Tråden for kvinnelige problemer av ymse art
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Muligens...
Men la oss, for diskusjonens skyld, si at det er det jeg mener. En begrunnelse for å si noe sånt, kan være at eggceller befrukta i laboratorier ikke har foreldre som er følelsesmessig knytta til det.
Dette er jo en fryktelig nytteorientert (utilitaristisk) tilnærming, hvor det befrukta egget ikke tillegges noen verdi i seg selv, og sånn sett vil det sikkert være problematisk for mange (medregna meg).
Men ja, jeg tror jeg er for å "i laboratoriet la en eggcelle reagere med en sædcelle og la de dele seg ei stund", ettersom det jeg kan forestille meg av fordeler ved en sånn handling er større en ulempene/motargumentene. Men dette er veldig etisk gråsonestoff...
Men la oss, for diskusjonens skyld, si at det er det jeg mener. En begrunnelse for å si noe sånt, kan være at eggceller befrukta i laboratorier ikke har foreldre som er følelsesmessig knytta til det.
Dette er jo en fryktelig nytteorientert (utilitaristisk) tilnærming, hvor det befrukta egget ikke tillegges noen verdi i seg selv, og sånn sett vil det sikkert være problematisk for mange (medregna meg).
Men ja, jeg tror jeg er for å "i laboratoriet la en eggcelle reagere med en sædcelle og la de dele seg ei stund", ettersom det jeg kan forestille meg av fordeler ved en sånn handling er større en ulempene/motargumentene. Men dette er veldig etisk gråsonestoff...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Mmm... det er nettopp det... Nytten av å tillate forskning på dette området kan være enorm. Vi vet per i dag alt for lite om en mengde ting vedrørende stamceller og utvikling og differensiering av celler, og kunnskapen man kunne få av forskning på dette kan bli en viktig del av framtida. I Norge har vi en lov som gjør det ulovlig å forske på befruktede egg som er mer enn et visst antall dager gamle (jeg tror det er tolv, men der tar jeg nok sikkert feil).
I tillegg til å forby forskninga i Norge tar myndighetene med glede i mot kunnskap framvunnet av forskning på befruktede egg i utlandet...
I tillegg til å forby forskninga i Norge tar myndighetene med glede i mot kunnskap framvunnet av forskning på befruktede egg i utlandet...
Urban tilværelse
De kommer nok ikke, for dere har allerede sagt alt jeg ville si i denne tråden og spesielt den andre tråden. Sånn går det når man setter seg ned og gjør skolearbeidCeres wrote:Er det noen spesiell grunn til denne nyfunne puritanismen?Neida, synes det er riktig med litt sensur der, jeg også.
Gleder meg til reaksjonene dine Eivind.
Bedehuskristne er jo noen av de værste du får tak i i NorgeKjetil wrote:Kristenfundamentalister? Overhodet ikke, kun to so har kommet ut av skapet som kristen, og begge var typiske bedehuskristne.
Men får prøve å slenge meg på denne diskusjonen ihvertfall...
Som en konsekvens at jeg er for abort, så ser jeg ingen problemer med dette. Men selvfølgelig skjønner jeg at mange blir støtt, siden de er veldig verdikonservative, så ideen til Terje om kunstig befrukta egg var jo smart. Noen som vet hvilke framskritt vi kan se p.g.a. forskning på befrukta egg, og stamceller vil jeg tro, i legemiddels/helseindustrien?Ceres wrote:For å føre samtalen inn på et beslektet emne: Hva synes dere om forskning på befruktede egg?
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
stamceller har jo den evnen at de kan utvikle seg til å utføre de fleste oppgaver. f. eks. ved multippel sklerose, som grunnes ødelagt hjernevev, kan man sette inn stamceller, slik at disse vil utvikle seg til nerveceller som kan erstatte/reparere det ødelagte vevet.
jeg er veldig for forskning på befruktede egg. jeg er ikke i tvil om at det kunne føre til gjennombrudd innen medisin. jeg er villig til å ofre noen celleklumper for å redde menneskeliv.
jeg er veldig for forskning på befruktede egg. jeg er ikke i tvil om at det kunne føre til gjennombrudd innen medisin. jeg er villig til å ofre noen celleklumper for å redde menneskeliv.
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
Det er ganske så riktig som Stine sier: et befruktet egg er stort sett det samme som en stamcelle(klump), og man ønsker å kunne finne ut hvordan man kan dyrke vev i laboratorier som eller ikke dyrker seg selv... Kan hjelpe for mange sykdommer, hjerteinfarkt, andre typer innfarkt etc etc etc... Men som sagt - det er et potensial, et håp, ikke sikkert...
Urban tilværelse
-
Rhuarc
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Rart det der. Nakne menn i vinduet som ei dame ser er blottere. Nakne damer som menn ser er ikke blottere, men mannen kikker. Innse de Loki, vi blir aldri bra nok. Det er mye mer slike eksempler også, men jeg kommer ikke på noen. Tror helst det har med kvinnens mer utspekulerte natur at vi får skylda for det meste.Loki wrote:Noko som er merkeleg med tanke på at eg aldri har høyrt gutar klage over kåte jenter, men det omvendte skjer stadig vekk...Sauegjeteren wrote:Tror kanskje gutter er mer akseptert at er kåte.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter