Norsk språk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Noen som har hørt hvorfor "pene" folk stikker fingeren ut når de drikker te/kaffe? Hørte anekdoten av min søster i påsken, men aner ikke hvor sann den er... (ikke en gang det medisinske har jeg peiling på her)...

Det var visst nok vanlig på Versailles (Frankrike, hoffet) at noen damer var slike som de fleste mennene ja... Og da syfiliesen spredte seg begynte leddene deres etterhvert å stivne, blant annet det ytterste leddet i lillefingeren var utsatt for denne seksuelt overførbare sykdommen. Så var det altså nødvendig å drikke med utstrakt finger. Og nå er det den peneste måten å drikke på... :lol:
Hehehe, minner meg om Jens Bjørneboes tese om at alle store menn har dødd av syfilis. Nietzsche, Schiller, Lenin, ...
Det var mange flere, men min hukommelse for detaljer er ikke hva den aldri var. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
nynaeve91
Trollok
Trollok

Post by nynaeve91 »

La oss alle bli enige om at nordlendingene snakker tøffest.

Eller oss trønderne da. Vi er hardkårr.
Jeg vil ikke HA signatuur! :p
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Ceres wrote:Noen som har hørt hvorfor "pene" folk stikker fingeren ut når de drikker te/kaffe? Hørte anekdoten av min søster i påsken, men aner ikke hvor sann den er... (ikke en gang det medisinske har jeg peiling på her)...

Det var visst nok vanlig på Versailles (Frankrike, hoffet) at noen damer var slike som de fleste mennene ja... Og da syfiliesen spredte seg begynte leddene deres etterhvert å stivne, blant annet det ytterste leddet i lillefingeren var utsatt for denne seksuelt overførbare sykdommen. Så var det altså nødvendig å drikke med utstrakt finger. Og nå er det den peneste måten å drikke på... :lol:
Jeg har hørt at det har noe å gjøre med tekoppene fra Kina. De hadde ikke hemp å holde i, og det var for varmt å holde under koppen, så lillefingeren ble stikkende ut. Utrolig rar historie... Hvis jeg skulle vedde på hvilken som var riktig, søsteren din eller jeg, ville jeg satset alt jeg hadde på søsteren din.
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Moiraine Sedai wrote:

Jeg har hørt at det har noe å gjøre med tekoppene fra Kina. De hadde ikke hemp å holde i, og det var for varmt å holde under koppen, så lillefingeren ble stikkende ut. Utrolig rar historie... Hvis jeg skulle vedde på hvilken som var riktig, søsteren din eller jeg, ville jeg satset alt jeg hadde på søsteren din.
Tåpelig... En kopp er jo varm over det hele... Men bortsett fra det så vet jeg faktisk ikke...
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Tenkt litt til på det med den koppen, og tror det kanskje var fordi koppene var for små til å holdes med hele hånden. Men som sagt tidligere, denne historien er veldig tvilsom...
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Moiraine Sedai wrote:Tenkt litt til på det med den koppen, og tror det kanskje var fordi koppene var for små til å holdes med hele hånden. Men som sagt tidligere, denne historien er veldig tvilsom...
Ja, jeg bryr meg ikke stort om akkurat det likevel. Men nå må vi ikke spore av for mye.

Noen som har meninger om hvorvidt vi burde avskaffe nynorsk/bokmål? Eller beholde begge? Eller ganske enkelt gå over til engelsk med en gang før norsk er forengelsket?

Synes selv det er tull med to målformer som er såpass like, men jeg vet faktisk ikke hvilken målform jeg ville foretrukket.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Jeg har ikke noe imot nynorsk eller bokmål. Hvorfor ikke bare ha det som vi har det? Det kan jo være kjedelig å ha nynorsk på skolen :| Det hadde vel vært bedre om vi hadde samisk. Nå er vel det en god del vanskeligere, men samene er en del av Norge de og!

Jeg syns vi har alt for mye engelsk i språket vårt. I Island finner de nye ord for hamburger og slikt isteden for å adoptere engelske ord... Det burde vi gjøre også :wink:
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Nja, samisk er noe annet enn nynorsk/bokmål. Dette er tross alt en kulturarv. Og selv om du sier du ikke har noe bestemt mening om dette leser jeg ut av dette at du vil helst ha nynorsk fordi det er kulturarv :P

Men jeg er enig i dette med at vi skulle hatt nye ord for engelske ord ja.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Da får vi gi ut en ny ordbok:

Adopterte engelske ord oversatt til norsk

Vi ville tjent mye på den, det er sikkert flere som er imot alle disse engelske inntrengerne :twisted:
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Moiraine Sedai wrote:Da får vi gi ut en ny ordbok:

Adopterte engelske ord oversatt til norsk

Vi ville tjent mye på den, det er sikkert flere som er imot alle disse engelske inntrengerne :twisted:
Hehe, here we go...

God start, ikke sant?

Personal Computer(PC)= personlig maskin (PS)
Hamburger=Biff i brød
Internett= verdensveven

Æsj, kommer ikke på flere ord. Internett er vel kanskje et slags norsk ord også? Og uansett påvirker alt språk hverandre. Noe engelsk er blant annet etter vikingtiden. Deriblant s endelsen. Cars, insects, bikes, hens. Ironisk nok er vi gått bort fra det og har kun et fåtall slike ord igjen. Høns f.eks. Og det intresserer kanskje å få vist at York er av det norrøne Jordvik :P
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Og så har vi alle de ordene som skrives likt, betyr det samme, men har forskjellig uttale. Skal de være med i ordboka? Eks.: adverb
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Moiraine Sedai wrote:Og så har vi alle de ordene som skrives likt, betyr det samme, men har forskjellig uttale. Skal de være med i ordboka? Eks.: adverb
Mange av disse ordene er engelske i utganspunktet. De er bare så gamle at vi tenker ikke over at de er engelske eller utenlandske opprinnelig.

Og det er et velkjent fakta at mange språk tar fra latin også. Viril for ekspempel er fra vir som er latin for mann. Vir sum = jeg er mann.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Noen som har meninger om hvorvidt vi burde avskaffe nynorsk/bokmål? Eller beholde begge? Eller ganske enkelt gå over til engelsk med en gang før norsk er forengelsket?
Samnorsk er tingen vet du. Det er jo ingen som snakker sånn som bomål og nynorsk skrives (eller i alle fall relativt få); de aller fleste snakker mer radikale utgaver av norsk.

Ergo, samnorsk, en amalgamering (eller hva det nå heter :P) av de to målformene.

Men hvis vi bare skal beholde en, er jeg egentlig mest villig til å velge nynorsken...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:
Sauegjeteren wrote:Noen som har meninger om hvorvidt vi burde avskaffe nynorsk/bokmål? Eller beholde begge? Eller ganske enkelt gå over til engelsk med en gang før norsk er forengelsket?
Samnorsk er tingen vet du. Det er jo ingen som snakker sånn som bomål og nynorsk skrives (eller i alle fall relativt få); de aller fleste snakker mer radikale utgaver av norsk.

Ergo, samnorsk, en amalgamering (eller hva det nå heter :P) av de to målformene.

Men hvis vi bare skal beholde en,
"If the next words out of your mouth is "Kill Spike", we just might have to kiss."

Terje wrote: er jeg egentlig mest villig til å velge nynorsken...
:o
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Men hvis vi bare skal beholde en, er jeg egentlig mest villig til å velge nynorsken...
Så det er bedre at 9/10 skifter til det mest forhatte skriftspråket i verden, enn 1/10 skifter til et språk de alt kan?
Post Reply