Ringenes Herre
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Fantasy Freak
- Hengiven

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hobbiten er jo ei mye lettere bok også. Det er ei koselig lita eventyrbok ( les eventyr som "ting som skjer") og er skrevet på en lettere måte også. RH har jo mye tyngre historie, og er tyngre skrevet.Fantasy Freak wrote:Jeg liker begge bøkene utrolig godt. Har vel lest RH 2 ganger, men vurderer å lese den igjen på engelsk. På en måte er HP mye koseligere enn RH. Det er liksom Hobbitten å HP som er nokså like. Så blir RH mer langdrygig. Det samme ser jeg i noen partier av WoT.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Forlaget ville ha ein oppfølgjar til Hobbiten, som fortalde meir om hobbitar. Kan vere den oppprinnelege tanken var ei barnebok (eg veit ikkje), men vil tru at han gjekk ganske raskt bort frå den tanken. Eit par sitat frå Wikipedia:
Og om kvifor den vart utgitt i tre deler:Persuaded by his publishers, he started 'a new Hobbit' in December 1937. After several false starts, the story of the One Ring soon emerged, and the book mutated from being a sequel to the Hobbit, to being, in theme, more a sequel to the unpublished Silmarillion. The idea of the first chapter (A Long-Expected Party) arrived fully-formed, although the reasons behind Bilbo's disappearance, the significance of the Ring, and the title The Lord of the Rings did not arrive until the Spring of 1938. Originally, he planned to write another story in which Bilbo had used up all his treasure and was looking for another adventure to gain more; however, he remembered the ring and its powers and decided to write about it instead. He began with Bilbo as the main character but decided that the story was too serious to use the fun-loving Hobbit and so Tolkien looked to use a member of Bilbo's family. He thought about using Bilbo's son but this generated some difficult questions — Where was his wife? How could Bilbo let his son go into that kind of danger? — so he looked for an alternate character to carry the ring. In Greek legend, it was a hero's nephew that gained the item of power, and so the Hobbit Frodo came into existence.
For publication, due largely to post-war paper shortages, but also to keep the price of the first volume down, the book was divided into three volumes (The Fellowship of the Ring: Books I and II; The Two Towers: Books III and IV; and The Return of the King: Books V and VI, 6 appendices).
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Jeg leser jo på RH for andre gang nå. Har ikke kommet så langt, de har nettopp reist fra Tom Bombadil. Han sa noe om at han hadde levd før alt annet. Da var vel han være en eller annen slags form for bekjent av Skaperen, hvis de da tror det er en skaper i RH (husker ikke, det er så lenge siden jeg leste den sist). Han var vel kanskje tilstede under skalpelsen eller noe slikt. Jeg begynte bare å tenke litt da jeg leste det...
. . .
Skaparen Av Midgard og resten av Arda (verda) heiter Eru eller Iluvatar, men er ikkje sikker på om dette er nemnt i RH. Trur ikkje det er avklart akkurat kva han (edit: Bombadil altso) er, og når han kom. Det kan vere han er ein maia, noko som vil seie at han vart skapt før Arda, men eg hadde eigentleg ei forståing av at han ikkje var det, utan at eg hugsar grunnen til det. Hadde denne sida vore oppe hadde det vore fort gjort å finne ut...
Last edited by Torbjørn on Fri Apr 28, 2006 21:03, edited 1 time in total.
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Tilbake til Bombadil, so er det jo ganske fint at Google cacher (mellomlagrer) svært mange internettsider, deriblant den eg nemnte i den førre posten min. So om de vil lese det som står om Bombadil kan de sjå her. Det er ein ganske grundig gjennomgang av dei ulike mogelegheitane. Er kanskje nokre småspoilerar for Silmarillion der, men ikkje noko stort. Kan sitere konklusjonen deira:
Encyclopaedia of Arda wrote:'Conclusion'
There is only one answer to the riddle of Tom Bombadil: that there is no answer. Though we've presented some of the evidence here, this article does no more than dip beneath the surface. It seems, though, that Tom's nature is ultimately undiscoverable, and this is surely a good thing.
Part of the wonder of Tolkien's world is its depth and detail, but it needs its mysteries and unknowns too: if we knew everything about the World of Arda and its inhabitants, there would be no joy of exploration and discovery. If nothing else, Tom Bombadil stands proudly as a symbol of the mysterious, and we should be glad that he does.
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte