Terje wrote:
Joda, valgfrihet er tøft, og forslaget mitt om utvida skoletid utelukker ikke valgfrihet -- bare friheten til å velge å ha 10-12 fritimer i uka på videregående. Greit nok, det totale timetallet blir uansett likt og alt det der, men poenget mitt er først og fremst at det går an å sette et høyere krav til timeantall (35 kan være en mulighet) og i stor grad overlate det til eleven selv å fylle disse timene med innhold -- slik blir valgfriheten ivaretatt.
Fagene jeg ville hatt som obligatoriske: Norsk (4-5t), matte (5 timer GK, med dagens X og Y/Z-differensiering; tre timer obligatorisk for dem som ikke valgte 2MX eller 2MZ i VKI, og tre timer for dem som ikke valgte 3MX eller 3MZ i VKII), historie (3-4 timer VKI og II), samfunnskunnskap (2t VKI og II), og et kulturfag (3t VKII) som tok for seg religioner og andre kulturer, altså litt som dagens religionsfag. Med denne modellen ville likevel størstedelen av fagene vært valgfrie...
Er einig med Eivind og Kjetil, faktisk, tvangsmatematikk på VK1 og 2 er meiningslaust då det ikkje er snakk om elementær matematikk men spesialisert matematikk gjennomsnittet ikkje får bruk for.
Det eg meinar du burde gjere er å legge til eit totimarsfag på GK og VKI som omhandlar normal, praktisk kunnskap om økonomi - skatt, forsikring, og så bortover, og ei innføring i enkel rettslære på VKII i eit tilsvarande totimarsfag. Dessutan burde litteraturhistoria fjernast frå norsken på VKI og II, og heller legge meir vekt på det på GK samt åpne eit nytt valfritt to-tretimarsfag i det på VKI og II, slik at ein på VKI og II i norsk lærte rettskriving, tekstproduksjon, tekstforståing og språkteori så folk faktisk går ut av videregåande og veit skilnaden på essay, kåseri og petitartikkel og kan stave alle tre.

Litteraturhistoriebiten er som matematikken på VKI og II - for spesielt interesserte - og burde dermed vere valfri. Norsk kan sikkert reduserast til eit tre- eller fire-timarsfag på VKI og II som eit resultat av dette, som åpnar plass til rettslære/privatøkonomi utan å ta bort så mange av timene elevene kan velge sjølv.
Med dei endringane eg lista over trur eg modellen din kan fungere. Eg ville dog lagt til dagens ordning med eit "naturfag" som obligatorisk på GK som splittest opp i valfrie geografi, fysikk, kjemi og biologi-fag på VKene, samt at eit tredjespråk burde vere obligatorisk i minst eitt år. Ein burde få bonuspoeng ala realfagspoeng for å velje fortsette med tredjespråket eller ta innføring i eit fjerdespråk på VK.
Edit: Kjetils modell var god idè
GK
5 timar norsk (m/litteraturhistorie)
5 timar matematikk
5 timar naturfag
5 timar engelsk (som dagens)
5 timar C-språk
3 timar økonomi (m/ elementær ITopplæring for dei som treng det)
2 timar gym
+ eventuelle valfrie fag, dersom ein utvidar den normale skuleveka til meir enn 30 timar som Terje foreslo. I så fall burde ein antakeleg legge på to timar gym til som obligatorisk.
VKI
4 timar historie
4 timar norsk (utan litteraturhistorie)
2 timar økonomi
2 timar samfunnskunnskap (fokus på Noreg)
2 timar gym
+ minimum 16 timar valfag, om Terjes modell blir brukt, langt meir. Av valfaga må ein ha minst eitt fag ein tek over begge VK-åra, som i dagens ordning, og ein burde i tillegg få bonuspoeng for kvart ekstra fordjupningsfag og for kvart år ein tek realfag og språkfag utover norsk og engelsk.
VKII
4 timar religion og etikk
4 timar historie
3 timar norsk (utan litteraturhistorie)
2 timar rettslære
2 timar samfunnskunnskap (globalt fokus)
2 timar gym
+ minimum 13 timar valfag, og igjen, i Terjes modell, langt meir.
Eit alternativ for å følgje dagens system med at dei fleste har mindre stram timeplan siste året der brorparten av eksamenene landar kan vere å flytte all samfunnskunnskapen til VKI i eit firetimersfag.