Oversettelseskonkuranse
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Oversettelseskonkuranse
Jeg tenkte at vi kunne prøve å ha det litt morsomt, så jeg bestemte meg for å arrangere en høyst uhøytydelig oversettelseskonkuranse. Temaet har jo vært under brenhet diskusjon her på forumet, og jeg tror det kan bli litt gøy.
Reglene blir som følger.
Jeg velger ut et par avsnitt, som følger litt senere i dette emne.
Alle som vil være med (jo flere jo bedre) sender inn sitt forslag til meg som en PM, innen 31 mars.
Når tida er ute, setter jeg opp en poll med alle forslagene, anonymisert. Kun vinneren vil bli avslørt. Så her må du ikke være redd for at du ikke er flink nok. Det er bare for moroskyld.
Premie: Heder og ære, og en natt med Terje.
Så ta knekk fingrene, puss de små grå, og sett igang og oversett.
Reglene blir som følger.
Jeg velger ut et par avsnitt, som følger litt senere i dette emne.
Alle som vil være med (jo flere jo bedre) sender inn sitt forslag til meg som en PM, innen 31 mars.
Når tida er ute, setter jeg opp en poll med alle forslagene, anonymisert. Kun vinneren vil bli avslørt. Så her må du ikke være redd for at du ikke er flink nok. Det er bare for moroskyld.
Premie: Heder og ære, og en natt med Terje.
Så ta knekk fingrene, puss de små grå, og sett igang og oversett.
Teksten jeg har valgt er hentet fra første boka i A song of ice and fire, nemlig A Game of Thrones.
Første kapittel, sett fra øynene til Bran.
For dere som ikke har lest serien, gjør ikke det noe, bare gjør så godt dere kan, dere trenger ikke å vite noe særlig bakgrunnstoff for å oversette dette.
Kort hvem er hvem
Eddard Stark, kalt Ned, Lord. Far til Bran og Jon
Bran sønn av Eddard, 7 år
Jon, sønn av Eddard, halvbror til Bran, 14 år
Theon, bor sammen med resten av familien start, men egentlig en adelsønn som blir holdt som gissel for å holde faren i sjakk.
Så, til stykket.
His father peeled off his gloves and handed them to Jory Cassel, the captain of his household guard. He took hold of Ice with both hands and said, "In the name of Robert of House Baratheon, the First of his Name, King of the Andals and the Rhoynar and the First Men, Lord of the Seven Kingdoms and the Protector of the Realm, by the word of Eddard of the House Stark, Lord of Winterfell and Warden of the North, I do sentence you to die." He lifted his greatsword high above his head.
Bran's bastard brother Jon Snow moved closer. "Keep the pony well in hand," he whispered. "And don't look away. Father will know if you do.
Bran kept his pony well in hand, and did nok look away
His father took off the man's head with a single sure stroke. Blood sprayed out across the snow, as red as summerwine. One of the horses reared and had to be restrained to keep from bolting. Bran could nok take his eyes off the blood. The snows around the stump drank it eagerly, reddening as he watched.
The head bounced off a thick root and rolled. It came up near Greyjoy's feet. Theon was a lean, dark youth of nineteen who found everything amusing. He laughed, put his boot on the head, and kicked it away.
Første kapittel, sett fra øynene til Bran.
For dere som ikke har lest serien, gjør ikke det noe, bare gjør så godt dere kan, dere trenger ikke å vite noe særlig bakgrunnstoff for å oversette dette.
Kort hvem er hvem
Eddard Stark, kalt Ned, Lord. Far til Bran og Jon
Bran sønn av Eddard, 7 år
Jon, sønn av Eddard, halvbror til Bran, 14 år
Theon, bor sammen med resten av familien start, men egentlig en adelsønn som blir holdt som gissel for å holde faren i sjakk.
Så, til stykket.
His father peeled off his gloves and handed them to Jory Cassel, the captain of his household guard. He took hold of Ice with both hands and said, "In the name of Robert of House Baratheon, the First of his Name, King of the Andals and the Rhoynar and the First Men, Lord of the Seven Kingdoms and the Protector of the Realm, by the word of Eddard of the House Stark, Lord of Winterfell and Warden of the North, I do sentence you to die." He lifted his greatsword high above his head.
Bran's bastard brother Jon Snow moved closer. "Keep the pony well in hand," he whispered. "And don't look away. Father will know if you do.
Bran kept his pony well in hand, and did nok look away
His father took off the man's head with a single sure stroke. Blood sprayed out across the snow, as red as summerwine. One of the horses reared and had to be restrained to keep from bolting. Bran could nok take his eyes off the blood. The snows around the stump drank it eagerly, reddening as he watched.
The head bounced off a thick root and rolled. It came up near Greyjoy's feet. Theon was a lean, dark youth of nineteen who found everything amusing. He laughed, put his boot on the head, and kicked it away.
Den natten med Terje, kan ein selge den vidare? Lukter profitt...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Translator, love thyself.Terje wrote:Hva hvis jeg vinner?Loki wrote:Den natten med Terje, kan ein selge den vidare? Lukter profitt...
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
This is bordering on TMI, dude! XDTerje wrote:Business as usual, in other words.Loki wrote:Translator, love thyself.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

TMI?Loki wrote:This is bordering on TMI, dude! XD
Trainable Mentally Impaired. This is the name of a handicapping condition that describes individuals who function more than three standard deviations below the mean?
Trans Mars Injection, the engine burn that accelerates Pegasus away from Venus' orbit and on to a course towards Mars?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
"Too much information", av ein eller annan grunn den einaste internettforkortinga hjernen min seier at det er greit å bruke. Anar ikkje kvifor, den er då like øydeleggende den som alle andre.Terje wrote:TMI?Loki wrote:This is bordering on TMI, dude! XD
Gode gjett, verkeleg, særleg i denne konteksten.Trainable Mentally Impaired. This is the name of a handicapping condition that describes individuals who function more than three standard deviations below the mean?
Trans Mars Injection, the engine burn that accelerates Pegasus away from Venus' orbit and on to a course towards Mars?