Forventes det for mye av skolen?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Forventes det for mye?

Ja, for mye.
4
16%
Ja, for mye, og det er for høy standard for karakterer.
0
No votes
Nei, passe. Ikke mer enn hva som trengs.
11
44%
Nei, for lite.
10
40%

Total votes: 25

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Oioioi... Her klarte dere å ta en perfekt skole-diskusjons-tråd og gjøre den om til en samfunnspolitisk tråd med valgdeltakelse som tema! Dere er gode, gutter... :lol:
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Det har tatt oss år med hard trening og finjustering av evnene våre, men me er no stolte av å kunne sei oss i stand til å kunne gjere ein kvar triveleg forumtråd om til ein pesudo-off-topic debatt med vanskelege faguttrykk. 8)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Men det er da bare lære rikt.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Orddeling er et område skoleverket må stille strengere krav til elevene :p
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Ja, den skal jeg være enig i! Vann vittig irriterende! :P
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hva er så vittig med vann? :P

Men i et kvasiforsøk på å komme tilbake til trådens tema:
En ting jeg tror ville forbedre skolen, er om skoledagen på ungdomsskolen og videregående ble utvida til å vae fra 8 om morgenen til 4 om ettermiddagen, og at det ikke var mulig å gjøre som i dag: å ordne timeplanen slik at man får 25 timer sisteåret, og lignende. Slik kunne vi ha utvida matte- og norskundervisninga, dobla antall gymtimer (minst!), og utvida andre fag også, slik at elevene fikk mer tid til å la ting synke inn. Jeg har ikke tall på hvor mange fag jeg har tatt hvor vi aldri kom oss gjennom læreplanen i løpet av et år, men jeg tror det var flertallet av fagene på videregående...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Terje wrote:Hva er så vittig med vann? :P

Men i et kvasiforsøk på å komme tilbake til trådens tema:
En ting jeg tror ville forbedre skolen, er om skoledagen på ungdomsskolen og videregående ble utvida til å vae fra 8 om morgenen til 4 om ettermiddagen, og at det ikke var mulig å gjøre som i dag: å ordne timeplanen slik at man får 25 timer sisteåret, og lignende. Slik kunne vi ha utvida matte- og norskundervisninga, dobla antall gymtimer (minst!), og utvida andre fag også, slik at elevene fikk mer tid til å la ting synke inn. Jeg har ikke tall på hvor mange fag jeg har tatt hvor vi aldri kom oss gjennom læreplanen i løpet av et år, men jeg tror det var flertallet av fagene på videregående...
Var ikke dette med i Clemets nye skoleplan, å ha flere timer med norsk, engelsk og matte?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Jo, sikkert, men på bekostning av andre fag, og det blir feil... ein kan heller droppe 50% av leksebyrden på elevene for å vege opp før aukt skuletid.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Terje wrote: Men i et kvasiforsøk på å komme tilbake til trådens tema:
En ting jeg tror ville forbedre skolen, er om skoledagen på ungdomsskolen og videregående ble utvida til å vae fra 8 om morgenen til 4 om ettermiddagen, og at det ikke var mulig å gjøre som i dag: å ordne timeplanen slik at man får 25 timer sisteåret, og lignende. Slik kunne vi ha utvida matte- og norskundervisninga, dobla antall gymtimer (minst!), og utvida andre fag også, slik at elevene fikk mer tid til å la ting synke inn.
Du har to poeng her, ett jeg er meget enig med deg i, ett jeg er meget uenig med deg i. :P

For det første retter du oppmerksomheten mot å øke timetallet 40 i uka - altså 120 over tre år i motsetning til kravet på 90 nå for å få studiekompetanse. Dette berettiger du - som jeg forstår det - med at det ville gi med tid til å gjennomgå pensum i plenum. Som jeg sa tidligere i debatten på denne tråden så synes jeg stort sett at vi har nok undervsiningstimer. Det er hva man gjør med tida man har som er det viktige. Veldig mye går med til ineffektivitet. Og dårlig opplegg som forkludrer målet - altså å komme gjennom pensum...

Et annet argument er at ved å drastisk øke kravet med tredve timer - altså 33 % økning - så mister man muligheten til å få gjort unna ting mens man er på skolen. For min del var det alltid litt greit, på den måten får man ettermiddagen fri, og det er jo alltid hyggelig.

Tredje argument er dette - jeg er veldig glad i valgfrihet. Både på godt og ondt. Jeg er gladi å kunne velge selv hvordan jeg vil bruke tida mi, hvilke fag jeg vil ta, og hvor engasjert jeg til en hver tid skal være. Jeg tror at ved å ha valgfrihet så har man også mer ansvar, og det er i bunn og grunn en positiv ting. (Til tross for at enkelte i en alder av 17-19 ikke takler et slikt ansvar så vil de etterhvert lære at det de holdt på med på den tida ikke var helt godt nok, ta opp igjen fag, og generelt skjerpe seg.)

Som jeg nevnte tidligere synes jeg personlig at skolesystemet burde lagt inn lang langt mer valgfrihet på vk1 og 2. Alle fag utenom norsk 4 timer burde være valgfrie etter min mening.

Men Terje - du nevner også her et tema som er veldig viktig å understreke. Dobling av antall gymtimer. Gjerne! Dersom det hadde vært 2x2 timer gym i uka så ville den generelle helsestatusen til norsk ungdom øke betraktelig, og det ville gi en bedre rytme å følge etter videregående tok slutt.
Terje wrote: Jeg har ikke tall på hvor mange fag jeg har tatt hvor vi aldri kom oss gjennom læreplanen i løpet av et år, men jeg tror det var flertallet av fagene på videregående...
Enig i at mange av fag jeg personlig ser på som litt "svadaaktige" er slik. Blant disse rekner jeg religion, norskpensum, samfunnslære, geografi og liknende. Grunnen til at vi aldri kom oss gjennom bøkene i disse fagene opplevde jeg var mer grunnet lærerne og deres respektive (les: dårlige) opplegg. En del slike fag trenger tavleundervisning for å dekkes, men lærerne i disse fagene er glad i å ta i bruk "nye og bedre/kreative" måter å lære på, og en av disse måtene er prosjektarbeid. Det tar masse tid, og man fordyper seg i et mindre felt, og mister helhetsinntrykket fordi man ikke har tid til å komme gjennom alt man skal...

Jeg nevnte tidligere at det var nok av de prøvene der pensum ikke var på langt nær blitt gjennomgått skikkelig. Det var alltid irriterende der og da, men i den store sammenhengen plager det meg egentlig ikke så mye...

Jeg tror jeg har mer fornuftig å si om dette, men det er sent/tidlig, og... Vel...
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

For det første retter du oppmerksomheten mot å øke timetallet 40 i uka - altså 120 over tre år i motsetning til kravet på 90 nå for å få studiekompetanse. Dette berettiger du - som jeg forstår det - med at det ville gi med tid til å gjennomgå pensum i plenum. Som jeg sa tidligere i debatten på denne tråden så synes jeg stort sett at vi har nok undervsiningstimer. Det er hva man gjør med tida man har som er det viktige. Veldig mye går med til ineffektivitet. Og dårlig opplegg som forkludrer målet - altså å komme gjennom pensum...
Det er nå engang slik at man ikke kommer gjennom alt. Derfor burde man nok ha flere timer *grøsse* for å komme gjennom alt, og heller sette av tid til klassen.
Som jeg nevnte tidligere synes jeg personlig at skolesystemet burde lagt inn lang langt mer valgfrihet på vk1 og 2. Alle fag utenom norsk 4 timer burde være valgfrie etter min mening.
Nei. Man trenger mer enn bare norsk. Matte burde etter hva jeg skjønner også vært påbudt. Dette trenger man til sener bruk, langt ifra alt, men noe trenger man. Og gym bør også være obligatorisk. Når man ser hvilken vei helsetilstanden er i så skjønner du hva jeg mener.
Men Terje - du nevner også her et tema som er veldig viktig å understreke. Dobling av antall gymtimer. Gjerne! Dersom det hadde vært 2x2 timer gym i uka så ville den generelle helsestatusen til norsk ungdom øke betraktelig, og det ville gi en bedre rytme å følge etter videregående tok slutt.
Som sagt :P
Enig i at mange av fag jeg personlig ser på som litt "svadaaktige" er slik. Blant disse rekner jeg religion, norskpensum, samfunnslære, geografi og liknende. Grunnen til at vi aldri kom oss gjennom bøkene i disse fagene opplevde jeg var mer grunnet lærerne og deres respektive (les: dårlige) opplegg. En del slike fag trenger tavleundervisning for å dekkes, men lærerne i disse fagene er glad i å ta i bruk "nye og bedre/kreative" måter å lære på, og en av disse måtene er prosjektarbeid. Det tar masse tid, og man fordyper seg i et mindre felt, og mister helhetsinntrykket fordi man ikke har tid til å komme gjennom alt man skal...
Tavleundervisning og spørsmålsark er tingen.
Jeg nevnte tidligere at det var nok av de prøvene der pensum ikke var på langt nær blitt gjennomgått skikkelig. Det var alltid irriterende der og da, men i den store sammenhengen plager det meg egentlig ikke så mye...
Man får somregel med seg det meste med å lese de kappitlene man har.
Jeg tror jeg har mer fornuftig å si om dette, men det er sent/tidlig, og... Vel...
God natt Ceres. Jeg er nettopp ferdig med melkinga nå :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ceres wrote:Enig i at mange av fag jeg personlig ser på som litt "svadaaktige" er slik. Blant disse rekner jeg religion, norskpensum, samfunnslære, geografi og liknende. Grunnen til at vi aldri kom oss gjennom bøkene i disse fagene opplevde jeg var mer grunnet lærerne og deres respektive (les: dårlige) opplegg. En del slike fag trenger tavleundervisning for å dekkes, men lærerne i disse fagene er glad i å ta i bruk "nye og bedre/kreative" måter å lære på, og en av disse måtene er prosjektarbeid. Det tar masse tid, og man fordyper seg i et mindre felt, og mister helhetsinntrykket fordi man ikke har tid til å komme gjennom alt man skal...
Jeg er delvis uenig i det du sier her.

Det er riktig at man lærer mest om emnet ved å ha god tavleundervisning, eller ved å jobbe med oppgaver.

Allikevel, vil jeg si at prosjektarbeid er en av de aller viktigste læringsformene på skolen. Ikke for å lære stoffet bedre, eller for å gjøre undervisningen morsommere (prosjektarbeid er ofte kjedelig og mye arbeid), men for å forberede oss på yrkeslivet. Mange vil måtte arbeide i grupper i jobbsituasjon, og gjerne holde foredrag på konferanser og møter. Prøver man ikke dette mange nok ganger på ungdomsskolen og videregående, frykter man kanskje dette senere.

Om man ikke kommer i en jobbsituasjon hvor man må holde foredrag, så vil man uansett oppleve det flere ganger på det private plan. For å dra eksempelet litt langt, så kan mye framføringstrening på skolen, gjøre bryllupstaler og lignende bedre...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg er enig i det, Stefan, prosjektarbeid og framføringer framfor forsamlinger er utrolig viktig for livet etter skolen og trygghet på egen kunnskap og dyktighet. However - det er veldig tidkrevende, og det går ut over pensumgjennomgangen. I hvert fall er det min erfaring. Når jeg samtidig har erfaring med en del dårlig opplagte prosjektarbeid der vi har alt for liten tid/alt for snevert tema så foreslår jeg rett og slett å dempe det litt. På videregående. På ungdomsskolen kan lærerne gjøre hva de vil for meg - betyr jo absolutt ingenting...
Urban tilværelse
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ceres wrote:Jeg er enig i det, Stefan, prosjektarbeid og framføringer framfor forsamlinger er utrolig viktig for livet etter skolen og trygghet på egen kunnskap og dyktighet. However - det er veldig tidkrevende, og det går ut over pensumgjennomgangen. I hvert fall er det min erfaring. Når jeg samtidig har erfaring med en del dårlig opplagte prosjektarbeid der vi har alt for liten tid/alt for snevert tema så foreslår jeg rett og slett å dempe det litt. På videregående. På ungdomsskolen kan lærerne gjøre hva de vil for meg - betyr jo absolutt ingenting...
Ja, noen ganger kan det bli litt for mye prosjektarbeid.

Prosjektarbeidene hvor man får velge gruppe selv (Simen, Eivind & Stefan) går alltid veldig bra. Vi fordeler arbeidsoppgavene så lett som ingenting.

Litt verre når gruppene trekkes - blir ofte veldig mye arbeid (og organisering :)) for de flinkeste - men man må jo øve på det også :P.

Allikevel synes jeg ikke det man lærer på videregående er det viktigste, men hvor godt man er forberedt på videre studier. Da er prosjektarbeid og framføringer essensielt.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Prosjektarbeidene hvor man får velge gruppe selv (Simen, Eivind & Stefan) går alltid veldig bra. Vi fordeler arbeidsoppgavene så lett som ingenting.

Litt verre når gruppene trekkes - blir ofte veldig mye arbeid (og organisering ) for de flinkeste - men man må jo øve på det også .
Nja, dette kan vel diskuteres. Noen arbeider godt sammen med venner, andre klarer ikke å konse sammen med venner. Og er man sammen med "ukjente" får man gjerne mer lyst til å vise de andre hva man kan osv, og alle yter. Eller man ender opp med å dra lasset alene. Alt ettersom.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Stefan wrote: Allikevel, vil jeg si at prosjektarbeid er en av de aller viktigste læringsformene på skolen. Ikke for å lære stoffet bedre, eller for å gjøre undervisningen morsommere (prosjektarbeid er ofte kjedelig og mye arbeid), men for å forberede oss på yrkeslivet. Mange vil måtte arbeide i grupper i jobbsituasjon, og gjerne holde foredrag på konferanser og møter. Prøver man ikke dette mange nok ganger på ungdomsskolen og videregående, frykter man kanskje dette senere.

Om man ikke kommer i en jobbsituasjon hvor man må holde foredrag, så vil man uansett oppleve det flere ganger på det private plan. For å dra eksempelet litt langt, så kan mye framføringstrening på skolen, gjøre bryllupstaler og lignende bedre...
Ein kan lære å halde foredrag utan prosjektarbeid... har hatt utallige muntlege presentasjonar opp i gjennom årene utan at det var prosjektarbeid involvert.

Kva å arbeide saman med andre for å presentere eit tema angår, joda, eg ser nytten, men for meg personleg gav det med ikkje ein tiendedel av det eg ville fått av å berre sitte aleine og lese pensum. :lol: (Det betyr ikkje at eg ikkje ser nytte av gruppearbeid i andre høve, eg har hatt stor nytte av å pugge til eksamen i fellesskap med andre)
Post Reply