The Riftwar saga

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Falya
Hengiven
Hengiven

The Riftwar saga

Post by Falya »

La merke til at det ikke var noen tråd om the riftwar saga/sagaen om riftkrigen, men om the serpentwar saga. Vet ikke hvor mange som har lest denne serien, men jeg synes at jeg har lest om den her et eller annet sted.

Hva synes dere om den? Likte du den eller ikke? Hvorfor gjorde du det?
Falya daughter of Rembold
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeppsann, bra serie det, men jeg husker ikke stort av den nå, annet enn at den fanget meg der og da. Joda, jeg husker vel også noe om Pug og høy og lav magi. Men bortsett fra det? Ja, men ikke stort mer.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Joda, den er fin. Føler ting tok litt vel av i siste bok - det skein gjennom at det heile var basert på ei verd i utgangspunktet designa for rollespel, og at hovudpersonane hadde nådd så skyhøge leveler at questene tok heilt av i omfang og størrelse - men dei to fyrste (Magician og Silverthorn) var meget god underhaldning. Lettlesne og spanande. Og eit glimrende utgangspunkt for ein av dei betre fantasyverder eg har vore borte i, Feist har jo etter kvart skreve fleire titalls bøker som fortsetter på Riftwar.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Falya
Hengiven
Hengiven

Post by Falya »

Loki skrev:
Føler ting tok litt vel av i siste bok
Helt enig, ble litt brått og så plutselig var den slutt. Kunne for min del vært en bok til slik at han fikk spredd hendelsene litt mer.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Vel, han har jo skreve ei rekkje andre bøker som foregår samtidig som deler av Riftwar - "Legends of the Riftwar"-bøkene og "Empire"-trilogien, fyrst og fremst, samt ei novelle eller to i "Legends"-antalogiene.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Leste nettopp "Magician: Apprentice", og har planer om å lese resten av serien når jeg er ferdig med eksamenene mine. Likte det jeg har sett så langt, selv om jeg, etter Martin og de mer realistiske fantasyforfatterne, hadde litt problemer med å svalge at alle bar var snille og greie og vennlig innstilt overfor hovedpersonene, hele tida.

Dessuten at hovedpersonene kanskje var litt vel blaserte i forhold til at henchmen dør for fote. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Always so occupied with the infanterist condition. They suffer, they die, that's what they're there for!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg har lest denne serien... Likte den skikkelig godt egentlig... Var den som fikk meg på sporet av, og et ønske om å lese, WoT.

Jeg likte på en måte at hovedpersonene byttet og utviklet seg. Litt raskt noen ganger kanskje, men var stilig...

Husker spesielt en liten rakkerunge av en tyv, som endte opp fyrste... Han var stilig. Og alle følelsene...

Men de første bøkene er desidert best!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Falya
Hengiven
Hengiven

Post by Falya »

Jeg leste også the riftwar saga før jeg begynte på WoT, fordi mange som jeg kjente sa at WoT var så dålig. Men da jeg var ferdig med riftwar, begynte jeg med WoT, og her er jeg :D Riftwar var en god serie som gjorde at jeg ble mer hekta på fantsy enn jeg allrede var :wink: God serie, det er riktig at de første bøkene er best
Rambomons
Hengiven
Hengiven

Post by Rambomons »

Jeg begynte på den like før jeg skulle til syden for noen år siden. Da jeg la meg på stranden der så tok det ikke lange stunden før jeg hadde lest de to første bøkene i serien. Det gikk veldig fort.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg syns bøkene er skikkelig bra. Men de er liksom ikke like kjent, som mange andre bøker F.eks WoT... Jeg syns at de burde leses, men vet ikke helt hvordan jeg skal overbevise noen til å lese dem heller. Husker ikke så veldig mye av den heller.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Dei fyrste bøkene i Riftwar-serien er best, ja, men seinare seriar han har skreve i same verd vil eg påstå at er vel så gode, om ikkje betre. Alle som har lese og likt Riftwar burde lese "Serpentwar Saga" (fire bøker, meinar dei er langt betre enn Riftwar som heilskap, sjølv om dei kanskje ikkje er fullt så gode som "Magician"), og dei to bøkene som bygger bru mellom den og Riftwar og foregår mellom dei, "Prince of the Blood" og "The King's Buccaneer".
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Loki wrote:Dei fyrste bøkene i Riftwar-serien er best, ja, men seinare seriar han har skreve i same verd vil eg påstå at er vel så gode, om ikkje betre. Alle som har lese og likt Riftwar burde lese "Serpentwar Saga" (fire bøker, meinar dei er langt betre enn Riftwar som heilskap, sjølv om dei kanskje ikkje er fullt så gode som "Magician"), og dei to bøkene som bygger bru mellom den og Riftwar og foregår mellom dei, "Prince of the Blood" og "The King's Buccaneer".
Du vet vel ikke om disse bøkene er oversatt, i så fall hva de heter på norsk og hvis ikke, er de vanskelige på engelsk?
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Shallis wrote:
Loki wrote:Dei fyrste bøkene i Riftwar-serien er best, ja, men seinare seriar han har skreve i same verd vil eg påstå at er vel så gode, om ikkje betre. Alle som har lese og likt Riftwar burde lese "Serpentwar Saga" (fire bøker, meinar dei er langt betre enn Riftwar som heilskap, sjølv om dei kanskje ikkje er fullt så gode som "Magician"), og dei to bøkene som bygger bru mellom den og Riftwar og foregår mellom dei, "Prince of the Blood" og "The King's Buccaneer".
Du vet vel ikke om disse bøkene er oversatt, i så fall hva de heter på norsk og hvis ikke, er de vanskelige på engelsk?
De er ikke oversatt til norsk.

Morten,
oversetteren
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ettersom Morten svara på det fyrste får eg vel forsøke på det andre du spurte om... vel, dei er ikkje så veldig vanskelege, vil eg tørre påstå. "Prince of the Blood" var faktisk fyrste boka eg leste på engelsk utan å ha lese ei norsk oversetjing fyrst - eg trur eg gjekk i niendeklassen det året - og det gjekk bra, det, sjølv om eg må innrømme at eg fekk større utbytte av den når eg leste den omatt tre år seinare.
Post Reply