Moroklupmen.Terje wrote:Tror ikke jeg egentlig forstår prinsippet det beskriver, heller.

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Moroklupmen.Terje wrote:Tror ikke jeg egentlig forstår prinsippet det beskriver, heller.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Wolfbrother wrote:Boken er vel ikke oversatt så er det en seriøs fasit? Hva avgjør da hvem som er best? Morten om han er med?
Skal svare så godt jeg kan daMorten wrote:Skal se om jeg rekker å være med på dette midt oppi tusen andre ting, men det er en del ting man trenger mer informasjon om for å kunne oversette korrekt. Jeg har ikke lest bøkene (ennå), så:
Hva er "the Andals" og "the Rhoynar"? Folkeslag? Steder? Hvis folkeslag, hva er entallsformene? "An Andal" og "a Rhoyn"?
Hvordan er det med meningsbærende navn i denne serien -- spiller navn som Greyjoy, Ice og Snow på noe bestemt? Beskriver de personene? Eller er assosiasjonene mer uklare?
Morten
Det er alt jeg krever Ceres. Må jo selvsagt se imellom fingrene.Ceres wrote:Da er det gjort, kjetil, og som Morten så fint påpeker hadde jeg problemer med å forstå konteksten enkelte steder i og med at jeg ikke har lest bøkene, og ikke forstår handlinga eller personene. Visste ikke helt om navnene burde oversettes eller ikke...
Og skrivestilen får man jo heller ikke så voldsomt godt inntrykk av på to-tre paragrafer, så... Men i og med at jeg jo vel må sies å være en gammel traver her på forumet så har jeg sendt inn jeg også!
"the Andals" og "the Rhoynar" er to av dei tre historiske innvandrerbølgene på kontinentet - "The First Men", som Starkene nedstammar frå, var dei fyrste. Alle på kontinentet nedstammer hovudsakeleg frå dei tre folkeslaga.Kjetil wrote: "the Andals" og "the Rhoynar" husker jeg rett og slett ikke. Men jeg "tror" kanskje det er folkseslag, men veldig usikker.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!