Kinotråden
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Vel terje, vi er ikke så uenige... Hva angår karakterpresentasjonen i starten er jeg ikke så sikkker... Noe av filmens egenkarakter var jo nettopp basert på denne stakatto måten å vise scenene på... Det med at man bare kommer inn og viser litt av personenes liv slik det faktsik kan være, ikke oppkonstruert for å gi seerne en bedre opplevelse... (Men for all del, jeg ser hva du mener, hadde muligens vært enklere å knytte handlingen i starten sammen med litt mer forkunnskap...)
Urban tilværelse
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Mens jeg sto og pussa tenna nå nettopp, slo det meg forresten at "kollektivromanoppbygging" passer veldig godt til filmen: Ved å ha flere personer som følges på et relativt distansiert nivå, heller enn en eller to "skikkelige" hovedpersoner, unngår filmskaperne elegant at personene kommer i veien for budskapet.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Har vært og sett V for Vendetta nå. Det var masse underholdning for pengene. Mye mektig musikk og heftige scener. Må si at bakhistorien ble noe diffust presentert, og at fantasien hadde tatt et meget godt grep i forfatterne, men alt i alt en hyggelig filmopplevelse.
Karakter: 7,5/10
Karakter: 7,5/10
Urban tilværelse
Fekk lest ut "V for Vendetta" i går, så no kan eg endeleg få sett filmen (ikkje søren om eg spoiler ein teikneserieklassiker ved å sjå filmen fyrst!). Teikneserien var jo bra - litt på sida av min smak til tider, men absolutt bra - og trur historia vil egne seg i filmmediet.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Var på nok en førpremiere og så Inside Man igår. Handla om et bankran og en gisselsituasjon. Hørt det før? Jepp, men det var noen artige nye elementer. Gode skuespillere trekker også opp.
I bunn og grunn koste jeg meg stort. Selv om filmen var lang kjedet jeg meg ikke ett sekund.
Noe forutsigbarhet trekker litt ned. Veies opp med noen store overaskelser heldigvis.
7/10
edit: feil tittel på filmen!
I bunn og grunn koste jeg meg stort. Selv om filmen var lang kjedet jeg meg ikke ett sekund.
Noe forutsigbarhet trekker litt ned. Veies opp med noen store overaskelser heldigvis.
7/10
edit: feil tittel på filmen!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hører at Wachowskiene endra slutten, så så spoila tror jeg ikke den vil bli... (For meg, siden du allerede har lest den.Loki wrote:Fekk lest ut "V for Vendetta" i går, så no kan eg endeleg få sett filmen (ikkje søren om eg spoiler ein teikneserieklassiker ved å sjå filmen fyrst!). Teikneserien var jo bra - litt på sida av min smak til tider, men absolutt bra - og trur historia vil egne seg i filmmediet.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Ooooh, har dei endra slutten? Tøøøft. (Endte opp med å sjå "Pink Panther" i går i staden (mest tullete greia eg har vore borti på lang tid, anbefalast varmt) så ser V fyrst seinare i veka)
Men du blir jo spoila likevel, det er då mykje som skjer undervegs som sikkert er likt.
Men du blir jo spoila likevel, det er då mykje som skjer undervegs som sikkert er likt.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Så den i går (V for Vendetta) og likte den veldig godt. Liker stemningen, mystikken rundt fortiden og figuren V, samt slike store folkebevegelser som oppstår. Veldig artig. Elsker jo alltid slike figurer da. "My turn." "People should not be afraid of their Governments. Governments should be afraid of their people." - sier vel mye om filmen.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Hvordan han klarte å lese dette uten å le, eller krølle tungen forundrer meg
Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is it vestige of the vox populi, now vacant, vanished, as the once vital voice of the verisimilitude now venerates what they once vilified. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified, and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin vanguarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition. The only verdict is vengeance; a vendetta, held as a votive, not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous. Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose vis-à-vis an introduction, and so it is my very good honor to meet you and you may call me V.
Tøft uansett
Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is it vestige of the vox populi, now vacant, vanished, as the once vital voice of the verisimilitude now venerates what they once vilified. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified, and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin vanguarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition. The only verdict is vengeance; a vendetta, held as a votive, not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous. Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose vis-à-vis an introduction, and so it is my very good honor to meet you and you may call me V.
Tøft uansett
Alle kapitlene i boka/tegneserien starter vel på V?Kjetil wrote:Hvordan han klarte å lese dette uten å le, eller krølle tungen forundrer meg
Tøft uansett
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Absolutt ikkje. Poenget med serien er å sette lys på dei etiske og uetiske sidene ved ting som hjernevasking, anarki, totalitært styre, fri vilje, overvåkning, drap, terrorisme, tortur og diskriminering.
Ja, det gjer dei, men den replikken der, eller noko som helst som liknar, eksisterar ikkje i teikneserien. Den replikken er tydelegvis eit forsøk på å hurtig presentere V som ein meget veltalende person, samtidig som den trekkjer fram og nyttar så og seie alle tittelordene på "v" som blir nytta i løpet av bokversjonen av historia som ein slags hyllest til denne.Stefan wrote: Alle kapitlene i boka/tegneserien starter vel på V?
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ai, da fikk jeg endelig karra meg i vei og sett V For Vendetta. 
Likte måten de bygde opp historia på, ved å røpe forhistorie i omtrent samme takt som Finch (?) fant ut ting. Enkelte logiske brister var det her og der, men alt i alt en temmelig god film. Og bruken av 1812-overtura var genial; særlig at de synkroniserte eksplosjonene i avslutningsscena med kanonene.
Tror karakteren blir 8/10...
Likte måten de bygde opp historia på, ved å røpe forhistorie i omtrent samme takt som Finch (?) fant ut ting. Enkelte logiske brister var det her og der, men alt i alt en temmelig god film. Og bruken av 1812-overtura var genial; særlig at de synkroniserte eksplosjonene i avslutningsscena med kanonene.
Tror karakteren blir 8/10...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.