Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Huff, det er vanskelig å finne seg et sted å bo i Tr.heim... Og sidene til boligtorget var ikke akkurat så utrolig brukervennlige... Noen som har noen anbefalinger? (Husker ikke om noen har diskutert dette før her)
Don't Panic!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Kommer helt an på hva du leter etter... Hybel eller leilighet? Det siste har jeg ingen erfaring med, det første fant jeg ut var ganske greit i Tr.
Urban tilværelse
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Hybelleilighet eller en hybel der jeg slipper å dele så mye. Kan dele kjøkken og bad med 1 eller 2, men jeg er så vant til å ha stor plass, at jeg tror ikke jeg takler 8 kvadrat og deling av bad og kjøkken med 3-4 andre...
Don't Panic!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lanfear84 wrote:Huff, det er vanskelig å finne seg et sted å bo i Tr.heim... Og sidene til boligtorget var ikke akkurat så utrolig brukervennlige... Noen som har noen anbefalinger? (Husker ikke om noen har diskutert dette før her)
Høh. Selv skaffa jeg hybel gjennom annonsene i Adresseavisen, og fikk egentlig tak i to hybler på en halv times ringing.

Så hvis du ikke har prøvd ennå, sjekk Adressa. ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

NHH til høsten for meg også; det bestemte jeg meg vel for et-to år siden.

Har lett etter gode andrevalg i noen uker nå, og endte til slutt opp med et årsstudium i økonomi og ledelse ved Høgskolen i Oslo. Eneste årsstudiumet jeg faktisk kunne tenke meg å gå på hvis jeg skulle være så uheldig å ikke komme inn.

Men etter noen utregninger i går, fant jeg ut at andrevalg egentlig var bortkastet. Hvis jeg ikke kommer inn i Bergen, har jeg strøket på eksamen, og må uansett ta opp igjen fag :P.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Er det ikke en deilig følelse? Mens alle de andre i klassen din stresser og ligger våkne og gruer seg til eksamen så vet du at får du en toer kommer du inn dit du vil uanset... :D

Jeje...
Urban tilværelse
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Vet det er midt i sommerferien, men føler det er på tide å dra opp denne tråden.

Nærmer seg høsten nå, og det er sikkert ikke bare meg og Eivind som skal begynne å studere til høsten.

Fikk studenthybel i Bergen denne uka, og flytter over rundt 1. august. Har kontroll på det meste, men har enda ikke bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det med tv.

Noen som har noen mening om hvor stor TV man trenger på en ca 15 kvm hybel? Står mellom å leie eller å kjøpe en LCD-TV, men det er størrelsen som skaper mest hodebry egentlig.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Man har plass til en normal tv på hybelen sin. Selv har jeg ikke LCD tv på min 12 kvaderats. Er greit nok det. Så lenge man har tenkt igjennom løsningene på bokhyller og sånn på fohånd. Selv hadde jeg tv'n i bokhylla. (Solid bokhylle).
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hva med en laptop med tvkort? To fluer i ett smekk.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Vurderer den løsningen også, da slipper man å måtte lure seg unna lisensen.

Noen tips til bra tv-tunere?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Det med TV-lisens. Er det ikkje slik at om ein i husstanden har betala lisens, så treng ikkje dei andre?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jo, det skulle vel bare mangle.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Skole. Skal på videregående nå. Det er obliatorisk bruk av laptop i nordland. Må skaffe dem selv. Overaskende systemkrav. Deriblant 512MB, og ledig sokkel for utvidelse
Fast nettverk, og trådløst.
CD\DVD leser, og brenner
4 TIMER BATTERI LEVETID :shock:
Skjerm; 15"SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht punkttetthet, lysstyrke, og kontrastforhold, og masse mer.

Programmer, gidder bare nevne noen, står at alt skal være det siste av, og med de nyeste patchene; XP professional, oppen office, IE Firefox Opera, Flash player, quicktime player, realplayer, msn, og skype.

Jeg har ikke så bra batteri.

Sett bort i fra det synes jeg dette er et bra tiltak. Man kan jo sikkert søke om støtte.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

jøss, de var da storforlangende nok, vil jeg si. :shock:

selv skal jeg jobbe til høsten. som assistent på en barneskole. sikkert greit nok.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Tja, det var no ikkje horrible krav. Ein får det der (sett bort frå XP Pro) til 7000kr, her. (Kvaliteten kan eg ikkje uttale meg om...) Kor vanleg det er med fire timer batterilevetid veit eg ikkje, men om maskina di elles møter krava, kan du sjekke om det er mogeleg å kjøpe eit ekstra batteri.

Det meste av den programvara er heilt vanleg, men det er no unødvendig med tre nettlesarar med mindre ein skal lage nettsider, og må sjekke at dei vises skikkeleg i alle. RealPlayer får ein nesten aldri bruk for. OpenOffice, med nynorsk grensesnitt om ein vil, er jo berre fint.

Sidan det er skule som er tema: Planane mine har vorte litt endra. Skal byrje på eit årsstudium i historie ved Universitetet i Bergen til hausten.
Post Reply