Jakt

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er du for eller imot jakt?

For
12
60%
Imot
5
25%
Har ingen mening
3
15%

Total votes: 20

Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Lothair Mantelar wrote:Hva er egentlig forskjellen på å skyte et dyr for gleden, og sportsfiske?
Hva er det som gjør at vi mennesker "bryr" oss mer om dyr enn fisk?
For det første er dyr noe vi generelt kan identifisere oss lettere med, enn fisk. For det andre foregår selve fangsten under vann, utenfor vårt synsfelt, samtidig som det er noe uskyldig over det hele. Vi slipper en krok ned i vann og venter på at en fisk skal bli lurt.

Med hvalfangst og og harpun blir det noe mer likt jakten.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Lieungh
Sitter
Sitter

Post by Lieungh »

Æsj, spar oss for detaljene, Akira :P

Men det er jo egentlig bare ekkelt, og ikke synd på fisken når den jo allerede er død. Jeg synes det bare er fælt å se på at stakkarene ligger der og spreller og gaper og blør. (Har dessuten dårlig erfaring med sløying... Så på at onkelen min sløya en fisk en gang, og så spruta plutselig litt av innholdet i magesekken til fisken opp og inn i munnen min... Kanskje det værste jeg har smakt.)

Og er enig i at hvalfangst er nærmere jakt, hvalen er jo også et pattedyr, og ikke "bare" en fisk. Og igjen er det noe med menn og størrelse. Jo større fisk, jo bedre. Hval eller elefant må det jo være hysterisk moro å drepe... :|
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Lieungh wrote:Æsj, spar oss for detaljene, Akira :P
:lol:
Jeg synes det bare er fælt å se på at stakkarene ligger der og spreller og gaper og blør.

Det er derfor man kakker dem i hodet og skjærer over strupen på dem umiddelbart etter at du har dratt dem opp.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Adelaid
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Adelaid »

Det er derfor man kakker dem i hodet og skjærer over strupen på dem umiddelbart etter at du har dratt dem opp.
Alle gjør ikke det, de bare lar dem ligge der til de etterhvert dør...Hvordan hadde det vært om fiskene kunne skrike, har dere noen gang tenkt på det? :?

Jeg er imot jakting på dyr/fisk hvis det bare er for moro skyld (dine egne egoistiske behov). Det å ta et dyrs liv uten en god grunn liker jeg ikke.

MEN jeg er for jakting på dyr for å beholde balansen i naturen vi menneskene har ødelagt.
(og for at vi skal kunne kjøpe kjøtt i butikken, men det trodde jeg ligger litt utenfor dette)
The truth is rarely pure and never simple.
Oscar Wilde
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Er det virkelig bedre å avle opp dyr, la dyrene leve i ett fjøs på 2kvadratmeter hele livet. Fetes opp, slaktes?

Er det da ikke bedre å la dyrene leve fritt, for så å jakte på dem, drepe dem, og spise dem.

Jakt er den mest humane måten å skaffe kjøtt på.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Adelaid wrote:Alle gjør ikke det, de bare lar dem ligge der til de etterhvert dør...
Værsåsnill, ikke døm utifra dyreplagere. De aller fleste dreper på en grei og human måte. Og slik sett er catch'n release like ille/verre.
Adelaid wrote:Hvordan hadde det vært om fiskene kunne skrike, har dere noen gang tenkt på det? :?
Ikke tenk så mye. Uansett er det sjelden dyret merker at det er dødt før det faktisk er det, det være seg jakt eller rein slakting av tamme dyr.
Adelaid wrote:Jeg er imot jakting på dyr/fisk hvis det bare er for moro skyld (dine egne egoistiske behov). Det å ta et dyrs liv uten en god grunn liker jeg ikke.
Vel, noen syns tydeligvis at moroa er grunn god nok. Og "mine egne egoistiske behov" er gjerne mat også. Men nei, dyredrap uten mening liker vi ikke. Flua dør fordi den er plagsom, sauen fordi den er mat og minken fordi vi vil ha pels. Og neshornet dør fordi folk trenger oppsving i selvtilliten.
Adelaid wrote:MEN jeg er for jakting på dyr for å beholde balansen i naturen vi menneskene har ødelagt.
Hvorfor vil du beholde balansen i noe du mener er skakkkjørt? Hvorfor ikke like gjerne få tilbake naturen til det den var? Men ellers; amen.
Adelaide wrote:(og for at vi skal kunne kjøpe kjøtt i butikken, men det trodde jeg ligger litt utenfor dette)
Det er vel ikke så stor andel av vilt som ligger i kjøttdisken, spesielt ikke med tanke på at de fleste jegere jakter til sine egne. Forresten bruker du forskjellig tidsbruk i samme setning, det blir litt rare.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sauegjeteren wrote:
Ikke tenk så mye. Uansett er det sjelden dyret merker at det er dødt før det faktisk er det, det være seg jakt eller rein slakting av tamme dyr.
For en rar kommentar! :D :lol:

"En døende elg ga dette intervjuet før kjøledisken åpnet seg:

"(ÆÆÆÆ) = Jo, jeg er ganske sikker på at jeg er død... Eller. Vent litt... Nei, jeg har det bra nå... Kanskje det hadde vært god med litt bjørkekvister?

(surkle, surkle, hjertestopp) Nå er jeg død! Eller?"

Mitt poeng er det at jeg har aldri et eneste dyr som har merket at det har vært dødt. Det bare er det... :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Det var ikke så rent lite rar kommentar du hadde heller. :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det var vel kanskje meningen... :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply