Om Aes Sedaien trur ein torm er skyggeyngel, so vil ho nok kunne bruke Krafta ja.
Det er Krafta som gjer dei i stand til å føle skyggeyngel:
Encyclopaedia WoT wrote:TEotW,Ch16 - Touching the True Source offers protection from the Shadow. Aes Sedai can also spread this protection to those in close proximity. It also allows them to sense the presence of Shadowspawn.
Men som me såg i Illian i Den Gjenfødte Dragen, so vil dei ikkje føle Grå Menn, som er rekna for å vere skyggeyngel.
Lan, kapittel 15 i del 2 av Den Gjenfødte Dragen, [i]Skyggebrødre[/i] wrote:Hvordan visste du det smed? Den onde smitten er ikke sterk nok i dem til at Moiraine eller jeg kan fornemme den. Grå Menn har gått rett forbi hundre vakter uten å bli lagt merke til, og med Voktere blant dem.
Lan, kapittel 15 i del 2 av Den Gjenfødte Dragen, [i]Skyggebrødre[/i] wrote:Hvordan visste du det smed? Den onde smitten er ikke sterk nok i dem til at Moiraine eller jeg kan fornemme den. Grå Menn har gått rett forbi hundre vakter uten å bli lagt merke til, og med Voktere blant dem.
Aes Sedaier kan ikke lyve, men alikevel utgir noen av dem seg for å være noen andre enn det de er. Jeg tenker på Moiraine og Lan i Baerlon i bok en, der har de andre navn enn sine egne. Moiraine kan vel ikke si: Hei, jeg heter Alys, kan hun vel? Det er jo mulig at Lan presenterte henne...
Aha... De har da utrolig store muligheter selv om de ikke kan lyve Men jeg er fremdeles ikke helt fornøyd med det den forrige amyrlinen sa til Siuan og Moiraine om at Gitara døde uten å si et ord...
Ho sa ikkje at Gitara døydde utan å seie eit ord, ho kommanderte Siuan og Moiraine til å seie at Gitara døydde utan å seie eit ord. Ho sa det ikkje som eit faktum, men som ein ordre, ergo, ho laug ikkje.