Teite/morsomme saker fra skoledagen

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sjølvstudium suger. Det einaste som er verre er gruppe- og prosjektarbeid. *grøss*
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

huff, gruppearbeid er verst. definitivt.

tavleundervisning får jeg sjelden noe ut av, fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg så lenge om gangen. detter ut etter max. ti minutter. så jeg lærer mest ved selvstudium, men er jeg helt på egenhånd, klarer jeg ikke å presse meg til å gjøre noe. f. eks. tok jeg økonomi som privatist. da begynte jeg å lese en uke før eksamen. gikk forsåvidt greit, men den uka var et helvetes stress. :P
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Min erfaring er at veldig mange av den eldre garde blant lærerne er veldig dårlige til å formidle sin kunnskap. Dette er ganske naturlig, siden de ofte er to generasjoner eldre enn oss.

De yngre lærerne har jeg mye bedre erfaringer med, de virker ofte mye mer engasjerte.
Jeg har en lærer som skal pensjonere nå, bedre lærer skal du lete lenge etter, men han er nå litt sær også. Det skal vel til. Men det er nok like greit at han gir seg nå, for han har mistet futten og føler selv han går rundt grinete hele dagen. Det skinner litt gjennom for oss også :P

Men yngre lærere kan være bra de også, selv om de nok ikke holder samme ro i timene og lærer bort like bra. Dette er også noe man ser på min skole. Men alle lærere er forskjellige, noen funker bra, andre helt elendig samme hvilken alder de er i.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Vi har en lærer på 27 år, han er skikkelig streng og holder god orden på klassen. Han er en veldig god lærer. Kunne ikke vært mer fornøyd :P
. . .
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

klassestyreren min i 8.klasse blei utbrent etter tre uker med oss så vi fikk en vikar som var 19. hadde henne i et halvt år. funka fint, men vi gjorde ikke så mye. satt og tegna og sånn.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Faile wrote:klassestyreren min i 8.klasse blei utbrent etter tre uker med oss så vi fikk en vikar som var 19. hadde henne i et halvt år. funka fint, men vi gjorde ikke så mye. satt og tegna og sånn.
:lol:
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Har hatt mange gode og mange dårligere lærere, føler ikke at det er noen spesielle særtrekk som skiller gode og dårlige.

Er forøvrig stor fan av tavleundervisning. Definivt den beste måten for meg å lære. Hater prosjekter og gruppearbeid. Selvstudium har jeg ikke nok selvdisiplin til.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

som jeg er ganske sikker på at jeg skrev i en annen tråd er tavleundervisning sånn jeg lærer best også. var med i ei gruppe som reiste rundt på skoler og undersøkte de forskjellige undervisningsformene, og gjett hvilken vi satt igjen med som best? :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Selvstudium har den fordelen av å være den beste måten å lære på, men for å lære må man også være interessert i å lære, man får ingenting gratis. Derfor er det bare de "dyktige" elevene som får noe igjen fra denne typen læring. Alle andre faller utenfor. Enten fordi de ikke gidder å sette seg inn i stoffet, fordi mengden stoff virker uhåndterlig, eller fordi de er for evneveike til å skaffe seg oversikt over stoffet på egenhånd og dermed blir sittende å stappe hodet sitt fullt av detaljer uten å se de store linjene - og gjør det derved desto dårligere. Tavleundervisning er en form for læring som blir påtvunget. Læreren sier hovedlinjene i stoffet for å gi elevene knagger. Deretter går han litt i dybden for å gi forståelse, for siden å ta for seg detaljer for å gi den fulle oversikten. Lærerene har allerede vært gjennom stoffet og kan det. Problemet med selvstudium er at elevene da må begynne med blanke ark, begynne med den detaljerte læreboka, og siden se linjene - altså motsatt retning. Det er problematisk for mange, og en uhåndterlig situasjon for andre. Noen igjen driter i skole (av grunnene nevnt ovenfor, eller av andre), og ser en hver mulighet for unnasluntring som en fin tid å sove/ta en tur på butikken/annet.

Konklusjon: Tavleundervisning fungerer for gjennomsnittet. For dyktige elever er selvstudium det som skaper mest interesse og engasjement, tavle-sesjonene blir for kjedelige. De kan gjerne hovedlinjene fra før og vil ned i dybden i stoffet raskere.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Tavleundervisning er vel mye mer effektivt, da har læreren alt sortert ut det uvesentlige, og plukket de viktigste linjene, ser du bort ifra at du må ta hensyn fra de andre elevene, er den beste måten å bli lært, enn å måtte gjøre alt arbeide selv.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hehe... men man lærer alt mye bedre dersom man er nødt til å streve litt. Man skal som regel ha en prøve i stoffet mot slutten, og dersom man har brukt litt tid på stoffet på selvstudium - lest gjennom det som står i boka og prøvd å forstått det - da går det som regel best. I historie og sånt så er det selvsagt greit å ha noe tavleundervisning for å få et inntrykk av hva læreren legger mest vekt på. Jeg er kynisk på det settet.

I mattetimene kan tavleundervisning være greit, men dersom man selv arbeider med stoffet og prøver å forstå ting på egenhånd lærer man definitvit alt mye bedre. Samt for min del gir det en følelse av egennytte og tilfredshet som driver meg videre i en søking på større utfordringer. Igjen - her taper evneveike elever i forhold til dem som er litt skarpere.

Når jeg sier evneveike er det ingenting negativt ved det - jeg mener på ingen måte at de er dumme og uintelligente eller noe slikt - det jeg mener er dem som må slite for å få firere og kun unntaksvis får femmer til og med ved god forberedelse til prøver. Skarpere elever er dem uten for mye anstrengelse får seksere i de fleste fag og femmere i resten.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Har ikke gjort lekser siden barneskolen, aldri gjort noen prosjekter, kun vært i timene(-ganske mye fravær), og snittet mitt er godt over 5.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Altså faller du under definisjonen "skarp." Om du i tillegg er umotivert - som det står i presentasjonen din - så er klart tavleundervisningen den enkleste måten for deg å oppnå noe. Selvstudie krever en innsats, engasjement og ønske om lære.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Har lett for å lære, men er/var veldig umotivert. Får se hvordan det går til høsten. Har nok forandret meg ganske mye siden jeg gikk på skole sist.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg synes selvstudium er det beste, men den definisjonen din er litt skummel Ceres....
Når jeg sier evneveike er det ingenting negativt ved det - jeg mener på ingen måte at de er dumme og uintelligente eller noe slikt - det jeg mener er dem som må slite for å få firere og kun unntaksvis får femmer til og med ved god forberedelse til prøver. Skarpere elever er dem uten for mye anstrengelse får seksere i de fleste fag og femmere i resten.
Nå har jeg hele tiden sett på meg selv som ganske skarp, men seksere i de fleste fag for å være skarp, det synes jeg var å ta i. Jeg liker ei rein 5er linje jeg.

Men når det er sagt så synes jeg ihvertfall i samfunnsfagen at tavleundervisning er bra. Der har vi en morsom lærer som får gode poenger ut av ting. Og i matte er det for mange nødvendig med tavleundevisning.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply