Ringenes Herre

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked

Hva er best? Ringenes Herre eller Harry Potter?

Ringenes Herre
32
76%
Harry Potter
4
10%
Har ikke lest noen av dem
0
No votes
Vanskelig å si
6
14%

Total votes: 42

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ideen er da vel tross alt ikke så genial heller da? Er vel skrevet skjønnlitteratur i de baner før?
Falya
Hengiven
Hengiven

Post by Falya »

Vel nå er det sånn at det er ikke alle som er flinke til å skrive, vi er da forskjellige, men det hjelper ikke at en kan skrive hvis en ikke har fantasi!

Dessuten hvis man ser på det som at Tolkien har funnet opp hele verdenen uten å låne, er det feil! Han har nemlig brukt forskjellige sagn og mytologier og blandet dem sammen til en hærlig suppe. Han var spesielt opptatt av den Norrøn mytologi :D Da blir det vel ikke så annerledes enn Rowling, hvis man ser bort fra at hun har plassert settingen halveis i vår verden.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Falya wrote:Vel nå er det sånn at det er ikke alle som er flinke til å skrive, vi er da forskjellige, men det hjelper ikke at en kan skrive hvis en ikke har fantasi!

Dessuten hvis man ser på det som at Tolkien har funnet opp hele verdenen uten å låne, er det feil! Han har nemlig brukt forskjellige sagn og mytologier og blandet dem sammen til en hærlig suppe. Han var spesielt opptatt av den Norrøn mytologi :D Da blir det vel ikke så annerledes enn Rowling, hvis man ser bort fra at hun har plassert settingen halveis i vår verden.
Du kan ikke likestille Tolkiens research (grave frem gamle kulturer/mytologier/utdødde språk) med Rowling sitt. Ikke at jeg kan så mye om henne, men det skinner jo gjennom i bøkene at det er på et helt annet plan.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hmrf. Som sagt, alt Rowling har gjort er å bygge på vår verden litt, utvide den altså. Jeg sa ikke at Tolkien har bygd opp Midgard fra bunnen av, men at han har skapt en annen sivilisasjon. Om det så er lånt mye fra forskjellige kulturer er det likevel ulikt alt annet vi har lest. Rowling bruker jo også mye gresk mytologi.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Tolkien lar seg inspirere av eksisterende kulturar og mytologiar og i ein veldig, veldig liten grad adapterer han òg enkelte element direkte.

Rowling låner (i mine auge stjeler) derimot overalt, tilsynelatande ukritisk, plukker akkurat det som passer henne best frå akkurat der det passer, utan særleg tanke på at det skal passe saman i ein heilskap. Treng ho ein hippogriff, so voilà, der er ein hippogriff. Ikkje noko system, ikkje nokon samanheng, alt ho gjer er at ho finn elementer ho likar, plasserer dei inn i historia utan nokon form for tilpassning eller justering eller kontekstualisering. Det er verdskonstruksjon på barnehagelitteraturnivå, i mine auge. Det er som å lese ei billedbok der det er ein drage med på siste sida fordi det ville vore tøft om helten kunne møte ein drage.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Var ikke det litt strengt?

Jeg begynnte på RH igjen i dag, nå skal jeg få med meg ALT!!!

Jeah, I'm Invidd, I'm Invidd!! *armene beveger seg foran meg i sirkler*
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Pff. Du klarer ikke å få med den 3/4 om du så leser den ti ganger.
For det første så heter det Yeah, ikke Jeah. For det andre kan du ikke bruke engelske og norske uttrykk om hverandre. For det tredje. Antall poster har ikke noe å si. Bare du sier noe vettugt i ny og ne er det alt som betyr noe. Jeg skriver tydeligvis ikke seriøst nok, siden admin fortsatt har meg på bunnen etter godt over 600 poster.

Dere som skjønner; HYSJ!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Så vet du det ihvertfall selv.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Om du ikke klarer å få med deg alt selv om du leser den ti ganger trenger ikke bety at ikke andre klarer det.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Syns nå historien er veldig enkel i RH, dessuten er det heller få dypere meninger eller hemmelige agendaer. Jeg har ikke lest Ringenes herre på minst 5 år, og jeg føler fortsatt jeg husker det meste av den.

I bunn og grunn, en bok det ikke er vits å lese så mange ganger, fordi du får med deg det meste.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Sauegjeteren wrote:
Pff. Du klarer ikke å få med den 3/4 om du så leser den ti ganger.
For det første så heter det Yeah, ikke Jeah. For det andre kan du ikke bruke engelske og norske uttrykk om hverandre. For det tredje. Antall poster har ikke noe å si. Bare du sier noe vettugt i ny og ne er det alt som betyr noe. Jeg skriver tydeligvis ikke seriøst nok, siden admin fortsatt har meg på bunnen etter godt over 600 poster.

Dere som skjønner; HYSJ!
Nå ødela du all moroa mi... Jeg som er så fornøyd og greier! Jeg hadde en teori om at du hadde sauegjeter som rang fordi det er nicket ditt.
. . .
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Det er vanskelig å si hvem som er best... Det barnslige meg tviholder på Harry Potter, men den "voksne" elsker Ringenes Herre... De er skrevet så utrolig forskjellig. Egentlig så har jeg vokst opp med Harry Potter, men jeg leste også RH da jeg var liten... Jeg greier ikke å velge mellom de to!
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kjetil wrote:Syns nå historien er veldig enkel i RH, dessuten er det heller få dypere meninger eller hemmelige agendaer.
Det er eg einig i. Men i dei Harry Potter-bøkene eg har lese er histortia endå enklare og det er endå mindre djupare meining og endå færre hemmelige agendaer.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Når hun sier hun skal få med seg alt!!- så tar hun på seg et umulig oppdrag. For det første så skal hun da kunne alle dialogene, monologene osv. Hun skal vite nøyaktig hva som skjer i hvilken rekkefølge, kunne beskrive alle kapitlene på rams med sideanntall og kapittelnavn. Man skal kunne historien (så langt som den er beskrevet i bøkene) til alle karakterene, og også ættelinja deres.

Så nei, man får rett og slett ikke med seg alt noengang med mindre man er autist. Evt. gal. Og jeg har ikke fått inntrykk av at noen her er så gale.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Ikke ta det så bokstavelig, da... Når jeg sier at jeg skal få med meg alt, mener jeg at jeg i det minste skal få med meg at det er et selskap i starten av boka! Det overså jeg sist :oops:
. . .
Locked