i dem. Men de tror på forskjellige måter.