Forventes det for mye av skolen?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Jeg tror ikke det har noen stor betydning hvor stor skalaen er, Wolfie. Sånn som den er i dag har vi jo:
Stryk- 1/2, 2/1, 2-, 2, 2+, 2/3, 3/2, 3-, 3, 3+, 3/4, 4/3, 4-, 4, 4+, 4/5, 5/4, 5-, 5, 5+, 5/6, 6/5, 6- og 6. Det er 24 karakterer det... Og jeg har vært borti lærere som gir 2(-) og 2(+) også... da blir det plutselig 9 karakterer til, og vi er oppe i 33 trinn...
Stryk- 1/2, 2/1, 2-, 2, 2+, 2/3, 3/2, 3-, 3, 3+, 3/4, 4/3, 4-, 4, 4+, 4/5, 5/4, 5-, 5, 5+, 5/6, 6/5, 6- og 6. Det er 24 karakterer det... Og jeg har vært borti lærere som gir 2(-) og 2(+) også... da blir det plutselig 9 karakterer til, og vi er oppe i 33 trinn...
Urban tilværelse
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Ja - standpunktene får man slik alltid. Men som du sier så ønsker du en mer nyansert skala, og denne finnes jo. Det er gjennom året man trenger denne nyansen, for å vite bedre hvor man står. Standpunkt er ment å være 1-6, og det kan like gjerne være det som det kan være 1-4 som det er i Sverige.
På medisinstudiet har vi bare bestått-ikkebestått... Fungerer det også...
På medisinstudiet har vi bare bestått-ikkebestått... Fungerer det også...
Urban tilværelse
Jeg er kritisk til hvordan en del av skolen på lavere trinn organiseres. Dog kom det omsider forbedringer med forrige regjering. Men på høgskole/universitet-nivå syntes jeg det stort sett er en god modell nå. Mer sammkjøring mellom skolene og tilbake til mer bruk av eksterne sensorer er noen mangler. Det varierer nok stort hva som forventes av elevene/studentene. Ikke bare mellom skoler, men mellom lærerer og mellom fag. Men generelt syntes jeg ikke forventingene av studentene er for høy, eller noe lav. Og de sier jeg som går på ingeniøren og må faktisk jobbe med fag. I motsetning til mange av de andre somsemiklene på skolen...

A Memory of Light - memoryoflight.com
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Jeg har faktisk hørt om 0+ en gangCeres wrote:Jeg tror ikke det har noen stor betydning hvor stor skalaen er, Wolfie. Sånn som den er i dag har vi jo:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Re: Forventes det for mye av skolen?
Etter min erfaring, lettere enn begge.Wolfbrother wrote: Om videregående er så mye vannskeligere enn ung-skolen, hvordan er da universitetet?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Så du mener 68'ernes sosialpedagogikk som kulminerte med Clemets skolereform for noen år siden var bra? Pedagogikken hvor de stripper lærerne for autoritet og fjerner alle former for permanent organisering?SirGalrim wrote:Jeg er kritisk til hvordan en del av skolen på lavere trinn organiseres. Dog kom det omsider forbedringer med forrige regjering.
(I alle fall er dette inntrykket jeg har fåt tav den; slutta på videregående året før reformen ble skikkelig innført.)
Personlig er jeg splitta. På den ene sida innser jeg at dagens skole er for slapp. Lærerne, en gang fryktede og respekterte personer, er nå gjort til en slags lekekamerater. Noe som på noen måter er fint; frykt er sjelden en god ting. På den andre siden mener jeg at dersom kravene og disiplinen blir for sterk, vil det store flertall av elevene anse kunnskap som en plikt de blir påtvunget, og ikke som det det skal og bør være: en glede.
Jepp, læring bør være en glede. Det burde være opplagt for en hver at man lærer best når man trives med det man gjør (slik er det på de fleste områder i livet). Og trivsel oppnås ikke gjennom stress, nervøsitet, frykt -- slike ting som framkalles av høye krav, strenge lærere, og sånt. Men samtidig er det som sagt viktig at ting ikke sklir helt ut. Det må være en fast ramme rundt læringa, ettersom det er mye lettere å lære hvis du har en viss struktur som hjelper deg med å få gjort det du må gjøre.
Som dere ser, så er jeg veldig spiltta. Jeg har hverken sansen for den gammeldagse, autoritære pedagogikken (som for det meste bidro til å skape konforme pugghester og skoleleie tapere), eller den "nye" sosial- eller reformpedagogikken (som i all hovedsak skaper skoletrøtte slappfisker).
Det er klart at vi bør stille krav, men samtidig må ikke kravene bli for høye. De som liker høye krav og er ambisiøse klarer alltids å engasjere og utfordre seg selv -- og denne tendensen kan alltids styrkes på forskjellige måter; ekstrapensum, ekstraoppgaver, spesielle opplegg, og lignende.
Jeg er veldig for enhetsskolen, men også innenfor enhetsskolen må det være rom for differensiering, så lenge behovene til de svakeste også blir ivaretatt.
Heheh, det var en lang måte å si "jeg vet ikke" på.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Re: Forventes det for mye av skolen?
You better be talking the truth, cause ur making my day (nightLoki wrote:Etter min erfaring, lettere enn begge.Wolfbrother wrote: Om videregående er så mye vannskeligere enn ung-skolen, hvordan er da universitetet?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Vel, eg går på historisk-filosofisk-fakultet, det er unekteleg lettere der enn på juss eller medisin, for å sei det slik... 
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Er ikke så mye verre på fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, selv om de ofte er litt proffere på statsvitenskaps- og sosiologifag enn på historiefag, men det kan ha noe å gjøre med at foreleserne i historie forteller morsomme anekdoter om at de så tyskerne komme over Mjøsa i april 1940, og sånt noe. 
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Ser for meg statsvitskapsekvivalenten: "Ja, eg hugsar den gong valoppmøtet var på 90%," og så bestefaderleg humring, og så ler heile forelesningssalen hjarteleg. 
Edita fordi postforfatteren er ein uvitande idiot
Edita fordi postforfatteren er ein uvitande idiot
Last edited by Loki on Fri Apr 28, 2006 0:50, edited 1 time in total.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Tror jeg har hørt noe som ligner på "ja, jeg husker valgkampen før EEC-avstemninga i 1972, DA var det ville tilstander, da!", men det er liksom ikke like imponerende -- det er tross alt bare 34 år siden.Loki wrote:Ser for meg statsvitskapsekvivalenten: "Ja, eg hugsar den gong valoppmøtet var på 70%," og så bestefaderleg humring, og så ler heile forelesningssalen hjarteleg.
Forøvrig er 70% valgoppmøte ikke så veldig bra.
Greit nok, det er litt over gjennomsnittet i kommunevalgene, men mye lavere enn under folkeavstemningene i 1972 og 1994 og mye lavere enn i Stortingsvalgene.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Heh, ja, eg visste egentleg det, for mykje amerikanske nyhende har krysskopla hjernen min.
Den dårlege vitsen er fiksa no.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hehehe, du husker den om den israelske valgdeltakelsen på 70%, ja?Loki wrote:Heh, ja, eg visste egentleg det, for mykje amerikanske nyhende har krysskopla hjernen min.Den dårlege vitsen er fiksa no.
"THEY should be bringing democracy to US!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Busted...