Prologen skjønte jeg absolutt ingenting av første gang jeg leste den. Men når man kommer inn i historien derimot, da gir den mye mening.ustedalen wrote:Har nå lest Prologuen, og jeg må virkelig si at dette var skikkelig TUNGT lesestoff.
Men jaja, blir vel lettere ettervært som jeg kommer inn i det.....
Er The Wheel of Time noe jeg burde lese?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Taraisilwèn
- Hengiven

Enig med deg der ustedalen.
Da jeg begynte å lese i boka rett etter jeg fikk den, la jeg den faktisk fra meg igjen, pga prologen. Fristet ikke så veldig å ta boka opp igjen siden jeg synest det den hadde vært så forrvirrende men da jeg endelig gjor det var jeg bestemt på å komme meg gjennom, og ja etter prologen gikk alt mye raskere og det var gøy å etter hvert forstå hva det var jeg hadde lest tidligere.
Da jeg begynte å lese i boka rett etter jeg fikk den, la jeg den faktisk fra meg igjen, pga prologen. Fristet ikke så veldig å ta boka opp igjen siden jeg synest det den hadde vært så forrvirrende men da jeg endelig gjor det var jeg bestemt på å komme meg gjennom, og ja etter prologen gikk alt mye raskere og det var gøy å etter hvert forstå hva det var jeg hadde lest tidligere.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
~Mat Cauthon
Engelsk
Men du. Hvis du skal begynne å lese så kan du jo begynne på norsk. Så når du kommer til de bøkene som er på engelsk kan du se om det går lettere da siden du har kommet i gang. Jeg starta på Norsk og det var Norsk jeg ble hekta på.
Brukte vel tre fire dager.
Brukte vel tre fire dager.
-
Damien Frost
- Sitter

Jeg tror jeg brukte sånn ca to uker jeg da, men det var noen dager jeg ikke fikk lest i det heletatt da, pluss en del jobbing å slik...ustedalen wrote:Jaja, da får jeg prøve da... Men vet ikke om jeg orker å lese dete hele første kapittelet i natt (19 sider på engelsk med liten skrift, tar litt tid)!
Edit: Hvor lang tid brukte folk på forumet her på The Eye of The World?
19 sider virker kanskje litt langt før men begynner å lese, men når man først kommer i gang begynner man å lure på hver det ble av alle sidene. Går fortere og lettere enn man tror sjø!(Litt dialekt til slutt der, men har ikke funnet et bra ord på bokmål for "sjø" enda..)
Edit: Å, ja, prologen var litt sånn tung for meg også. Må nok innrømme jeg også at jeg ikke skjønnte et kvekk der, men en begynner å forstå den da en har kommet litt lengre.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Prologen forstår man ikke mye av før man kommer til bok 5-6 og den er litt tunglest ja. Det hjelper heller ikke at du leser på engelsk så jeg vil anbefale deg å bruke ordbøker som:ustedalen wrote:Har nå lest Prologuen, og jeg må virkelig si at dette var skikkelig TUNGT lesestoff.
http://www.hyperdictionary.com/dict-e
og
http://www.tritrans.net/indexno.html
Uansett så er den første delen av Eye of the world litt tung. Man blr jo introdusert til en verden og hovedpersoner som skal vare de neste 6000-7000 sidene!
Tja, jeg skjønner jo sammenhengen. Blir det for vanskelig, så har jo jeg en norsk-engelsk/engelsk-norsk ordbok hjemme som jeg kan slå opp i.Treveler wrote:Prologen forstår man ikke mye av før man kommer til bok 5-6 og den er litt tunglest ja. Det hjelper heller ikke at du leser på engelsk så jeg vil anbefale deg å bruke ordbøker som:ustedalen wrote:Har nå lest Prologuen, og jeg må virkelig si at dette var skikkelig TUNGT lesestoff.
http://www.hyperdictionary.com/dict-e
og
http://www.tritrans.net/indexno.html
Men jeg tror ærlig talt ikke det blir så veldig nødvendig.
Det er akkuratt som er litt vanskelig ja...Treveler wrote:Uansett så er den første delen av Eye of the world litt tung. Man blr jo introdusert til en verden og hovedpersoner som skal vare de neste 6000-7000 sidene!![]()
Husker navnene Rand al'Thor, Tam al'Thor, Mat, Ewin. Det er de navnene jeg husker utenatt, men jeg gjennkjenner de andre når jeg ser navnene.
Det er jo ganske vanskelige ord også......
Er litt vanskelig å huske men jeg tror jeg leste ca 100 sider for dagen. Tipper jeg brukte ca 1 uke på eye of the world.ustedalen wrote:Jaja, da får jeg prøve da... Men vet ikke om jeg orker å lese dete hele første kapittelet i natt (19 sider på engelsk med liten skrift, tar litt tid)!
Edit: Hvor lang tid brukte folk på forumet her på The Eye of The World?
Tror ikke jeg kommer til å bruke så kort tid. Jeg skal begynne på kapittel 4 nå, og jeg skal ogås begynne på en nye skole på torsdag... Da er det opp kl 05:30 og hjem igjen kl. 16:30... Langt til skolen...Treveler wrote:Er litt vanskelig å huske men jeg tror jeg leste ca 100 sider for dagen. Tipper jeg brukte ca 1 uke på eye of the world.
Husker stort sett hvem det er når du leser de ja, men det blir utrolig mange navn etter hvert. Husker at det ble en del blaing tilbake i bøkene når det var personer og navn jeg ikke husket.ustedalen wrote:Det er akkuratt som er litt vanskelig ja...
Husker navnene Rand al'Thor, Tam al'Thor, Mat, Ewin. Det er de navnene jeg husker utenatt, men jeg gjennkjenner de andre når jeg ser navnene.
Det er jo ganske vanskelige ord også......
-
Damien Frost
- Sitter

De er jo helt geniale! Titter i de hele tiden jeg hvis det er noen ting jeg lurere på! Hvertfall da det blir så mange navn og slik. Men en kommer som oftes på hvem folk var hvis man bare tenker seg litt om, men jeg kan tenke meg at det blir litt mange navn når en kommert et stykke uy i serien.Stine wrote:da er glossarytingene bak i bøkene veldig kjekke!
Og hvordan de navnene uttales er jo et kapittel for seg selv da. Noen står jo baki da, men det er jo en del som ikkje gjør det også da. Tror jeg har funnet på mine egne uttalelser på noen navn, mens andre kjenner jeg bare igjen navnene på.
Lurere litt på hvordan Nynaeve egentlig uttales, sånn helt korrekt.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
Hør på lydbok, så får du riktig uttalelse. Nynaeve uttales Nai-niv, sånn caDamien Frost wrote:De er jo helt geniale! Titter i de hele tiden jeg hvis det er noen ting jeg lurere på! Hvertfall da det blir så mange navn og slik. Men en kommer som oftes på hvem folk var hvis man bare tenker seg litt om, men jeg kan tenke meg at det blir litt mange navn når en kommert et stykke uy i serien.Stine wrote:da er glossarytingene bak i bøkene veldig kjekke!
Og hvordan de navnene uttales er jo et kapittel for seg selv da. Noen står jo baki da, men det er jo en del som ikkje gjør det også da. Tror jeg har funnet på mine egne uttalelser på noen navn, mens andre kjenner jeg bare igjen navnene på.
Lurere litt på hvordan Nynaeve egentlig uttales, sånn helt korrekt.