Den Mørke Materien
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Hehe... Jeg har lest bøkene tre ganger hver. Anbefaler å lese dem flere ganger... Man skjønner mer og mer og den blir bare mer og mer spennende. Forfatteren vurderte å skrive en bok 4 men kom aldri så langt. Og det er ikke bare bok 1 som har flere navn:
Bok 1:Nordlys/Det gyldne kompasset
Bok 2:Den skarpe eggen/Den skarpeste kniven
Bok 3:Det gylne kompasset
Jeg syns serien er KJEMPEbra og skal snart lese den på nytt.
Absolutt å anbefale for gud og hver mann!
Bok 1:Nordlys/Det gyldne kompasset
Bok 2:Den skarpe eggen/Den skarpeste kniven
Bok 3:Det gylne kompasset
Jeg syns serien er KJEMPEbra og skal snart lese den på nytt.
Absolutt å anbefale for gud og hver mann!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

- Posts: 834
- Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
- Location: Tønsberg
- Contact:
Jeg leste serien en gang, men jeg ble skikkelig sur da den sluttet
Det ble tåpelig, man holder ikke på sånn når man er tretten-fjorten! Jeg hadde tenkt å lese den igjen, men siden bok 1 er lånt bort i snart to år nå, så har jeg liksom glemt den litt... Men boken var kjempe bra, og jeg skal nok lese den igjen engang

. . .
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

- Posts: 2715
- Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
- Contact:
Den teorien er ikke mye ny da. Vi har den blant annet i WoT. Og sikkert flere andre fantasy, og helt sikkert i mye Sci-fi. Og det er sikkert noen forskere o.l. som har sagt noe slik. Men dog, jeg vet ikke om noen serier som har beskrevet det så grundig.
jeg så klager på hvor modent de oppførte seg her.Det er jo egentlig kjempebra skrevet.
Men når det er sagt så er det en kjempebra serie. Bra skrevet, fin handling o.s.v. Spessielt med Mary og mulafene er artigt, bra. Og når ungene kommer tilbake der, fulle av straf. KONGE.
jeg så klager på hvor modent de oppførte seg her.Det er jo egentlig kjempebra skrevet.
Men når det er sagt så er det en kjempebra serie. Bra skrevet, fin handling o.s.v. Spessielt med Mary og mulafene er artigt, bra. Og når ungene kommer tilbake der, fulle av straf. KONGE.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

- Posts: 834
- Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
- Location: Tønsberg
- Contact:
Dette er litt off topic (eller PV, husker ikke hva dere kom fram til på forrige diskusjon
), det kan jeg si med en gang. Boka har samme forfatter, i alle fall! (ville ikke lage ny tråd).
Poenget: Pullmann har gitt ut en ny bok ganske nylig; starten i en serie kalt Sally & Jim. Handlingen utspiller seg i 1872 i London. Det virker som en krimbok så langt, med et lite snev av usannsynlighet. Førsteinntrykket er bra, men siden jeg begynnte i går, har jeg ikke kommet så langt. Noen av dere som har lest den, eller holder på? Boka heter "Rubinen i røyken".
(må bare si at en sekretær i boka er en frimurer; "...frimurerseglet i det solide gullkjedet over den digre vommen glinset..." Er ikke vesentlig, men ettersom det var en tråd om frimurere her...)
Poenget: Pullmann har gitt ut en ny bok ganske nylig; starten i en serie kalt Sally & Jim. Handlingen utspiller seg i 1872 i London. Det virker som en krimbok så langt, med et lite snev av usannsynlighet. Førsteinntrykket er bra, men siden jeg begynnte i går, har jeg ikke kommet så langt. Noen av dere som har lest den, eller holder på? Boka heter "Rubinen i røyken".
(må bare si at en sekretær i boka er en frimurer; "...frimurerseglet i det solide gullkjedet over den digre vommen glinset..." Er ikke vesentlig, men ettersom det var en tråd om frimurere her...)
. . .
Jeg også ble litt overrasket over hvor inntens kjærligheten mellom de to barna er=S det er litt skummelt... Men så har de jo hvert gjennom veldig mye da! Og begge er jo ganske spesielle. Men jeg skulle virkelig ønske at det hadde kommet en bok fire hvor de hadde kommet sammen og funnet en løsning på problemene sine. De er jo så unge!!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

- Posts: 834
- Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
- Location: Tønsberg
- Contact:
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

- Posts: 2715
- Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
- Contact:
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
En fjerde bok hvor de vandret dydige og kyske rundt i en blomstereng, hånd i hånd, med fuglesang og sommerdufter i lufta, mens alle problemene deres på magisk vis løste seg rundt dem, tror jeg ville vært ustyrtelig kjedelig, selv om den bare hadde vært på en halv side. 
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

- Posts: 834
- Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
- Location: Tønsberg
- Contact:
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

- Posts: 834
- Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
- Location: Tønsberg
- Contact:
Jeg tror det var av mangel av nytt og skrive om, og faren for at boka ble kjedelig var derfor Pullman lot være og skrive en fjerde bok... Og det er jo forsåvidt riktig.. Noe av det brae med bøkene er at de faktisk måtte dra fra hverandre... For de som ikke vet det er det også skrevet en liten ekstra bok som heter Lyra's Oxford, men den tror jeg bare er på engelsk. Baare en liten ekstra hisorie om Lyra, og et stort kart over Oxford... Ganske bra for de spesielt interesserte...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"


