Dau og gode greier. Men dikte kunne han. Hehe, vi har en poet på forumet.stefan_hoy wrote:Hvis jeg skulle tilbedt en norrøn gud hadde det helt klart vært Balder. Grei kar han Balder
Religion
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Vel, Balder er jo meir eller mindre Jesus, minus gjenoppstandelsen, så... der eksisterar allereie eit veldig populært og lettilgjengeleg alternativ for ein med dine preferanser.stefan_hoy wrote:Hvis jeg skulle tilbedt en norrøn gud hadde det helt klart vært Balder. Grei kar han Balder
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Ok, min tur til å si min mening. Jeg kan kanskje begynne med å si at jeg konfirmert og er til dels kristen. Tror at Bibelen ble skrevt ut fra dens tidspunkt og kan ikke tolkes utfra våres standarer den tid vi lever i nå. Rundt komftida gikk jeg å tenkte skikkelig mye på gud, jorda, hvorfor vi var til o.s.v, men kom fra til at uansett om det er noen gud eller ikke er det ikke en døyt jeg kan gjøre med det. Hvis vi ikke skulle bli gjennfødt eller komme til noe slags himmel blir vi ihvertfall partikkler og jord som kommer til nytte her på jorda for de neste genrasjonene. Aske til aske skal du bli
Det er det å leve som er vanskelig.
Det er mange som hær sagt at buddhistene er det folket som ikke har missbrukt sin relgion. Dette er FEIL!!! Som alle andre har de også gjort ting som ikke akkurat er pene. Altså ingen relgion har bare gode sider. Det kommer bare ann på hvem mennesker som velger å bruke den. Gode eller Onde gjerninger.
Og til opplysning er navnet mitt etter den Norrønske gudinnen Frøya!! så at det var stor snakk om Balder. Heller være en norrønsk gudinne, i fortellingene er det jo klart at noen av kvinnene har har mere makt enn mennene
Det er mange som hær sagt at buddhistene er det folket som ikke har missbrukt sin relgion. Dette er FEIL!!! Som alle andre har de også gjort ting som ikke akkurat er pene. Altså ingen relgion har bare gode sider. Det kommer bare ann på hvem mennesker som velger å bruke den. Gode eller Onde gjerninger.
Og til opplysning er navnet mitt etter den Norrønske gudinnen Frøya!! så at det var stor snakk om Balder. Heller være en norrønsk gudinne, i fortellingene er det jo klart at noen av kvinnene har har mere makt enn mennene
Falya daughter of Rembold
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Dette føltes uventet braHvis vi ikke skulle bli gjennfødt eller komme til noe slags himmel blir vi ihvertfall partikkler og jord som kommer til nytte her på jorda for de neste genrasjonene.
Har også lest at de norrøne gudene/gudinnene "hadde seg" som folk flest. Da er det vel ikke noe mysterium at man helst vil være sitt eget kjønn, hva?Heller være en norrønsk gudinne, i fortellingene er det jo klart at noen av kvinnene har har mere makt enn mennene Very Happy
..ellers kan De kalle meg Hoy.
"Alle" tradisjonelle pantheon åt mat, hadde samleie, fekk born, og levde generelt som menneske, berre meir, større, flottere. Inklusive det norrøne.
Det norrøne er dog spesielt - dei norrøne gudane var ikkje udødelege, slik dei fleste religionars gudar er. Dei levde veldig lenge - og på grunn av Iduns epler, endå mykje lengre enn dei ville levd naturleg, til og med - men dei var dødelege. Dei er med andre ord blant verdshistorias mest menneskeliknande guddommar - eller, om ein snur det om, minst gudeliknande guddommar...
Og Frøya er ikkje noko dårleg val, ho.
Det norrøne er dog spesielt - dei norrøne gudane var ikkje udødelege, slik dei fleste religionars gudar er. Dei levde veldig lenge - og på grunn av Iduns epler, endå mykje lengre enn dei ville levd naturleg, til og med - men dei var dødelege. Dei er med andre ord blant verdshistorias mest menneskeliknande guddommar - eller, om ein snur det om, minst gudeliknande guddommar...
Og Frøya er ikkje noko dårleg val, ho.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jada, alle er jo dødelige. Nevnte Balder døde jo enda "alt" lovet å ikke drepe ham. Men hvordan er det så med Hel, dødsgudinnen? Får hun også epler fra Idun?Loki wrote:Det norrøne er dog spesielt - dei norrøne gudane var ikkje udødelege, slik dei fleste religionars gudar er. Dei levde veldig lenge - og på grunn av Iduns epler, endå mykje lengre enn dei ville levd naturleg, til og med - men dei var dødelege. Dei er med andre ord blant verdshistorias mest menneskeliknande guddommar - eller, om ein snur det om, minst gudeliknande guddommar...
Og Falya, gi eksempler på at buddhismen har misbrukt sin religion da. Greit nok at de tre store (kristendom, islam, jødedom) har gjort grusomme ting i religionen sitt navn, men buddhismen? Næh. Og det er vel heller ikke sagt at de ikke har gjort grusomme ting, men de er den eneste troverdige religion. Dette fordi de ikke tror på en "gud", men å finne sjelefred.
En annen religion jeg finner underlig er hindusimen. De tror på at alt levende er hellig og skal ikke vanæres. Og også en stein er levendes. Hva lever de så av? Hvordan fungerer et hinduistisk samfunnsystem?
Selvfølgelig ikke, men likevel følger folk dette. Sært. Og Bibelen tolkes jo forskjellig av alle. Man hopper ganske enkelt over det man ikke vil ha noe med å gjøre. Hvor mange prester er det for eksempel som oppfordrer til steining av dem som ikke holder sabbaten (helligdagen) hellig? Eller synes det er greit at man gifter seg med søskenbarn eller søsken. Abraham var jo gift med sin halvsøster.Falya wrote:Tror at Bibelen ble skrevt ut fra dens tidspunkt og kan ikke tolkes utfra våres standarer den tid vi lever i nå.
Enten det finnes en himmel eller ikke blir jo kroppen brukt igjen. For om man skal tro kristendommen reiser sjelen opp dit, eller høyst sannsynlig tar den trappa nedover. Men kroppen brukes jo likevel opp igjen. Forresten noen som vet om det er god blomsterjord på kirkegårder?Falya wrote:Hvis vi ikke skulle bli gjennfødt eller komme til noe slags himmel blir vi ihvertfall partikkler og jord som kommer til nytte her på jorda for de neste genrasjonene. Aske til aske skal du bli
Nettopp. Derfor søker mange trøst i religion, og troen på et bedre liv etter døden. Enten med å oppføre seg bra for å slippe inn i himmelen, eller oppføre seg bra for å bli gjenfødt som noe bedre (for eksempel ei ku, hinduisme).Falya wrote:Det er det å leve som er vanskelig.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ikkje såvidt eg veit, men enkelte jotnar ser jo ut til å halde følgje med æsene i levealder, og dei har jo så langt me veit ingen eple, og ettersom både Loke og Angerboda var fullblods jotnar så lever antakeleg Hel veldig, veldig, veldig lenge utan noko hjelp frå magiske eple.Sauegjeteren wrote:Jada, alle er jo dødelige. Nevnte Balder døde jo enda "alt" lovet å ikke drepe ham. Men hvordan er det så med Hel, dødsgudinnen? Får hun også epler fra Idun?Loki wrote:Det norrøne er dog spesielt - dei norrøne gudane var ikkje udødelege, slik dei fleste religionars gudar er. Dei levde veldig lenge - og på grunn av Iduns epler, endå mykje lengre enn dei ville levd naturleg, til og med - men dei var dødelege. Dei er med andre ord blant verdshistorias mest menneskeliknande guddommar - eller, om ein snur det om, minst gudeliknande guddommar...
Nåja, munkene gjer kanskje det, men bodhisattvatilbedinga blant lekfolket er rimeleg nær gudetilbeding.Og Falya, gi eksempler på at buddhismen har misbrukt sin religion da. Greit nok at de tre store (kristendom, islam, jødedom) har gjort grusomme ting i religionen sitt navn, men buddhismen? Næh. Og det er vel heller ikke sagt at de ikke har gjort grusomme ting, men de er den eneste troverdige religion. Dette fordi de ikke tror på en "gud", men å finne sjelefred.
Slaktere har lov til å drepe ting (og er difor ein av dei aller mest ureine samfunnsgruppene), så ein kjøper mat som alt er død av slakteren. Asketene, som må vere ekstra reine, får maten gitt til seg, for dei kan ikkje kjøpe den og dermed oppmuntre til drapet eller noko i den duren. Mogeleg at eg blandar litt saman med jainismen her, det er uansett dei som er strengest på så brei anti-vald som du her skildrar, den jamne hindu tenkjer ikkje mykje over det. Ein kan behandle noko med respekt sjølv om ein et det.En annen religion jeg finner underlig er hindusimen. De tror på at alt levende er hellig og skal ikke vanæres. Og også en stein er levendes. Hva lever de så av? Hvordan fungerer et hinduistisk samfunnsystem?
Adam var gift med si eiga datter...Abraham var jo gift med sin halvsøster.
Jo, ved verdas ende. Difor "Eg trur på [...] eit samfunn av dei heilage, forlating for syndene, oppståde av lekamen, og evig liv" i truvedkjenninga. Fram til den tid er det berre sjela som kjem til himmelen, dog, det er rett. Gud har antakeleg anti-råtningsspray eller noko. Om han ikkje har det blir heile apokalypsen ein heller muggen affære.Enten det finnes en himmel eller ikke blir jo kroppen brukt igjen. For om man skal tro kristendommen reiser sjelen opp dit, eller høyst sannsynlig tar den trappa nedover. Men kroppen brukes jo likevel opp igjen.Falya wrote:Hvis vi ikke skulle bli gjennfødt eller komme til noe slags himmel blir vi ihvertfall partikkler og jord som kommer til nytte her på jorda for de neste genrasjonene. Aske til aske skal du bli
Now that's just sick.Forresten noen som vet om det er god blomsterjord på kirkegårder?
XD Veit no ikkje heilt om hinduene anser det som positivt å bli gjenfødd som ku... men, kanskje, dei kastelause hinduene, i alle fall.Nettopp. Derfor søker mange trøst i religion, og troen på et bedre liv etter døden. Enten med å oppføre seg bra for å slippe inn i himmelen, eller oppføre seg bra for å bli gjenfødt som noe bedre (for eksempel ei ku, hinduisme).Falya wrote:Det er det å leve som er vanskelig.
Okay det jeg mener med at buddhismen også har blitt missbrukt kan man bare se ved de forrskjellige krigene i oldtidsdynastiene. Hvis du begynner å lese litt om det finner du ganske mange uhyggelige saker. Det var mange som ble "et hode kortere" fordi de hadde et annet syn på ting.
Et eksempel kan tas fra filmen "Anna og Kongen" der de henretter en keiserlig kvinne og en munk fordi de elsker hverandre. Alt presteskapet sa da det utførte dommen var at lovene måtte opprettholdes og at de ville bli gjennfødt så det var ikke noe galt i å drepe dem.
I deler av de asiatiske landene er de jo buddhister og de er som kjent for å ha kriget mot hverandre på grunn av mere underliggende mål. Ved forskjellige tilfeller er religion missbruk. Det er bare et faktum. Det har skjedd i alle relgioner. Men som sagt det som regel ikke noe galt i selve relgion, men folkene som prøver å tvinge andre til å tro på det sammen som en gjør. Vi må respektere at folk har forskjellig syn og stanpunt når det gjelder religion.
Et eksempel kan tas fra filmen "Anna og Kongen" der de henretter en keiserlig kvinne og en munk fordi de elsker hverandre. Alt presteskapet sa da det utførte dommen var at lovene måtte opprettholdes og at de ville bli gjennfødt så det var ikke noe galt i å drepe dem.
I deler av de asiatiske landene er de jo buddhister og de er som kjent for å ha kriget mot hverandre på grunn av mere underliggende mål. Ved forskjellige tilfeller er religion missbruk. Det er bare et faktum. Det har skjedd i alle relgioner. Men som sagt det som regel ikke noe galt i selve relgion, men folkene som prøver å tvinge andre til å tro på det sammen som en gjør. Vi må respektere at folk har forskjellig syn og stanpunt når det gjelder religion.
Falya daughter of Rembold
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Det skulle da bare mangle også. Guder skal jo tross alt være litt bedre enn folk flest.Loki wrote:Ikkje såvidt eg veit, men enkelte jotnar ser jo ut til å halde følgje med æsene i levealder, og dei har jo så langt me veit ingen eple, og ettersom både Loke og Angerboda var fullblods jotnar så lever antakeleg Hel veldig, veldig, veldig lenge utan noko hjelp frå magiske eple.
Nja, skal ikke akkurat påstå jeg er kjempegod på religionshistorie, så jeg får ta deg på ordet. Men prinsippet i buddhismen liker jeg hvertfall.Loki wrote:Nåja, munkene gjer kanskje det, men bodhisattvatilbedinga blant lekfolket er rimeleg nær gudetilbeding
Aha, dette viste jeg ikke. Så lenge samfunnet funker er det jo sikkert greit det. Og ja, man behandler jo dyr med respekt selv om det er mat. Kanskje spesielt siden det er mat. Stressa dyr gir seigt kjøtt veit du.Loki wrote:Slaktere har lov til å drepe ting (og er difor ein av dei aller mest ureine samfunnsgruppene), så ein kjøper mat som alt er død av slakteren. Asketene, som må vere ekstra reine, får maten gitt til seg, for dei kan ikkje kjøpe den og dermed oppmuntre til drapet eller noko i den duren. Mogeleg at eg blandar litt saman med jainismen her, det er uansett dei som er strengest på så brei anti-vald som du her skildrar, den jamne hindu tenkjer ikkje mykje over det. Ein kan behandle noko med respekt sjølv om ein et det.
Nja, tenkte mer på nevnte blomsterjord jeg da. Men vår kjære Gud bør uansett koste på sine hellige en ny kropp. Mange gode kristne som dør er jo gamle, utslitte kropperLOKI wrote:Jo, ved verdas ende. Difor "Eg trur på [...] eit samfunn av dei heilage, forlating for syndene, oppståde av lekamen, og evig liv" i truvedkjenninga. Fram til den tid er det berre sjela som kjem til himmelen, dog, det er rett. Gud har antakeleg anti-råtningsspray eller noko. Om han ikkje har det blir heile apokalypsen ein heller muggen affære.
To ting. Hva betyr XD? Og kua er vel sånn nogenlunde hellig for hinduene. Men jeg kom på det nå at det beste de kan bli gjenfødt som er... Ingenting! At de rett og slett oppnår et høyere hellig nivå og ikke gjenfødes mere. Tror jeg hvertfall. Don't kill me for mistaking.XD Veit no ikkje heilt om hinduene anser det som positivt å bli gjenfødd som ku... men, kanskje, dei kastelause hinduene, i alle fall.
Forresten, noen som vet hva shintoismen går ut på? Har hørt så mye om den, men vet ingenting.
XD er ein smiley.
Edit: Og so standardsvaret mitt på mangt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Shintoisme
http://en.wikipedia.org/wiki/Shintoism
Edit: Og so standardsvaret mitt på mangt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Shintoisme
http://en.wikipedia.org/wiki/Shintoism
Nei, det er rett, det. På lang sikt er målet for mange hinduar å bli attfødd i eit liv der dei har forutsetningar for å klare å nå moksha (same som nirvana, berre i hinduismen) og bli ferdig med heile krinsløpet.Sauegjeteren wrote:To ting. Hva betyr XD? Og kua er vel sånn nogenlunde hellig for hinduene. Men jeg kom på det nå at det beste de kan bli gjenfødt som er... Ingenting! At de rett og slett oppnår et høyere hellig nivå og ikke gjenfødes mere. Tror jeg hvertfall. Don't kill me for mistaking.XD Veit no ikkje heilt om hinduene anser det som positivt å bli gjenfødd som ku... men, kanskje, dei kastelause hinduene, i alle fall.
Du kan jo følgje dei linkane. Enkelt sagt er shintoismen ein tilbedelse av naturånder som er tilknytta områder, bygningar, stadar og liknande i Japan, såkalla kamier. Shintoisme lever i harmoni med japansk buddhisme i dag, mange anser til dømes enkelte viktige kamier som buddhaer og bodhisattvaer som har oppnådd nirvana, osv. Men enkelt sagt er dei ein slags naturånder som ein kan tilbe.Forresten, noen som vet hva shintoismen går ut på? Har hørt så mye om den, men vet ingenting.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

To ting: Buddhisme og shintoisme.
1. Buddhismen er, i alle fall enkelte former av den, ganske så autoritær, noe som blant annet gjorde det vanskelig for amerikanerne å få i gang en demokratisk regjering i Sør-Vietnam. (Det ble naturligvis ikke bedre av at Nord-Vietnameserne angrep dem hele tida.
) Lederidealet i buddhismen (i alle fall den typen som praktiseres i Vietnam, og dermed antakeligvis også resten av de buddhistiske delene av Indokina) er ganske elitistisk: lederen skal være eneveldig, lærd -- ja, faktisk så lærd at han ikke skal kunne ta imot råd fra andre --, og muligens også "guddommelig innsatt". (MERK: Min kunnskap om dette stammer stort sett fra historiske artikler om hvorfor det gikk til helvete med amerikanerne i Vietnam, så ikke stol helt og fult på det.
)
2. Shintoismen var en av mange religioner jeg lefla med på ungdomsskolen og videregående, men jeg dumpa den da jeg fant ut at den ikke er for glad i vitenskap og generell kunnskapssøken. Nei, da foretrekker jeg helelr Odin.
1. Buddhismen er, i alle fall enkelte former av den, ganske så autoritær, noe som blant annet gjorde det vanskelig for amerikanerne å få i gang en demokratisk regjering i Sør-Vietnam. (Det ble naturligvis ikke bedre av at Nord-Vietnameserne angrep dem hele tida.
2. Shintoismen var en av mange religioner jeg lefla med på ungdomsskolen og videregående, men jeg dumpa den da jeg fant ut at den ikke er for glad i vitenskap og generell kunnskapssøken. Nei, da foretrekker jeg helelr Odin.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hehehe, ja, tenk om kulturen vår hadde fått utvikla seg i fred for kristne impulsar.
*ser for seg Torsprester med maskingevær*
Eeeeeeller kanskje ikkje.
Eeeeeeller kanskje ikkje.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hysj på deg, nå lovpriser vi prinsippet av buddhismen med det vi ignorante vestlige vet. Så det så.Terje wrote:To ting: Buddhisme og shintoisme.
1. Buddhismen er, i alle fall enkelte former av den, ganske så autoritær, noe som blant annet gjorde det vanskelig for amerikanerne å få i gang en demokratisk regjering i Sør-Vietnam. (Det ble naturligvis ikke bedre av at Nord-Vietnameserne angrep dem hele tida.) Lederidealet i buddhismen (i alle fall den typen som praktiseres i Vietnam, og dermed antakeligvis også resten av de buddhistiske delene av Indokina) er ganske elitistisk: lederen skal være eneveldig, lærd -- ja, faktisk så lærd at han ikke skal kunne ta imot råd fra andre --, og muligens også "guddommelig innsatt". (MERK: Min kunnskap om dette stammer stort sett fra historiske artikler om hvorfor det gikk til helvete med amerikanerne i Vietnam, så ikke stol helt og fult på det.
)
Uffda. Kunnskap må vi jo ha. Selv om det hadde vært utrolig deilig å ikke vite stort mer enn at det snart er kveld og i morgen skal jeg ut igjen. Å ikke vite så sykt mye, og å ikke skjønne mer enn at min gud er uforståelig og ferdig med det.Terje wrote:2. Shintoismen var en av mange religioner jeg lefla med på ungdomsskolen og videregående, men jeg dumpa den da jeg fant ut at den ikke er for glad i vitenskap og generell kunnskapssøken.
Forresten, er det den eneste gjenlevende naturreligionen?
Anytime. Hvertfall den gjengen der. Men som sagt heller jeg mer over på Tor. Men Odin er nok kanskje valget for deg slik jeg skjønner det. Visdom og innsikt.Terje wrote:Nei, da foretrekker jeg helelr Odin.
Hvordan ser så en torsprest ut? Her er mitt syn: ? Annet enn at han kanskje har langt skjegg som bildet til Loki, og en torshammer i halsen.Loki wrote:Hehehe, ja, tenk om kulturen vår hadde fått utvikla seg i fred for kristne impulsar. *ser for seg Torsprester med maskingevær*