Er The Wheel of Time noe jeg burde lese?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
ustedalen
Trollok
Trollok

Er The Wheel of Time noe jeg burde lese?

Post by ustedalen »

Etter å ha lest litt fram og tilbake, har jeg hørt ganske mye posetivt om WOT.
Selv er det nå i det siste jeg har virkelig begynt å lese bøker, og lurer litt på om dette er noe jeg burde lese.

Tenkte jeg skulle sette sammen en liste av bøker jeg liker, sånn at dere kan finne ut om WOT er noe for meg.
Jeg liker: Harry Potter, Hobbiten, Ringenes Herre, Da Vinci Koden, Engler og Demoner ovs.....

Er det vits i å begynne i en sånn eventyrverden med så utrolig høye sidetall (når jeg leste Ringenes Herre tok det meg et år å lese den ferdig, for 4 år siden. Den nye Harry Potter boken leste jeg på 6 dager...)?
Kan det ødelegge leselysten min (har som sagt bare begynt i det siste å lese en del bøker) eller kan den styrke den?

Og mitt siste spørsmål: Bøkene er sikkert mye bedre på engelsk, men er det skikkelig avansert engelsk? Jeg ser på meg selv som ganske flink i engelsk, kanskje bedre en de fleste på min alder (16), men jeg har en liten skrekk med at WOT kan bli vanskelig å forstå....

Takker for tilbakemelding :D
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

JA, du bør lese WoT, jeg syns bøkene er mye bedre enn noen bøker jeg har lest, og jeg har lest lord of the rings, hobbiten, harry potter++ så du vil nok like bøkene, jeg kjenner ingen som har begynt å lese WoT og ikke likt dem!!

Bøkene er helt greie på både engelsk og norsk, jeg syns ikke d er så stor forskjell, jeg har lest de fleste bøkene på begge språk.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Dette er litt feil forum å spørre, men selvfølgelig bør du lese wot! Hvis du starter nå, så er du nok ferdig når den siste boka kommer ut :lol:
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven

Post by Fantasy Freak »

Litt utenom emne, men hvor mange bøker skal det bli i serien?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

d blir vell 13 hoved bøker, dersom RJ klarer å samle d på dette, han vet hvordan slutten skal bli, han må bare samle trådene!! og så er d 3 side bøker, bare New Spring så langt.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nei, det blir 12 bøker i hovedserien totalt. Hvor mange prologer til det blir er jeg ikke helt klar over.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Dumt spm.

Selvfølgelig bør du lese dem. Har en yngre bror som startet å lese dem som ti-åring. Han fortsatte på engelsk da han hadde gjort unna de seks første på norske. Vil bare forbedre leselysten din.

PS.

DaVinci koden? Engler og demoner?? Jaja...
ustedalen
Trollok
Trollok

Post by ustedalen »

Ceres wrote:DaVinci koden? Engler og demoner?? Jaja...
Da Vinci Koden og spesielt Engler og Demoner er veldig spennende bøker.
Klarte ikke å legge dem fra meg nå jeg leste dem :lol:

Vel, da tror jeg valget er tatt... Jeg bestiller den første boken i WOT serien i morgen...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ustedalen, kjekt å sjå deg her!

12 bøker i hovedserien + 3 prequels ("forfølgjar", i motsetnad til sequel, som er opp/etterfølgjar). Desse fortel ein del av historia til nokre av karakterane i tida før det som skjer i hovedserien. Berre ei av desse er kome ut: New Spring.

Vil og anbefale WoT. (Tidshjulet). Ikkje at eg har lest so mange fantasy-seriar, men eg synest den er veldig bra.
ustedalen
Trollok
Trollok

Post by ustedalen »

incanus wrote:Ustedalen, kjekt å sjå deg her!
God dag Incanus... Du er på de fleste forum du ja...

Jeg har nå bestilt The eye of the world
book one of The wheel of time fra haugenbok.no...

Sitter nå og leser en ganske kjedelig bok, så jeg gleder meg til den kommer og håper den svarer til forventingene mine. :D
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

ustedalen wrote:
incanus wrote:Ustedalen, kjekt å sjå deg her!
God dag Incanus... Du er på de fleste forum du ja...

Jeg har nå bestilt The eye of the world
book one of The wheel of time fra haugenbok.no...

Sitter nå og leser en ganske kjedelig bok, så jeg gleder meg til den kommer og håper den svarer til forventingene mine. :D
Flott ustedalen, regner med å høre hva du syntes utover i boken her på tidshjulet.net

Ta deg tid til å komme inn i historien, det tar noen hundre sider. Men kommer du først i gang, så er du bitt av basillen garantert.

Er den for vanskelig på engelsk, så kan du gå over til norsk med hell, siden vi har fra sikre kilder at bok 2-10 er svært godt oversatt ;)
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Hehe, det er ingen her på forumet som kommer til å råde deg fra å lese bøkene;)

Jeg visste ikke at bøkene var kommet på norsk enda da jeg vurderte å begynne på serien (var nok ikke så mange som va kommet ut på norsk heller), og jeg lurte på om engelsken kanskje var litt for avansert. Jeg bestemte meg for å vente, men så senere fikk jeg de to første bøkene til jul av noen venner - på engelsk, og det har gått helt fint å lese dem. Er 17 nå da, men var 16 når jeg begynte (for ikke altfor lenge siden).

Har ikke lest noen på norsk jeg, men tror de er bra på norsk også. Men viss du vil styrke engelsken din er det jo god trening.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
ustedalen
Trollok
Trollok

Post by ustedalen »

Stefan wrote:Ta deg tid til å komme inn i historien, det tar noen hundre sider. Men kommer du først i gang, så er du bitt av basillen garantert.
Ok, skal klare meg gjennom ett par hundre sider hvis jeg vet boken er bra senere. Men håper den ikke er forferdelig kjedelig i starten.
Taraisilwèn wrote:Hehe, det er ingen her på forumet som kommer til å råde deg fra å lese bøkene;)
Sant det :lol:

Jo, det er en ting til jeg lurer på. Synes dere som er helt hekta på WOT at Tolkien kan bare gå å legge seg? :P
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

ustedalen wrote:Jo, det er en ting til jeg lurer på. Synes dere som er helt hekta på WOT at Tolkien kan bare gå å legge seg? :P
Jeg kan bare svare for meg selv, men absolutt ikke! Tolkien er etter mitt syn pionèren innen fantasy-sjangeren, og det finnnes ingen over, og heller ingen ved siden.

Wheel of Time kommer for meg på en klar 2. plass over fantasy-serier, men mye kommer an på avslutninga hvor legendarisk den blir.
ustedalen
Trollok
Trollok

Post by ustedalen »

Jo, det er vel sant det. Det var vel han som "oppfant" fantasy sjangeren.

Må forresten lese Lord of The Rings igjen (denne gang på engelsk), siden det er 3 år siden jeg ble ferdig med den, og det tok meg et år å lese den ferdig....

Men The Wheel Of Time kommer nok først, pluss en del andre bøker!
Post Reply