Lanfear84 wrote:Så vant vi på Lerkendal igjen, meget bra
Ellers så var det en litt merkelig serierunde, dere... Mange merkelige situasjoner der det skulle ha vært/ikke vært straffe og kort...
Hvordan er humøret her for videodømming?
Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha videodømming i den grad de har det i amerikansk fotball eller baseball (enten en av dem eller begge). Hvor dommeren kan fryse spillet og gå bort til en monitor for å se situasjonen om igjen. Kanskje vil spillet bli mer rettferdig, men kanskje vil dommeren bli påvirket enda mer enn nå av tilskuerne?
Allikevel, synes det er på tide at vi får innført det systemet for å måle om ballen er over linja eller ikke. Da vil dommeren få en vibrasjon eller noe sånt, hver gang ballen går over linja.
(Da hadde vi sluppet å høre noe av sytinga fra Mourinho (Moaninho): It waz juzt a 25% goal!)
Er for videodømming, men ikke for mye.
En sakte utvikling tror jeg kunne vært bra. Spillet burde ikke avbrytes for å se en situasjon en gang til, men automatisk offsidedømming og om ballen er ute eller inne burde være enkelt å få til.
I ettertid av kampen mener jeg også at det burde være mulig å straffe spillere for forseelser dommeren ikke har sett.
Jeg er enig i at vi kan få et system som måler om ballen er over linja, men når det gjelder videodømming er jeg altså ikke sikker. Det er jo litt av sjarmen med fotball at mye står og faller på dommeren. Det er gøy å klage på dommeren dersom han gjør noe galt (i vår mening), og de gir ofte positive bidrag til kampbildet.
I større omfang tenkte jeg. En god måte å bli kvitt ufinheter som dommeren ikke ser, for eksempel holding i trøya. Eller kaos i straffefeltene på corner.
Kjetil wrote:I større omfang tenkte jeg. En god måte å bli kvitt ufinheter som dommeren ikke ser, for eksempel holding i trøya. Eller kaos i straffefeltene på corner.
Der er jeg uenig. Det blir altfor detaljstyrt.
Liker den ordningen som er i England, hvor en spiller kan få rødt kort i ettertid, hvis det viser seg at dommeren overså en grov forseelse.
Hva gjelder holding i trøya, så er dette noe dommerstanden kan få bukt med ved å bli strengere. Som Drillo sier, så kan de bare begynne å blåse mye oftere, det er eneste måten å bli kvitt problemet på.
Kjetil wrote:I større omfang tenkte jeg. En god måte å bli kvitt ufinheter som dommeren ikke ser, for eksempel holding i trøya. Eller kaos i straffefeltene på corner.
Liker den ordningen som er i England, hvor en spiller kan få rødt kort i ettertid, hvis det viser seg at dommeren overså en grov forseelse.
Hva gjelder holding i trøya, så er dette noe dommerstanden kan få bukt med ved å bli strengere. Som Drillo sier, så kan de bare begynne å blåse mye oftere, det er eneste måten å bli kvitt problemet på.
Det er jo prøvd tidligere, er nærmest umulig å fange opp alt rusket og rasket for dommeren, samt se hvem som er skyldig. Spillet blir også veldig oppstykket og lite publikumvennlig.
Filming er også en ting jeg synes burde kunne straffes i etterkant.
Det er jo prøvd tidligere, er nærmest umulig å fange opp alt rusket og rasket for dommeren, samt se hvem som er skyldig. Spillet blir også veldig oppstykket og lite publikumvennlig.
Filming er også en ting jeg synes burde kunne straffes i etterkant.
Det har ikke vært gjort tidligere nei, at dommeren blåser så fort han ser holding i trøya. Helt enig i at dommeren ikke kan se alt; men dommerne unngår å blåse på utrolig mye de egentlig ser også. Ofte fordi begge parter holder.
Filming er ikke så vanskelig for dommeren å se; så lenge de bruker fotballforståelsen. Med litt erfaring ser de også hvilke typer som filmer. Selv om det er forskjellsbehandling, synes jeg da de bør være strengere med slike spillere, dvs legge lista litt høyere for at de skal få frispark.