Norsk språk
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Nå ble jeg ganske usikker. Tror jeg bruker begge deler, som ved -brauchen- hvor jeg kan rulle og skarre. Vet ikke helt om det er som dialekt-skarring. Forhåpentligvis er det smak og behag og ikke jeg som tar feil.Terje wrote:Men er ikke den tyske r-en også en slags skarre-r?
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Heh, husker jeg jobba på ei turisthytte for noen år siden, og at det kom noen stakkars tyskere som ville betale mens jeg sto i kassa. Jeg forsøkte å snakke tysk med dem, og skarra for harde livet for å få uttala rett, men til ingen nytte. Måtte til slutt slå over i engelsk for å gjøre meg forstått. 
Har egentlig fått følelsen av at den derre tyske skarringa er relativt regional...
Har egentlig fått følelsen av at den derre tyske skarringa er relativt regional...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
jeg så et kart over landet i en bok en gang(tror det var i norskboka for 9. klasse) som viste hvor man fant skarre r'en, for 100 år siden eller noe i den duren, og idag. sykt hvor fort den brer seg ut! må finne booka til søstra mi og finne de karta.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Det var eit slikt kart i ei av norskbøkene eg hadde på vidaregåande, og litt googling førte fram til dette:
http://www.nkiforlaget.no/forlaget/nokl ... kkel35.jpg
Edit: Kanskje ikkje akkurat det de tenkte på, men det viser utviklinga.
Edit 2: Fjerna [img]-tags. Var eit litt stort bilete.
http://www.nkiforlaget.no/forlaget/nokl ... kkel35.jpg
Edit: Kanskje ikkje akkurat det de tenkte på, men det viser utviklinga.
Edit 2: Fjerna [img]-tags. Var eit litt stort bilete.
Noen som har hørt hvorfor "pene" folk stikker fingeren ut når de drikker te/kaffe? Hørte anekdoten av min søster i påsken, men aner ikke hvor sann den er... (ikke en gang det medisinske har jeg peiling på her)...
Det var visst nok vanlig på Versailles (Frankrike, hoffet) at noen damer var slike som de fleste mennene ja... Og da syfiliesen spredte seg begynte leddene deres etterhvert å stivne, blant annet det ytterste leddet i lillefingeren var utsatt for denne seksuelt overførbare sykdommen. Så var det altså nødvendig å drikke med utstrakt finger. Og nå er det den peneste måten å drikke på...
Det var visst nok vanlig på Versailles (Frankrike, hoffet) at noen damer var slike som de fleste mennene ja... Og da syfiliesen spredte seg begynte leddene deres etterhvert å stivne, blant annet det ytterste leddet i lillefingeren var utsatt for denne seksuelt overførbare sykdommen. Så var det altså nødvendig å drikke med utstrakt finger. Og nå er det den peneste måten å drikke på...
Urban tilværelse