Trening og kosthold

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Hvordan er det diabetes funker egentlig? Er det sånn at man plutselig en dag får det, og hadde man ikke drukket den colaen den dagen hadde man kanskje ikke fått det, eller er det en gradvis prosess som man ikke kan stoppe før det slår ut som diagnose? Eller noe annet?

Ceres?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
DucKfish
Asha’man
Asha’man

Post by DucKfish »

Er ute og sykler så godt som hver dag når det er bart... BMX <3 :roll:

Jeg drikker nesten aldri brus, bare i helgene :P Melk drikker jeg i grunn veldig mye av. Lett melk for det meste!
aviendha
Hengiven
Hengiven

Post by aviendha »

$multr1ng wrote: Melk drikker jeg i grunn veldig mye av. Lett melk for det meste!
Drikker nesten bare H-melk, jeg. Skumma smaker vann med en dråpe melk i :P

Har trent friidrett, men begynte på karate i høst(har gult belte).
nya~~
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Hmm... Jeg er ikke en av verdens sprekeste mennesker, men har nå holdt på med turning i 10 år. Var et par av dem jeg holdt på profesjonelt, var med i NM en gang eller to, men aldri noen store prestasjoner. Nå blir det mindre trening, men er i erstatning blitt trener for de mindre barna. **LempeBarnSomIKassaPåRimiErTungt** :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg mener ikke å gå til angrep på usunn livsstil, til tross for at det jo er det jeg gjør, paradoksalt nok. Men 0,8 liter om dagen er likevel himla mye cola. For ikke å snakke om langtidsvirkningene - får du ikke vondt i magen av sånt? Og tennene dine?

Og til stefan_hoys spørsmål om hvordan diabetes fungerer:

Det finnes to hovedtyper diabetes (og noen undertyper som jeg velger å se bort fra her). Diabetes type en er en sykdom man får i ung alder, gjerne før man er tolv. Den skyldes arvelige feil - nemlig en mangel på produksjon av hormonet insulin som tar sukker opp fra blodet og inn i cellene.

Type to er noe man før gjerne utviklet som pensjonister, eller i hvert fall i eldre alder. I det siste har det imidlertid blitt vanligere og vanligere å utvikle diabetes type to allerede som tenåring/i tyveårene - altså langt tidligere enn før. Dette skyldes økt sukkerforbruk.

Problemet er at alt man får i seg av sukker blir tatt opp av kroppen fra tarmen, og til blodet. Med et vanlig sukkerinntak blir sukkeret raskt transportert inn i cellene ved hjelp av insulin. Ved et "konstant" inntak av sukker - altså et overinntak - så vil konsentrasjonen av sukker i blodet bli forhøyet. Bukspyttkjærtelen responderer på det høye sukkerinntaket ved å produsere økte mengder insulin. (Det er slik kroppen reagerer på en og annen "sukkerbombe") Bukspyttkjærtelen klarer imidlertid hos dem som er verst ikke å fortsette å produsere slike mengder insulin, og etterhvert blir det langt i fra nok. Sukkeret "vinner," for å si det enkelt, og bukspyttkjærtelen begynner å gi opp. Det er i denne fasen at diabetes type to kan oppdages.

Økt mengde sukker i blodet gjør nemlig at sukker kommer ut i urinen i stedenfor å bli tatt opp i cellene. (-> diabetikere tar ofte av noen kilo i denne fasen). Mer sukker i urinen drar med seg vann fra blodet, og gjør at man tisser langt mer enn man gjør til vanlig, og at man må drikke langt mer. Også en generell følelse av ubehag er vanlig.

Når man har kommet til dette stadiet, og man går til legen og får konstantert et høyt langtidsblodsukker, så kan man i starten klare å regulere diabetesen ved hjelp av kostholdet alene. Lite hvitt sukker er hovedtemaet. Etterhvert pleier imidlertid bukspyttkjærtelen å "gi opp" helt, og man må tilføre insulin til kroppen i sprøyteform etter måltidene. (Eller - det er forskjellige behandlingsregimer, går ikke nærmere inn på dette her).

Tenkt imidlertid på dette. Et liv der hele livet ditt er sentrert rundt et godt og balansert kosthold, og der man ikke kan tillate seg utskeielser. En natt på byen er farlig, alkohol er farlig. Stressende situasjoner er farlig. På kortsikt så er faren følinger - altså at blodsukkeret blir for lavt, noe som kan føre til utagerende oppførsel, besvimelse og også død. (Sovner med lavt blodsukker, og våkner aldri. Sjeldent med dagens behandling). På lengre sikt er diabetikere utsatt for det meste av grusomheter, hvor blant annet muligheten for å måtte amputere ben er høyst til stede. Nedsatt syn er også en vanlig bieffekt. Generelt sett så har også diabetikere en lavere forventet leveålader.

Vel - nå har jeg nok skremt noen, og de som eventuelt tenker på å ta legestudiet etter videregående - dere ser hvordan jeg blir. Har gått to år nå, og tenker på slikt før alt annet omtrent. For to år siden ante jeg nesten ikke hva diabetes var, og ikke tenkte jeg noe over det heller.

Saken er imidlertid den at diabetes type to er en livsstilssykdom som man kan forhindre. Til tross for dette så rammes stadig flere.

Og som en trøst til slutt - et moderat inntak av sukker og sukkerholdig drikke gir meget sjelden diabetes 2. Diabetes type en kan vi ikke styre. Og de fleste som får diabetes type to er overvektige.
Urban tilværelse
the black wind
Hengiven
Hengiven

Post by the black wind »

jeg trener karate og målet er å få svart ut tiende
trener to-tre ganger i uka
jeg tror ikke vi skal gå nermere inn på livsstilen min fordi den går i bølger
like a butterfly i fly
like a rock i fall
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

trener kardio hver dag (annenhver dag intervall og langkjøring), som regel jogging. hvis været er for jævlig (dvs mesteparten av vinteren - jeg liker ikke kulde), blir det tredemølle eller spinning på helsestudio. i tillegg trener jeg styrke to til tre ganger i uka.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Ceres wrote:Og H-melk også. Skulle vært forbudt.

:roll:

(Jada, jeg hører hvor teit det høres ut, skjønner dere, men det er virkelig sant som Kjetil sier - alt for mye fett. Melk inneholder også ganske mye sukker.)
For normale mennesker er det ikke noe problem å drikke H-Melk. Melk inneholder også mye vitaminer og kalsium. Jeg ser ikke noe problem at det er 3,9 % fett i H-Melk, de fleste normale personer drikker maks en halv liter H-Melk om dagen, og det er kun 20 g. Hvis du tror at det er forskjellen på feit/tynn, så er det noe galt. Og hvis alternativet til melk er juice, så ender man da opp med mer sukker. Og når man først er feit, så er sukkeret den store fienden, ikke fettet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Eivind wrote:

(Jada, jeg hører hvor teit det høres ut, skjønner dere, men det er virkelig sant som Kjetil sier - alt for mye fett. Melk inneholder også ganske mye sukker.)
For normale mennesker er det ikke noe problem å drikke H-Melk. Melk inneholder også mye vitaminer og kalsium. Jeg ser ikke noe problem at det er 3,9 % fett i H-Melk, de fleste normale personer drikker maks en halv liter H-Melk om dagen, og det er kun 20 g. Hvis du tror at det er forskjellen på feit/tynn, så er det noe galt. Og hvis alternativet til melk er juice, så ender man da opp med mer sukker. Og når man først er feit, så er sukkeret den store fienden, ikke fettet.
Du har også kalsium og vitaminer i lett, ekstra og skumma melk. Problemet med melkefettet er at du ikke får metthetsfølelsen av det, og veldig lett å drikke for mye.
Selv om det bare er 20gram fett ekstra, så er det 180kcal, altså ca 10% av det totalte energibehovet du har hele dagen. Det er ganske mye.

Når nordmenn generelt også spiser for mye mettet fett, er det dumt. Hjerte og karsykdommer er noe herk.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Eivind wrote:

Hva er et normalt menneske? En med BMI mellom tyve og fem-seks og tyve? :? Det er vanskelig å sette grenser her, og uansett - kosthold har med langtidsvirkning. Før var man gjerne ute på jordene og arbeidet tungt og fysisk hele dagene. Da var h-melk greit nok (om kanskje ikke bra her heller, det vet vi jo ikke) - men i dag har det liten funksjon. Slutter opp om Kjetils post over.

Og nei, du har rett i at det ikke er forskjellen på fet og tynn, men det finnes da dem som ikke er overvektige som får hjerte- og karsykdom også. Og så er det jo like greit å bygge opp under gode vaner fra starten av.

Når jeg sier bytt ut melk med juice til frokost så har det sine naturlige grunner.
- Antakeligvis går ganske mange rundt med en udiagnostisert laktoseintoleranse, og de vil derfor få mindre magetrøbbel av å bytte. Melk er ganske så trøblete for flere enn dem som vil innrømme det.
- Appelsinjuice inneholder antioksidanter som tar det treverdige jernet i maten og gjør det om til toverdig som lettere taes opp i tarmen. Man får derfor bedre utnyttet jernet i maten.
- Appelsinjuice inneholder vitamin C (og antakeligvis litt av andre også, uten at jeg skal si det for sikkert), og vitamin C er godt for alt mulig rart. Melk inneholder kalsium, som er byggestenene i ben, og noen melkesorter er tilsatt vitamin D. Her finnes imidlertid et herlig medisinsk paradoks - det er få mennesker i verden som inntar mer melk - og derved kalsium - enn vi nordmenn. Man skulle derfor tro vi hadde en god og sunn benbygning. Men mot alle formodninger så har vi den største insidensen av benskjørhet av alle. Kalsiumet i melka er altså enten noe som redder oss fra uhyre dårlige gener, eller så er det rett og slett overflødig. For mye. Kroppen får ikke brukt det. Folk som ikke drikker melk har ikke noe problem med manglende kalsium som overgår melkedrikkere. (Ikke større insidens av osteoporose enn melkedrikkere.)

Så hva er da egentlig grunnen for å drikke melk? Tradisjon. Den går jeg med på. Men til frokost burde alle drikke appelsinjuice. Og melkeforbruket kan vi godt halvere.
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ceres wrote: For ikke å snakke om langtidsvirkningene - får du ikke vondt i magen av sånt? Og tennene dine?
Eg har veldig sterke tenner, har aldri hatt hol i dei. Dei er rett nok syreskada og slitte, men det har dei vore heilt sidan eg mista mjølketennene, og det har verken vorte verre eller betre dei siste årene medan eg har vore på hybel, så det er ikkje på grunn av colaen, antakeleg har eg for mykje syreinnhald i spyttet eller noko. (Sjølv om eg er klar over at colaen neppe hjelper, for all del) Har heller aldri slitt med magevondt.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Jeg synes også cola er dødsgodt, for all del. De eneste grunnene til at jeg ikke drikker det hele tiden er at det ikke er noe godt til brød ol, at jeg blir litt tjassen i munnen og at jeg ofte føler meg litt skitten når jeg drikker cola. Eller, kanskje ikke skitten, men mer skitten enn om jeg hadde helt nedpå ei flaske kildevann. Jeg føler meg renere etter å ha drukket kildevann enn etter å ha drukket cola.

Årets post..
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

stefan_hoy wrote:Jeg synes også cola er dødsgodt, for all del. De eneste grunnene til at jeg ikke drikker det hele tiden er at det ikke er noe godt til brød ol, at jeg blir litt tjassen i munnen og at jeg ofte føler meg litt skitten når jeg drikker cola. Eller, kanskje ikke skitten, men mer skitten enn om jeg hadde helt nedpå ei flaske kildevann. Jeg føler meg renere etter å ha drukket kildevann enn etter å ha drukket cola.

Årets post..
Må si meg enig der. Cola er en skitten drikk, all brus er i bunn og grunn det.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ashaman
M&#8217;hael
M&#8217;hael

Post by Ashaman »

Kjeldevatn er ikkje akkuratt reint då, eg har høyrd at mange plassar er det vatne som kjem i springen reinare enn det som ein kan kjøpe på flaske. :shock:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jeg synes ikke en skal slutte å drikke melk, drikk heller skummet eller ekstra lett. Juice er også fint, men det kan kombineres. Juice til frokost, melk til lunsj for eksempel.
Post Reply