Fugleinfluensa

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Ceres wrote:Hver her er klar til å drepe sine husdyr (hunder/katter/liknende) etterhvert som viruset sprer seg? Jeg ser jo det er en viss mulighet for at det skal skje, og da kan smitten antakeligvis hindres en god del ved å drepe potensielle smittebærere. Huff...
Ja, jeg gjør vel stort sett det som skal til for å hindre videre smitte, unntatt å drepe mennesker med den. Jeg hadde egentlig tenkt å se på dette fra et landbruksperspektiv, men det er langt mer sannsynlig at ei katte spiser fugl eller ei bikkje leker med en død fugl. Det blir selvsagt surt for mange, men det må til.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ceres wrote:

Hver her er klar til å drepe sine husdyr (hunder/katter/liknende) etterhvert som viruset sprer seg? Jeg ser jo det er en viss mulighet for at det skal skje, og da kan smitten antakeligvis hindres en god del ved å drepe potensielle smittebærere. Huff...
Er det ikke slik at hvis det blir en pandemi at vi kommer til å bli utsatt for smitte uansett? Jeg skjønner det med at du har mindre sjanse for å bli smittet av dyr hvis du dreper kjæledyrene, men fugleinfluensa blir vel først farlig når den smitter mellom mennesker? Katter og hunder har allerede fått påvist smitte.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Mennesker har også dødd, LM. Poenget med å drepe dyrene er å hindre mest mulig smitte. På den måten er det mindre sjanse for at den muterer.
Urban tilværelse
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ceres wrote:Mennesker har også dødd, LM. Poenget med å drepe dyrene er å hindre mest mulig smitte. På den måten er det mindre sjanse for at den muterer.
Dessverre fullt klar over det, Ceres. :(
Men hvis det muterer er det vel liten sjanse for at det skjer her i Norge. Vi er jo så nøye med renhold, vi stenger dyra inne osv.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

LM wrote:Men hvis det muterer er det vel liten sjanse for at det skjer her i Norge. Vi er jo så nøye med renhold, vi stenger dyra inne osv
Vel, kanskje nettopp det at bakteriefloaren er så annerledes her gjør at den muterer letter her. Og det skal da ikke mer til enn følgende ting skjer: Slipper ut katt --> Katt spiser syk fugl --> Katt kommer inn igjen og får noen kyss på truten av menneske. Stygge saker det der.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Vel, kanskje nettopp det at bakteriefloaren er så annerledes her gjør at den muterer letter her. Og det skal da ikke mer til enn følgende ting skjer: Slipper ut katt --> Katt spiser syk fugl --> Katt kommer inn igjen og får noen kyss på truten av menneske. Stygge saker det der.
Etter den teorien der er det sansyneligvis mest jenter som blir smittet.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hehe... hele poenget her, Hansiato, er jo nettopp at viruset MUTERER slik at det SMITTER MELLOM MENNESKER og også mellom MENNESKER OG DYR. Så vel... Tror nok ikke du er trygg bare DU unngår å slikke katten din.
Urban tilværelse
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Så var heller ikke det poenget, men greit nok.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Post Reply