Korps

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Mine korpserfaringer strekker seg ikke lengre enn til traumatiske konserter med obligatorisk oppmøte på barneskolen, og høylydt banning når jeg ble vekka av skolekorps som marsjerte forbi vinduet mitt til ugudelig tidspunkter.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

Ceres wrote:Og jeg som skulle foreslå harpe...
harpe er faktisk dritkult. kjenner en som spiller det, men det er så sinnsykt dyrt og vanskelig å få tak i.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Jeg er en svoren korps-entusiast. Spiller trommer i et skolekorps.

Jeg spiller i brasskorps da... Jeg er ganske lik alle andre som spiller i brasskorps, så jeg liker ikke janitsjarkorps. Fløyter er bare tull. Det er ikke særlig pent, og alle andre må spille lavt for at de skal bli hørt. Sax er kult da.

Dette innlegget er ikke rettet personlig mot de som spiller fløyter, hvis det er noen av dem her :wink:
Last edited by Ayreon on Fri May 05, 2006 19:15, edited 1 time in total.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Hva er egentlig definisjonen på et brassorkester? Og jantisjar? Hvilke instrumenter snakker vi om?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Er litt overasket over at nerder og korpsfolk går hånd i hånd :P
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

stefan_hoy wrote:Hva er egentlig definisjonen på et brassorkester? Og jantisjar? Hvilke instrumenter snakker vi om?
Brass er det bare messing-instrumenter: Tuba, trompet, trombone osv.

I janitsjar har de samme instrumentene son i brass, men det er med treblås-instrumenter: fløyter, sax osv.

Fløytene greier ikke å spille så sterkt, så da må messing-instrumentene spille svakere. Da blir det mindre "futt" i korpset.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Stemmer det. Husker jeg også måtte "holde igjen" litt på mitt althorn. Var ikke bare å blåse i vei liksom :D
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Dette må jeg si meg sterkt uenig i. Musikalsk sett. Det kan nemlig være så artig det vil å blåse sterkt og ufint, men det blir ikke vakkert. Det er heller ikke balansert eller velfungerende. Selv har jeg stort sett spilt i janitsjar da jeg er treblåser av opphav (klarinett, sax, litt fløyte), og det er uten tvil en mer interessant opplevelse enn et brassband. Her er lyden mer balansert, mer definerte klange, og korpset/orkesteret har mange flere nyanser å spille på for å få klangen til å bli så optimal som mulig.

Når dette er sagt så er det også styggest lyd fra janitsjar dersom vi prater om skolekorpsnivå. Treblås-instrument er nemlig langt vanskeligere enn tut-instrument. Blir fortere surt og ekkelt. Dersom korpset i utgangspunktet også har litt for få medlemmer blir det også veldig gjennomsiktig dersom man har for få messingblåsere. De er tross alt ryggraden i orkesteret. Vi treblåsere er krydderet. :lol:

Vel vel - antar det er sant at nerder og korps gjerne går hånd i hånd. Var selv med på et førtifemårsjubileum i studentorkesteret jeg spiler i forrige helg, og var utrolig artig. På medisin er vi alle nerder, men vi er da sånn rimelig velfungerende mennesker tross alt... Håper jeg...
Urban tilværelse
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Jeg mener fortsatt at fløyer ikke låter særlig bra i korps. Da er det ikke mulig å spille alt. Trompeter og kornett kan ta fløytene sin jobb, og samtidig spille høyt. Det mange stemmer innen kornetter også. Både 1. 2. 3. og solokornett. Å spille for eksempel Blues Brothers i janitsjar er ikke like bra som i brass. Det veit jeg selv fordi jeg spilte trommer på en janitsjar konsert hvor de spilte Blues Brothers.

Jeg har ikke noe imot fløyer (unntatt panfløyter) i vanlig musikk da... Det passer ikke så bra inn i skolekorps. Da er det ofte surt og det kommet mye piping som Ceres sa.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Sant - skolekorps med janitsjarbesetning kan være ille å høre på, men det er jo nødvendig for at folk skal bli dyktigere. Og når alt kommer til alt og folk blir dyktige fløytister/klarinettister og saxofonister så blir de voksne janitsjarene desto bedre. Langt mer interessante. :) En kornett kan ikke erstatte ei fløyte. Ha! Kornett på holmenkollmarsjen! Pøh!

:P
Urban tilværelse
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Jeg tror at nester bare de som spiller fløyte liker janitsjar. De fleste som spiller messing-insrumenter liker brass best. Jeg har snakket med flere som spiller i janitsjar fordi de ikke visste hva brass var.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ayreon wrote:Jeg tror at nester bare de som spiller fløyte liker janitsjar. De fleste som spiller messing-insrumenter liker brass best. Jeg har snakket med flere som spiller i janitsjar fordi de ikke visste hva brass var.
Jeg tror nesten bare de som spiller i korps liker korps.
Bare for å være negativ.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Kjetil wrote:
Ayreon wrote:Jeg tror at nester bare de som spiller fløyte liker janitsjar. De fleste som spiller messing-insrumenter liker brass best. Jeg har snakket med flere som spiller i janitsjar fordi de ikke visste hva brass var.
Bare for å være negativ.
Det kan godt være, det, Kjetil, men det er ikke så himla nøye. :) Nemlig et fritt land, og vi kan alle like det vi ønsker.
Urban tilværelse
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Kjetil wrote:
Bare for å være negativ.
Det er nok sant det. Det er få som kommer på korps-konserter som ikke er i slekt med de som spiller
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ayreon wrote:Det er nok sant det. Det er få som kommer på korps-konserter som ikke er i slekt med de som spiller
Forstå det den som kan.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply