Loki wrote:Terje wrote:Problemet med Ringenes Herre, er at den bryter *litt* med den tradisjonelle oppbygginga av en roman. Lutringen av Hobsyssel, for eksempel, kommer som en slutt etter at hovedplottet er avslutta, noe som ikke akkurat er god kutyme.
Men det fungerer jo enormt bra, lutringen er antakeleg den plottbiten eg liker best i heile boka, med mogeleg unntak av flukten frå Moria.
I tilfelle det ikke kom godt nok fram i forrige post, så er jeg fullstendig enig i dette. Cluet er vel bare at RH har slik en utradisjonell struktur, at den neppe hadde blitt antatt av et forlag i dag. Noe som antageligvis sier mer om tradisjoner og forlag enn om RH.
Som jeg har sagt før, så har begge bøkene egne kvaliteter, men for øyeblikket synes jeg Harry Potter er best, siden Sam&Frodos reise før og etter Ithilien går så tregt å lese -- sammenligninga mellom denne reisa og Aragon, Gimli og Legolas' reise slår ikke heldig ut i førstnevntes favør...
Einig, men det aleine er ikkje nok til å trekke ned på HPs nivå...
Uff, dårlig formulering fra meg her.
Det jeg mente, var at gjenlesing av HP frister mer enn gjenlesning av RH, på grunn av den fryktelig trege delen om Frodo og Sam i To Tårn og Atter En Konge.
Eg kunne ikkje dy meg for å tenkje - sjøv når eg leste bøkene for fyrste gong, og då likte eg dei veldig godt - at betre verden enn dette kan eg konstruere på eit par-tre dagers iherdig jobbing. Og det er ikkje det ein ynskjer å tenkje, for å sei det slik. :\
Jaja, men en ting er å tenke det; en helt annen er å faktisk skape den, og bruke den i et verk.
Ikke at jeg anser Rowlings verden som perfekt (for eksempel lurer jeg litt på hvorfor det virker som om trollmannsverdenen henger igjen i middelalderen, mote- og teknologimessig. På Galtvort har dette etter hvert fått en forklaring, men for resten av trollmannssamfunnet er det fortsatt uklart), men "bedrøvelig enkel"? Nja...
Wolfbrother wrote:Harry potters univers større enn RH
Hvem har påstått dette?