Kinotråden
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Så Da Vinci koden igår, og synes kritikken den har fått er veldig ubegrunnet og urettferdig.
Kjeda meg ikke ett sekund i to og en halv time, selv om jeg visse alt som ville skje fra boken, og da er filmen bra. Ikke noe mesterverk, men en bra film.
Skuespillerne trekker opp og ned, Sophie og Landon var dårlige, men jeg llikte Teabing, Fache og Silas godt. Filmen er også overaskende lojal mot boka.
6,5 / 10.
Kjeda meg ikke ett sekund i to og en halv time, selv om jeg visse alt som ville skje fra boken, og da er filmen bra. Ikke noe mesterverk, men en bra film.
Skuespillerne trekker opp og ned, Sophie og Landon var dårlige, men jeg llikte Teabing, Fache og Silas godt. Filmen er også overaskende lojal mot boka.
6,5 / 10.
Vel, då har eg fått sett filmen, likevel, trass i at eg trudde eg ikkje kom til å få sett den før fredag.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Gidar Dogon
- Trollok

Likte òg X3, men som du sa, enkel underhaldning, hadde håpa den ivaretok den langt dystrere undertonen og gode karakteraugeblinka i toeren. Men den skuffa heller ikkje, den var betrakteleg betre enn einaren sjølv om den ikkje nådde heilt opp til toaren. Hovudproblemene dens var at den hadde for mange karakterar og to store plott på altfor kort speletid, for mykje ting som måtte skje og for mykje action til å få mange av dei gode karakteraugeblinka som gjorde toeren så god i mine auge.
DaVinci-koden var ok. Har ikkje lese boka, men... følte "den store avsløringa" på slutten var meiningslaust åpenbar - herregud, dei gjorde jo nøyaktig det same i komedien "Dogma" for sju år sidan... og eg ville antakeleg gjetta den sjølv om eg ikkje hadde sett "Dogma". Trass i dette hadde den ein del gode scenar og karakterar. Ian McKellen var som vanleg überfantastisk. Den mannen kan ikkje gjere noko gale.
DaVinci-koden var ok. Har ikkje lese boka, men... følte "den store avsløringa" på slutten var meiningslaust åpenbar - herregud, dei gjorde jo nøyaktig det same i komedien "Dogma" for sju år sidan... og eg ville antakeleg gjetta den sjølv om eg ikkje hadde sett "Dogma". Trass i dette hadde den ein del gode scenar og karakterar. Ian McKellen var som vanleg überfantastisk. Den mannen kan ikkje gjere noko gale.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Satt igjen med den samme følelsen, skjedde alt for mye på for kort tid. Virka som den hasta seg igjennom hele plottet, kunne gjerne ha ønsket at den hadde dvelt litt mer på de gode øyeblikkene.Likte òg X3, men som du sa, enkel underhaldning, hadde håpa den ivaretok den langt dystrere undertonen og gode karakteraugeblinka i toeren. Men den skuffa heller ikkje, den var betrakteleg betre enn einaren sjølv om den ikkje nådde heilt opp til toaren. Hovudproblemene dens var at den hadde for mange karakterar og to store plott på altfor kort speletid, for mykje ting som måtte skje og for mykje action til å få mange av dei gode karakteraugeblinka som gjorde toeren så god i mine auge.
Sleit også litt med at jeg ikke kjente karakterene. Er rimelig sikker nå på at jeg ikke har sett toeren nå. Og fra eneren husker jeg bare Storm og Wolverine. Men alt i alt, god underholdning.
-
Gidar Dogon
- Trollok

Nettopp. Hadde den vart tre timer kunne den fungert med to så store plott, men på to timar vart det altfor knapt, særleg når det var så mange karakterar.Kjetil wrote: Satt igjen med den samme følelsen, skjedde alt for mye på for kort tid. Virka som den hasta seg igjennom hele plottet, kunne gjerne ha ønsket at den hadde dvelt litt mer på de gode øyeblikkene.
Jepp, god underhaldning, men diverre ikkje så mykje meir.Sleit også litt med at jeg ikke kjente karakterene. Er rimelig sikker nå på at jeg ikke har sett toeren nå. Og fra eneren husker jeg bare Storm og Wolverine. Men alt i alt, god underholdning.
Men eg elska siste scenen. Ian McKellen er kongen!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Så The DaVinci Code for noen dager siden.
Samme som boka, egentlig; en helt grei thriller med en god setting/bakgrunnshistorie. Ingenting å rope hurra for, men heller ikke noe å bry seg altfor mye med å rakke ned på. Unntatt musikken, selvsagt, siden den var noe av det mest pompøse jeg noensinne har hørt. Særlig var scena der Langdon skulle forsøke å åpne kula, heslig akkompagnert. Bedre ble det imidlertid ikke av at jeg styrta en halvliter colalike før flimen, og dermed fikk en ganske ukomfortabel filmopplevelse.
Tror jeg endte opp på 6.5/10, eller deromkring.
Skal ellers se X3 i morra, og gleder meg som en unge. 2'ern sendte forventningene mine gjennom taket...
Samme som boka, egentlig; en helt grei thriller med en god setting/bakgrunnshistorie. Ingenting å rope hurra for, men heller ikke noe å bry seg altfor mye med å rakke ned på. Unntatt musikken, selvsagt, siden den var noe av det mest pompøse jeg noensinne har hørt. Særlig var scena der Langdon skulle forsøke å åpne kula, heslig akkompagnert. Bedre ble det imidlertid ikke av at jeg styrta en halvliter colalike før flimen, og dermed fikk en ganske ukomfortabel filmopplevelse.
Tror jeg endte opp på 6.5/10, eller deromkring.
Skal ellers se X3 i morra, og gleder meg som en unge. 2'ern sendte forventningene mine gjennom taket...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Terje: X3: Betre enn einaren, betydeleg svakare enn toeren. Få fantastiske episke scener som Magnetos fengelsflukt, Nightcrawlers angrep i det Kvite Hus og Pyros "You know those dangerous mutants you hear about on the news? I'm the worst one". Få minneverdige dialogbiter. Desse to tingene kombinert med to plott for store og dominerende i forhald til filmens lengde til å kunne gi plass til særleg mykje rolege scenar: få gode karakteraugeblink.
Når det er sagt var den som sagt betre enn einaren, men duverre lagt på eit langt enklere nivå enn kva toaren var. Så gled deg gjerne, men om du skrur forventningene litt ned vil du nok ha større utbytte.
DaVinci-koden: Stort sett einig i det du skriv, men... du må innrømme at McKellen var genial i den.
Når det er sagt var den som sagt betre enn einaren, men duverre lagt på eit langt enklere nivå enn kva toaren var. Så gled deg gjerne, men om du skrur forventningene litt ned vil du nok ha større utbytte.
DaVinci-koden: Stort sett einig i det du skriv, men... du må innrømme at McKellen var genial i den.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Joda, han og Paul Bettany var stort sett eneste godkjente skuespillere i filmen.
EDIT: En mening om DaVinci-Koden:
I disliked the movie. The characters suffered from extreme precognition- it's impossible for the viewer to think with the characters, cause it seems like the writers consistently do some asspulls every time langdon or sophie discover some clue. You just sit there and watch, you can't actively participate in helping to solve clues- which is the charm of any detective.
It seems that the 'based on the famous novel' thing saved them, otherwise no one would rightfully watch the series of 'look what I knows'. As said, you just get bombarded with all kinds of facts no one really knows, you gotta accept them and subsequently think they're very interesting finds that really help the movie progress. Most of all, it's all phlebotinum
. I mean- the plot stinks now and then.
I did like the nuanced view on 'the enemy'. It's not a good-bad story, every 'faction' has it's own reasons for doing so. And it can be used to confuse the viewer- not the asspull way, but the good way.
(I haven't read the book
)
I've heard the score though. It's a typically Zimmer score (gladiator, king arthur), meaning 'lots of violins'. The only memorable song was 'chevaliers du sangreal'. It's all kinda epic, but the scope of the movie and the profits are epic too.
I'd give the movie a 6 and a half, and the score a 6 and a half too.
(I'm not telling anything about the whole christian thing there- I don't know how many asspulls are in there, but it's bloody well lied together
)
Må si meg enig i det meste av dette.
EDIT: En mening om DaVinci-Koden:
I disliked the movie. The characters suffered from extreme precognition- it's impossible for the viewer to think with the characters, cause it seems like the writers consistently do some asspulls every time langdon or sophie discover some clue. You just sit there and watch, you can't actively participate in helping to solve clues- which is the charm of any detective.
It seems that the 'based on the famous novel' thing saved them, otherwise no one would rightfully watch the series of 'look what I knows'. As said, you just get bombarded with all kinds of facts no one really knows, you gotta accept them and subsequently think they're very interesting finds that really help the movie progress. Most of all, it's all phlebotinum
I did like the nuanced view on 'the enemy'. It's not a good-bad story, every 'faction' has it's own reasons for doing so. And it can be used to confuse the viewer- not the asspull way, but the good way.
(I haven't read the book
I've heard the score though. It's a typically Zimmer score (gladiator, king arthur), meaning 'lots of violins'. The only memorable song was 'chevaliers du sangreal'. It's all kinda epic, but the scope of the movie and the profits are epic too.
I'd give the movie a 6 and a half, and the score a 6 and a half too.
(I'm not telling anything about the whole christian thing there- I don't know how many asspulls are in there, but it's bloody well lied together
Må si meg enig i det meste av dette.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.