Tråden for kvinnelige problemer av ymse art

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Locked
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Shallis wrote:Jeg hater menssmerter. De er helt jævlige. Jeg lever på paracet, ibux eller ibuprox i tre dager når jeg får mensen. Så ligger jeg bare i senga mi og klager.

Men varmeflaske på magen pleier og fungere på meg, eller å ha noe å konsentrere seg om, trening pleier å funke veldig bra=D
Ikke som kvinne, men som legestudent, så er jeg skeptisk til bruk av smertestillende preparater. Paracett er et av de tryggeste preparatene som finnes, men gir likevel leverskader og i noen tilfeller beinmargssvikt med døden til følge. Dersom trening fungerer bra er det det man burde gjøre. (Mener ikke å skremme)

Og Shallis - jeg har irritert meg ei stund over en ubetydelig ting... Du bruker veldig ofte tegnet =D, og jeg forstår det ikke helt. Vi har jo smiliesfigurer her...
Urban tilværelse
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Ceres wrote: Og Shallis - jeg har irritert meg ei stund over en ubetydelig ting... Du bruker veldig ofte tegnet =D, og jeg forstår det ikke helt. Vi har jo smiliesfigurer her...
Hehe. :lol: Jeg er hyppig msn bruker, og av gammel vane bruker jeg =D fordi jeg syns det er finere enn : D Det ser jo bare crazy ut :P Men jeg kan jo prøve... **AnstrengeSeg** :lol:

**Byttet ut alle i denne posten** *STOLT*
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

*Veldig glad Amyrlin*

:)
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Er det virkelig så ille? Og er det virkelig så inviduelt? Treffer noen jenter som griner ei uke i strekk, og klarer ingenting. Andre som bare blir litt sippete.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Det er VIRKELIG skikkelig vondt for noen! Meg for eksempel.

Men hvordan man oppfører seg, kommer vel ann på personen. Jeg prøver å beherske meg, men blir sliten og sippete. Derimot ikke kranglete :P
Falya
Hengiven
Hengiven

Post by Falya »

Men du har det ihvertfall bare i tre dager. Heldiggris! Må holde ut sju selv. Smertene varierer, men blir ikke lei meg og sutrete. Kan kanskje bli litt irritert for såmting som ellers bare ville ha passert. Enig med Ceres, hjelper å være aktiv. Føler deg mye bedre.

Det som er litt morsomt er at jenter som er mye rundt hverandre får mensen på ganske samme tdspunkt. Spessielt når det er bare to gutter i ens klasse :lol:

Dessuten Kjetil det å føde er sagt til å være like vondt som å drite en vannmelon!
Falya daughter of Rembold
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Hehe... Jeg syns skikkelig synd på de guttene i klassen din Falya! Stakkars. :twisted:

**Legg merke til hyppig bruk av smilies i masse poster Kjære Mor**
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Jeg er av den klare oppfatning av at føding ikke kan være værre enn et klokkeklart balletreff. Alle karer har vel opplevd det; den gangen de, litt for små syklet på en litt for stor sykkel og begge pedalene glapp under føttene.

Værre smerte opplever ikke menneskerasen.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Så sant som du sier, et klokkeklart balletreff er like smertefult som en 24 timers fødsel komprimert.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Det kan være voldsomt individuelt, ja. Enkelte har ikke smerter i det hele tatt, og andre har smerter hele tiden. Noen har også smerter ved eggløsing, altså to uker før selve menstrasjonen slår til. Hvordan smertene utarter seg er også ganske individuelt. For meg er det en slags murrende mageknip som er verst, men det første tegnet er ryggen. Den føles rett og slett svak og ikke sterk nok til å holde meg oppreist hele tiden. Den er selvsagt sterk nok, og det er bare å holde ut, men det er som sagt første tegner hos meg. Deretter sniker magesmertene seg inn. Men alle smertene er muskulære (med unntak av egg-løsingssmertene, som kommer av små blødninger). Det at de er muskulære er viktig, det gjør nemlig at man kan prøve å slappe av.

Ulempen med magesmertene er at de gjerne føles som om man må på do. Det er sjelden det bedrer saken, men man blir gjerne sittende mye på do likevel.

2 ganger har jeg - da jeg var yngre - svimet av i forbindelse med første mensdag. Begge gangene var det nok fordi jeg presset kroppen min for langt. Den første gangen hadde jeg knapt spist og hatt vondt hele morgenen, men de andre skulle til byen, og jeg ønsket å være med. Jeg ble dårligere og dårligere, og da jeg knapt klarte å stå oppreist gikk jeg fra de andre, ned trappa på kjøpesenteret og ut mot et sted jeg trodde jeg hadde sett et toalett. (Ønsket å være alene, sitte.) Jeg sjanglet visst, har jeg blitt fortalt, og så falt jeg. Våknet like etterpå, og ble raskt bedre. Den andre gangen var jeg på skolen, satt med samfunnsfag på ungdomsskolen og ble verre og verre, varmere og varmere, ryggen tålte ikke å sitte i samme posisjon over lengre tid, men jeg ønsket ikke å vise at jeg var dårlig. Etterhvert tenkte jeg jeg burde gå ut og på do eller noe, og hele rommet svømte forran øynene mine da jeg reiste meg. På en måte klarte jeg å komme meg ut av klasserommet, men så skulle jeg ned ei trapp for å komme til toalettet, og besvimte like ovenfor trappa. (Heldigvis). Våknet av meg selv like etterpå, og ble bedre igjen etter litt.

Det kan være ganske så ille. Til dere som er mest plaget er det en mulighet å begynne på p-piller. Det fungerte ganske godt, eller kanskje jeg bare har vokst av meg det verste. Blir ikke så ille nå lenger. Jeg har forresten aldri ligget mer enn en dag. Gjerne ikke noe mer enn en halv dag.
Urban tilværelse
Eirin
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Eirin »

Menssmerter?
Eksisterer det?
Jeg merker ingenting til sånt jeg :P
*Heldige meg*

Uansett, de få gangene jeg har fått vondt, har jeg spist noe med blåbær i og hatt ei varmeflaske på magen en stund, det hjelper vanligvis...
"Guns don't kill people,
People kill people.
And homeworks do to!"
-Ingvild
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Eirin wrote: Uansett, de få gangene jeg har fått vondt, har jeg spist noe med blåbær i og hatt ei varmeflaske på magen en stund, det hjelper vanligvis...
Noe med blåbær i?

:lol:
Urban tilværelse
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

jeg hr prøvd diverse naturpreparater.. var til og med med på en legeundersøkelse en gang, da man skulle gi seg selv strøm med en sånn dingseboms når det gjorde vondt, men ingenting har noen effekt. jeg jogger så å si hver dag uansett, så trening blir det vanskelig å gjøre noe med.

det eneste som ser ut til å hjelpe for min del er naproxen eller ibux. uten smertestillende kan jeg like gjerne bare legge meg ned og dø.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

jeg har heldigvis sluppet alt som heter menssmerter. venninna mi har fritak for prøver når hun har det, fordi hun ikke klarer å gjøre noen ting annet enn å bare ha det forjævelig.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Veldig Heldige Faile!

Jeg har det ikke så ille som venninna di heldigvis... Men jeg syns det er nokså jævlig fordet!
Locked