The Creator
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
The Creator
Hei, jeg får ikke helt taket på hvem denne "Creator" er. Det må sies at jeg akkurat har begynt på første bok, men har også lest litt i "The World of Robert Jordans Wheel of Time".
Er "The Creator" en overordnet, og levende Gud for hele universet, eller er det en slags abstrakt, naturlig og ikke-levende kraft som driver alt sammen? Eller er det noe helt annet?
Er "The Creator" en overordnet, og levende Gud for hele universet, eller er det en slags abstrakt, naturlig og ikke-levende kraft som driver alt sammen? Eller er det noe helt annet?
Re: The Creator
Slik jeg har forstått det/han, så er han vel en Gud, akkurat som kristendommens gud.Insvims wrote:Hei, jeg får ikke helt taket på hvem denne "Creator" er. Det må sies at jeg akkurat har begynt på første bok, men har også lest litt i "The World of Robert Jordans Wheel of Time".
"Akkurat som" er vel å ta litt hardt i - me veit trass alt ikkje så veldig mykje om the Creator - men han er ein slags ekvivalent til den kristne Gud, ja. Han (event. ho, det, dei) har skapt verda, han har fengsla the Dark One (noko den kristne Gud aldri har gjort med Djevelen, men det er ei anna sak), og han er (kanskje) utspringet til The True Source. (Children of Light-sekten vil nok vere ueinige i det siste der...) Og han er distansert frå verda, han grip aldri eller sjeldan direkte inn, så ein kan spekulere i om the Dragon er ein slags avatar av han eller hans vilje.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Takk
Takk for dette, og de andre oppklarende svarene!Treveler wrote:Han blir vel sett på som en allmektig Gud som skapte verden, fengslet den mørkese, for så å trekke seg tilbake. Det er vel sett på som en allmen sannhet i Randland at skaperen/Gud ikke vil blande seg inn direkte, men de vet ikke at han talte til Rand i slutten av Eotw!
Re: hmmm
Rand høyrer ein stemme som ikkje er LTT, eller nokon andre kjende på slutten av EotW. Hugser ikkje akkurat kva som vart sagt, men mange meiner dette er Skaparen, men ingen kan vere sikre. (ikkje at det er mange andre alternativ...)ludde wrote:Snakka Skaperen til Rand i slutten av tEotW? Hmmm dette må jeg skjekke opp. Husker ikke det jeg. Kult
Edit: Vert diskutert i denne tråden på TarValon. Der finn du nøyaktig sitat.
Re: hmmm
Satt litt og bladde i eldre tråder, og denne fanga min interesse. Har alltid sett på skaperen som en passiv gud. Når snakker han til Rand?incanus wrote:Rand høyrer ein stemme som ikkje er LTT, eller nokon andre kjende på slutten av EotW. Hugser ikkje akkurat kva som vart sagt, men mange meiner dette er Skaparen, men ingen kan vere sikre. (ikkje at det er mange andre alternativ...)ludde wrote:Snakka Skaperen til Rand i slutten av tEotW? Hmmm dette må jeg skjekke opp. Husker ikke det jeg. Kult
Edit: Vert diskutert i denne tråden på TarValon. Der finn du nøyaktig sitat.
edit: Her kanskje?
The wind died. The screams died. The earth was still. Dust and smoke swirled back down the pass to surround him.
“The Light blind you, Ba’alzamon! This has to end!”
IT IS NOT HERE.
It was not Rand’s thought, making his skull vibrate.
I WILL TAKE NO PART. ONLY THE CHOSEN ONE CAN DO WHAT MUST BE DONE, IF HE WILL.
“Where?” He did not want to say it, but he could not stop himself. “Where?”
The haze surrounding him parted, leaving a dome of clear, clean air ten spans high, walled by billowing smoke and dust. Steps rose before him, each standing alone and unsupported, stretching up into the murk that obscured the sun.
NOT HERE.
Through the mist, as from the far end of the earth, came a cry. “The Light wills it!” The ground rumbled with the thunder of hooves as the forces of humankind launched their last charge.
Han sier jo tross alt The Chosen One... Ikke Ones.Frank wrote:Dette er ikke skaperen, men den onde.
Rand har nettopp utfordret ham og han får svar.
Han kaller "de fortapte" for "de utvalgte". Dette er bevis på at han er den onde. Lysets tilhengere kaller dem for "de fortapte"
Dette må jo være Rand. Et annet tegn på det er at han sier "if he will," Den mørkeste ber ikke folk om å gjøre noe hvis de tilfeldigvis har lyst. Definitivt ikke Den mørkeste.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"