Magi eller Kraft
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Damien Frost
- Sitter

Poll er bra! Men jeg vil også si at WoT er magi, men på en annen måte enn HP. "Channeling the One Power" blir jo litt annerledes enn å si "Rydd" me en tryllestav i handa da...
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
For all del! Ta en poll!
WoT er ikke magi. The one POWER. Power = kraft. Kraft er noe man er i besittelse av - muskelkraft f.eks. En annen type kraft er vindkraft, vannkraft etc etc. The one power er kraften som driver "tidshjulet," eller verden framover. Dette er en kraft noen mennesker kan bruke.
Det egentlige spørsmålet blir vel gjerne - hvorfor er det bare enkelte mennesker som kan bruke kraften? Ikke vet jeg... ikke så voldsomt interessert heller, ville jo ikke vært noe artig dersom alle kunne chanle.
WoT er ikke magi. The one POWER. Power = kraft. Kraft er noe man er i besittelse av - muskelkraft f.eks. En annen type kraft er vindkraft, vannkraft etc etc. The one power er kraften som driver "tidshjulet," eller verden framover. Dette er en kraft noen mennesker kan bruke.
Det egentlige spørsmålet blir vel gjerne - hvorfor er det bare enkelte mennesker som kan bruke kraften? Ikke vet jeg... ikke så voldsomt interessert heller, ville jo ikke vært noe artig dersom alle kunne chanle.
-
Damien Frost
- Sitter

Nå har aldri hovedpoenget mitt hvert om the one power er magi eller ikke, men at magien i Harry Potter ikke er mer barnslig fordi det brukes tryllestav...
Både magien i Harry Potter og the One Power, er usannsynlige ting, som man må ha litt fantasi for å bli fasinert av. Derfor forstår jeg ikke folk som graderer disse etter barnslighet.
Både magien i Harry Potter og the One Power, er usannsynlige ting, som man må ha litt fantasi for å bli fasinert av. Derfor forstår jeg ikke folk som graderer disse etter barnslighet.
Selvsakt er Den Ene Kraften en kraft!!!! D har jo ingen ting med den okkulte magien å gjøre(opphavet til ordet magi!!) HP derimot her en større forbindelse med dette, og for meg er den mer barnslig(leste HP bøkene når jeg var mindre, men har sluttet nå fordi jeg syns d ble en litt for dårlig, og ''vanlig'' magi serie!!)
Slo opp i ordboken her, og der står d at magi er noe som blir drevet i d skjulte med onde hensikter, noe som ikke stemmer i WoT, men som kan tolkes begge veier i HP.
Men har ikke den mørke siden, i WoT, en egen kraft de bruker, den som gjør at de får svarte prikker foran øynene når de bruker den???
Slo opp i ordboken her, og der står d at magi er noe som blir drevet i d skjulte med onde hensikter, noe som ikke stemmer i WoT, men som kan tolkes begge veier i HP.
Men har ikke den mørke siden, i WoT, en egen kraft de bruker, den som gjør at de får svarte prikker foran øynene når de bruker den???
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
Nei, det er samme kraften, bare at det er the dark one som gir dem tilgang til den, direkte fra kilden, uten taint.ashaman17 wrote:Selvsakt er Den Ene Kraften en kraft!!!! D har jo ingen ting med den okkulte magien å gjøre(opphavet til ordet magi!!) HP derimot her en større forbindelse med dette, og for meg er den mer barnslig(leste HP bøkene når jeg var mindre, men har sluttet nå fordi jeg syns d ble en litt for dårlig, og ''vanlig'' magi serie!!)
mhm
Det vanlige de bruker er jo den ene kraften. Men når den mørkeste serverer deg den blir det den sanne kraften. Det er det samme men den ene har jeg forstått er sterkere og mer vanskelig å gi slipp på, noe som er mer farlig i lengden enn den ene kraften. Den ene kraften har jeg aldri forbindet med magi. I Rand land er det ingen som vet hva magi er. Mener (er ikke helt sikker nå) at det ikke er en eneste person som har sagt "he is magical!"
Men jeg skjønner dere som sier at det er det samme som magi. Jeg skjønner at det egentlig ikke skal skilles i forskjellige båser. Men jeg har aldri sett det for meg som magi og kommer nok aldri til å gjøre det.
Husker flere har spurt om det er fantasi med magi. Da har jeg faktsik ikke klart å svare på det.
Hvis noen hadde forlklart for meg at du kommer til å lese en bok om en haug av hårløse pjokker som løper rundt med pinner og sier rare ord hadde jeg ledd dem rett opp i trynet. Ser for meg sånne raringer som David C. og andre artister i en seriøs bok. Men jeg leste de første sidene i Harry Potter og ble da bitt. Og dette er Magi tenkte jeg.
Men jeg skjønner dere som sier at det er det samme som magi. Jeg skjønner at det egentlig ikke skal skilles i forskjellige båser. Men jeg har aldri sett det for meg som magi og kommer nok aldri til å gjøre det.
Husker flere har spurt om det er fantasi med magi. Da har jeg faktsik ikke klart å svare på det.
Hvis noen hadde forlklart for meg at du kommer til å lese en bok om en haug av hårløse pjokker som løper rundt med pinner og sier rare ord hadde jeg ledd dem rett opp i trynet. Ser for meg sånne raringer som David C. og andre artister i en seriøs bok. Men jeg leste de første sidene i Harry Potter og ble da bitt. Og dette er Magi tenkte jeg.
Her tror jeg faktisk du tar litt feil. Det er en kraft som trekkes direkte fra den mørkeste, men den fungerer svært likt den ene kraften. Den er også usynlig for de som ikke kan bruke den, slik saidin er for kvinner og saidar er for menn.Stefan wrote:Nei, det er samme kraften, bare at det er the dark one som gir dem tilgang til den, direkte fra kilden, uten taint.ashaman17 wrote:Selvsakt er Den Ene Kraften en kraft!!!! D har jo ingen ting med den okkulte magien å gjøre(opphavet til ordet magi!!) HP derimot her en større forbindelse med dette, og for meg er den mer barnslig(leste HP bøkene når jeg var mindre, men har sluttet nå fordi jeg syns d ble en litt for dårlig, og ''vanlig'' magi serie!!)
Ja, jeg var nok litt rask i avtrekkeren der.Treveler wrote:Her tror jeg faktisk du tar litt feil. Det er en kraft som trekkes direkte fra den mørkeste, men den fungerer svært likt den ene kraften. Den er også usynlig for de som ikke kan bruke den, slik saidin er for kvinner og saidar er for menn.Stefan wrote:Nei, det er samme kraften, bare at det er the dark one som gir dem tilgang til den, direkte fra kilden, uten taint.ashaman17 wrote:Selvsakt er Den Ene Kraften en kraft!!!! D har jo ingen ting med den okkulte magien å gjøre(opphavet til ordet magi!!) HP derimot her en større forbindelse med dette, og for meg er den mer barnslig(leste HP bøkene når jeg var mindre, men har sluttet nå fordi jeg syns d ble en litt for dårlig, og ''vanlig'' magi serie!!)