Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Siv.ing i fysikk og matematikk er vel mest rettet mot industrien. Ingeniørjobb ved ESA eller NASA hadde jo vært morsomt?
Ellers er det jo ren fysikk (som jeg skal ta), men som ikke er et sivilingeniørstudie. Kan bli forsker, konsulent og diverse andre ting (inkludert lærer om man tar ped. i etterkant selv om det ikke er aktuelt for deg :) ).
Don't Panic!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hmm. Føler meg helt uttafor jeg nå. Er det ikke bra nok med jordbruksutdanning? Jaja, jeg vet ikke hva jeg skal ta jeg. Har et år til på meg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Lanfear84 wrote:Siv.ing i fysikk og matematikk er vel mest rettet mot industrien. Ingeniørjobb ved ESA eller NASA hadde jo vært morsomt?
Ellers er det jo ren fysikk (som jeg skal ta), men som ikke er et sivilingeniørstudie. Kan bli forsker, konsulent og diverse andre ting (inkludert lærer om man tar ped. i etterkant selv om det ikke er aktuelt for deg :) ).
Hehe, det høres jo utvilsomt moromst ut, men tviler på at jeg er typen til det, eller smart nok. Har lyst på et praktsik, variert yrke, innenfor realfag. Er ikke så mye å velge mellom tenker jeg. Lærer funker ikke, fordi jeg er for glad i penger, og kan ikke lære fra meg for fem øre.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Om 5 år går ca halvparten av alle lektorer (og andre lærere) innenfor realfagene av med pensjon. Tror du ikke det blir stor etterspørsel etter slike? Da det bli bedre betalt :)
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at du ikke kan lære fra deg, nesten ingen realfaglærere som jobber nå som kan det heller :)

Men i mangel på andre ting kan du jo bli den nye Knut Jørgen Rød(?) Ødegård :)
Don't Panic!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hulk hulk. Matte og naturfaglæren vår pensjonerer seg nå til vårs. Kjempegod lærer det altså. Undervisninga går sikkert til helvete neste år. Og uheldigvis er det da karakterene teller.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Lanfear84 wrote:Om 5 år går ca halvparten av alle lektorer (og andre lærere) innenfor realfagene av med pensjon. Tror du ikke det blir stor etterspørsel etter slike? Da det bli bedre betalt :)
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at du ikke kan lære fra deg, nesten ingen realfaglærere som jobber nå som kan det heller :)

Men i mangel på andre ting kan du jo bli den nye Knut Jørgen Rød(?) Ødegård :)
Har hørt om det, var også foreslått å betale realfagslærere mer enn andre lærere. Men når jeg ser hvordan jeg og andre har behandlet lærere iløpet av et alt for langt skoleliv merker jeg at dette er definitivt ikke noe jeg har lyst til. I tillegg så eier jeg ikke tålmodighet med dumme folk, elle rmennesker som lærer sakte.
Når det kommer til læring fungerer jeg på en annen måte enn folk flest, og passer nok ikke inn som lærer.

Knut Jørgen Rød Ødegård er jo rå da :) Elsker å høre på han, hvordan det er mulig å være så entusiastisk er det bare å ta av seg hatten for.

Akkurat nå frister oljeindustrien veldig, kanskje få reist litt, Statoil holder jo på med mye spennende i utlandet. Ellers er jo turnusordningene veldig greie, kan sysle med andre ting i tillegg til yrket.
Last edited by Kjetil on Fri Apr 14, 2006 14:16, edited 1 time in total.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

sauegjeteren:
Det er alt for få gode realfaglærere i Norge. Det er mange som brenner for faget sitt, men veldig få som kan overføre den gleden til elevene. Når jeg tok FY2 hadde jeg en jævel av en lærer, men når jeg tok FY3 hadde jeg en kjempeflink en. Noe av grunnen til at jeg har litt lyst til å bli lektor i fysikk er fordi jeg gjerne vil vise ungdommer at fysikk kan være morsomt, og kanskje overføre noe av den gleden jeg har av faget til dem. Spørsmålet er om jeg er flink til det :)
Don't Panic!
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

kjetil:
Jeg har en sterk feeling om at jeg kommer til å ende opp som en kvinnelig utgave av Ødegård :) Jeg er skikkelig opptatt av astrofysikk, og en grad innenfor faget gjør det vel bare verre :)
Jeg er helt enig at det finnes ikke noen som er mer entusiastisk overfor det en driver med enn han. Han er kjempemorsom :)
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Astrofysikk er vel spennende nok :) Alltid sett mye dokumentarer om det, samt underholdning som diverse scifi-serier. Interessen strekker nok ikke til å ta en utdannelse, føler ikke at det er så mye spennende som skjer i astrofysikkmiljøet i norge. Var riktignok på rakettforskersenteret på Andøya, det var jo litt tøft da.

PS: Pass deg for dobbeltposting, de grønne blir sinna :P
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Har NTNU-boka her, og kan forresten nevne at både siving mat/fys og mastergrad i fysikk gir mulighet for jobb i olje/energi industrien.
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Tror det blir for teoretisk innendørsarbeid. Ihvertfall det magefølelsen min forteller meg, er selvsagt mulig jeg tar feil.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

siving i energi og miljø da? eller bygg og miljøteknikk?
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Det jeg har på førsteplass :) Tror det kan bli morsomt, hadde energi og miljø på andre, og nanoteknologi på tredje. Så bachelor i matematikk og statistikk.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Men da er du jo all set :D
Jeg er inne og bytter et par ganger om dagen... Heldigvis kan en bytte fram til 1. juli.
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hehe, jeg bytta sist idag, og jeg er langt ifra all set, disse valgene er i stor grad panikkinspirert, men tror det ordner seg, må bare komme igang, kan tilpasse meg etterhvert.
Post Reply