2.0 er derimot ny. 3.5 lige så, og 1.5.
Kinotråden
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Logiske brister? Hm, la ikkje er merke til, gi eit par døme, gidd du?Terje wrote:Enkelte logiske brister var det her og der, men alt i alt en temmelig god film.
Einig. Nynna på den heile kvelden.Og bruken av 1812-overtura var genial; særlig at de synkroniserte eksplosjonene i avslutningsscena med kanonene.
Det var då strengt... eg gav den 9, eg, eg var Imponert. Men eg merka jo ingen logiske brister, så.Tror karakteren blir 8/10...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Ehem, "logiske brister" var kanskje litt sterkt. Først syntes jeg det var rart at en sånn militaristisk organisasjon/regjering som Norsefire ikke hadde en klarere kommandostruktur. Dette slo meg i sluttscena, da noen offiserer ikke får kontakt med #1 og #2, og derfor bare er apatisk da folkemengden kommer. Senere huska jeg imidlertid på at stater som Hitlers Tyskland ikke har noen klar kommandostruktur; det vil si, dersom lederen forsvinner, blir organisasjonen maktesløs. (Hitler hadde for eksempel ingen arvtaker, ingen fast nestkommanderende, staten funka ikke uten ham, og det var slik han ville ha det.) Det kunne ha vært litt rart at dette til og med hadde smitta over på hæren, siden det i strid er livsviktig med klare kommandostrukturer (dersom en offiser blir drept/invalidisert, vet soldatene hvem nestemann de skal høre på er). Men siden Norsefire tilsynelatende hadde hatt makta ganske lange på tidspunktet filmen finner sted, blir det hele mer plausibelt.Loki wrote:Logiske brister? Hm, la ikkje er merke til, gi eit par døme, gidd du?Terje wrote:Enkelte logiske brister var det her og der, men alt i alt en temmelig god film.
Jeg mener det var noe annet også, men siden jeg ikke kommer på det kan det umulig ha vært viktig.
Jeg likte den veldig godt selv, jeg, men jeg prøver å bli litt mer kritisk. Gjennomsnittskarakterene i filmloggen min begynner å nærme seg 8.5, hvis mine raske anslag stemmer. Det er jo fint å kunne sette seg ned å ukritisk leve seg inn i en film og etterpå synes at den var utrolig rå, men...Det var då strengt... eg gav den 9, eg, eg var Imponert. Men eg merka jo ingen logiske brister, så.Tror karakteren blir 8/10...
Og 8 er egentlig en meget god karakter; det tilsvarer vel en svak femmer eller noe sånt, i terningkastmodellen. (Mener å ha regna ut en gang at hver prikk på terningen tilsvarer omtrent 1.6 poeng på "min" skala, noe som betyr at terningkast 5 tilsvarer cirka 8.3...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jeg synes ikke den er verdt en 8,5. Jeg gav den en 7,5 etter at jeg hadde sett den, og det mener jeg er der det bør ligge. Kanskje jeg til og med var bittelittegranne snill. Det var en fin underholdningsfilm, men som egen historie, uten å ha lest tegneserien på forhånd, så ble en del av bakhistoria litt grunn/uforklart. Jeg er også litt skeptisk til hvordan veksten oss Ell (var det det hun het tro?) ble beskrevet, fra å være en kontoransatt til å bli den hun ble til slutt. Det er jo tross alt der hovedtyngden av filmen var lagt, men jeg var ikke akkurat overbevist. Hun fikk klippet av seg håret og ble torturert ei stund, og derfor slapp hun tak i verden som hun kjente den, og begynte å se hva som måtte forandres, og at hun var den som måtte være der da det skjedde. Hun begynte å ta ansvar... Det brevet var selvsagt en fin ting, men det kunne vært noe mer der. Hun gikk jo tross alt rundt i nesten et år etterpå, de hadde hatt tid til å dra henne litt inn der også.
Og så var det den bihistorien med sjefen hennes, han tv-fyren. Hvorfor var han så idealistisk?
Jeg la også merke til det på slutten - at millitæret ble helt apatisk så fort #1 forsvant. De visste da hva de skulle gjøre? Forsvare fedrelandet?
Alt i alt så var det en grei underholdningsfilm, og den ville fått en 4/6 av meg dersom jeg skrev for vg/dagbladet...
Og så var det den bihistorien med sjefen hennes, han tv-fyren. Hvorfor var han så idealistisk?
Jeg la også merke til det på slutten - at millitæret ble helt apatisk så fort #1 forsvant. De visste da hva de skulle gjøre? Forsvare fedrelandet?
Alt i alt så var det en grei underholdningsfilm, og den ville fått en 4/6 av meg dersom jeg skrev for vg/dagbladet...
Urban tilværelse
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Eveys forandring kom jo nokså gradvis. Hun bodde hos V i noen måneder, slik jeg forsto det, før hun "rømte", og så ble hun torturert i noen uker til. Tror de fleste hadde forandra seg etter slike opplevelser. I tillegg kommer det jo at hun som barn hadde sett mora bli "black bagged" -- noe som sikkert gjorde henne ekstra mottakelig for Vs påvirkning.
TV-sjefen hennes var "idealistisk" fordi han var homofil, og fordi homofili var forbudt.
Jeg har heller ikke lest tegneserien (ennå), men syntes likevel alt ble forklart relativt godt. Hadde ikke problemer med å forstå noe, egentlig.
TV-sjefen hennes var "idealistisk" fordi han var homofil, og fordi homofili var forbudt.
Jeg har heller ikke lest tegneserien (ennå), men syntes likevel alt ble forklart relativt godt. Hadde ikke problemer med å forstå noe, egentlig.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det var ein general som ikkje fekk kontakt med #1 og #2, dvs var ein så høgt ein kunne komme, militær-messig, og for å trumfe ein general må ein vel vere omtrent politisk #2, så kven skulle han vendt seg til?Terje wrote:Ehem, "logiske brister" var kanskje litt sterkt. Først syntes jeg det var rart at en sånn militaristisk organisasjon/regjering som Norsefire ikke hadde en klarere kommandostruktur. Dette slo meg i sluttscena, da noen offiserer ikke får kontakt med #1 og #2, og derfor bare er apatisk da folkemengden kommer.Loki wrote:Logiske brister? Hm, la ikkje er merke til, gi eit par døme, gidd du?Terje wrote:Enkelte logiske brister var det her og der, men alt i alt en temmelig god film.
Ah, jepp, det er jo òg eit poeng. Betre enn mitt, faktisk. Berre gløym det eg sa over.Senere huska jeg imidlertid på at stater som Hitlers Tyskland ikke har noen klar kommandostruktur; det vil si, dersom lederen forsvinner, blir organisasjonen maktesløs. (Hitler hadde for eksempel ingen arvtaker, ingen fast nestkommanderende, staten funka ikke uten ham, og det var slik han ville ha det.) Det kunne ha vært litt rart at dette til og med hadde smitta over på hæren, siden det i strid er livsviktig med klare kommandostrukturer (dersom en offiser blir drept/invalidisert, vet soldatene hvem nestemann de skal høre på er). Men siden Norsefire tilsynelatende hadde hatt makta ganske lange på tidspunktet filmen finner sted, blir det hele mer plausibelt.
Ligg på 7,5-8 sjølv, eg, men det er fordi eg nesten aldri ser filmar eg ikkje veit eg vil like, har ikkje økonomi til å gå rundt og sjanse. Til dømes, når eg går for å sjå "Narnia" VEIT eg på førehand at den blir minst 7. Det kan eg sei på bakgrunn av konseptet, filmplakatene, trailerene og det eg har høyrt om den. Når eg ein gong sjansar og ser ein film eg ikkje føler meg sikker på at eg vil like merkar eg at karakterene oftere viser seg å lande under 5.Jeg likte den veldig godt selv, jeg, men jeg prøver å bli litt mer kritisk. Gjennomsnittskarakterene i filmloggen min begynner å nærme seg 8.5, hvis mine raske anslag stemmer. Det er jo fint å kunne sette seg ned å ukritisk leve seg inn i en film og etterpå synes at den var utrolig rå, men...Det var då strengt... eg gav den 9, eg, eg var Imponert. Men eg merka jo ingen logiske brister, så.Tror karakteren blir 8/10...
Eg opererer medOg 8 er egentlig en meget god karakter; det tilsvarer vel en svak femmer eller noe sånt, i terningkastmodellen. (Mener å ha regna ut en gang at hver prikk på terningen tilsvarer omtrent 1.6 poeng på "min" skala, noe som betyr at terningkast 5 tilsvarer cirka 8.3...)
0-1,5 = 1
2-3,5 = 2
4-5,5 = 3
6-7,5 = 4
8-9 = 5
9,5-10 = 6
Sånn omtrent. Skjønt det hender eg omtalar filmar eg gir 9 som "terningkast seks" er det der hovudregelen.
Ceres: Som Terje sa, ho var hjå han over lang tid, det går jo eitt år frå ho møter han til han dør, og brorparten av tida brukte ho enten som hans gjest eller nede i fangeholet. Eg følte ikkje at utviklinga hennar var så urealistisk. Hjernevasking har sikkert ofte foregått på langt kortare tid enn som så i røynda.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Istid 2 burde eg sjå, om ikkje anna så fordi Alan Tudyk er ein av stemmegiverene. (Once a Whedonite, always a Whedonite
)
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Lastet ned istid en i dag, og så den. Nå ble jeg minnet hvorfor jeg digger den, og skal se den
Pirates of the carabian (er fult klar over at jeg skrev det feil...) skal komme på kinoen i sommer. 1-eren Depp-et ikke meg, og tviler på at toeren gjør det
Pirates of the carabian (er fult klar over at jeg skrev det feil...) skal komme på kinoen i sommer. 1-eren Depp-et ikke meg, og tviler på at toeren gjør det
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.