Tråden for kvinnelige problemer av ymse art
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
- Den Fortapte
Jeg ligger fanden ta meg i undervekt på BMI. Har ligget stabilt på 19, et eller annet hele livet. Er velsignet med en drøy forbrenning, og sliter ikke akkurat med kaloritelling ol.
Tror modeller har det litt på samme måte; det er nok ikke så mange av dem som i utgangspunktet har en naturlig BMI på 22-23 som må sultes nedover på vektskalaen. De er nok heller naturlig tynne, men slanker seg og trener mye for å få en såkalt "modellkropp".
Alltid artig å kikke på websider med før og etter fotoredigering. De er utrolig kunstig fikset på. Når det gjelder moteoppvisninger (og ikke foto), blir de sminket av verdens beste sminkører og har på seg spesialsydde klær som ser flotte ut på nettopp den respektive modellen.
Ja, modeller ligger til alle tider nærmere idealet enn resten av befolkningen, men de har voldsomme apparater rundt seg for å oppnå dette.
Se for eksempel på Milla Jovovich. Uten sminke ser hun jo bare distinkt ut, ikke vakker, men etter stylister og andre har gjort sitt blir hun jo nettopp vakker.
Man kan ikke forvente at man skal stille opp mot slikt. Noen gidder ikke, andre tar aktivt avstand. Selv har jeg et avslappet forhold til det, og vet med meg selv at jeg ikke kunne forelsket meg i en modell uten de nødvendige personlige attributtene.
Tror modeller har det litt på samme måte; det er nok ikke så mange av dem som i utgangspunktet har en naturlig BMI på 22-23 som må sultes nedover på vektskalaen. De er nok heller naturlig tynne, men slanker seg og trener mye for å få en såkalt "modellkropp".
Alltid artig å kikke på websider med før og etter fotoredigering. De er utrolig kunstig fikset på. Når det gjelder moteoppvisninger (og ikke foto), blir de sminket av verdens beste sminkører og har på seg spesialsydde klær som ser flotte ut på nettopp den respektive modellen.
Ja, modeller ligger til alle tider nærmere idealet enn resten av befolkningen, men de har voldsomme apparater rundt seg for å oppnå dette.
Se for eksempel på Milla Jovovich. Uten sminke ser hun jo bare distinkt ut, ikke vakker, men etter stylister og andre har gjort sitt blir hun jo nettopp vakker.
Man kan ikke forvente at man skal stille opp mot slikt. Noen gidder ikke, andre tar aktivt avstand. Selv har jeg et avslappet forhold til det, og vet med meg selv at jeg ikke kunne forelsket meg i en modell uten de nødvendige personlige attributtene.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
- Den Fortapte
-
- Sauegjeter
Alltid artig å kikke på modellerstefan_hoy wrote:Alltid artig å kikke på websider med før og etter fotoredigering.

Når det gjelder fotomodeller og artister av diverse slag må man vel si Mariah Carey er ett bra forbilde for kvinner i så måte. Hvertfall noe annet enn disse utsulta beinranglene.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Er litt uenig i at Mariah Carey generelt sett er et bra forbilde, men det er bra at hun ikke er syltynn. Så akkurat det kan jeg være enig i.
Og det er veldig bra hvis butikkene begynner med litt mer normale modeller. Folk blir jo bare skuffa når de prøver på de framviste plaggene i butikken og ikke ser kjempekule ut uansett
Mener forresten å huske å ha hørt at mange av utstillingsdokkene(for klær til voksne) i klesbutikker har like smal midje fom en gjennomsnittlig 12-åring...
Og det er veldig bra hvis butikkene begynner med litt mer normale modeller. Folk blir jo bare skuffa når de prøver på de framviste plaggene i butikken og ikke ser kjempekule ut uansett

Mener forresten å huske å ha hørt at mange av utstillingsdokkene(for klær til voksne) i klesbutikker har like smal midje fom en gjennomsnittlig 12-åring...
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
I Frankrike var det før i tida mote for kvinner å få fjernet den nederste av ribbene sine for å gjøre livet enda smalere. Det å idealisere det "lille" kvinnemennesket er ikke noe nytt her i den vestlige verden. Og idealer skaper alltid tapere. Men når det er sagt så er det ikke sikkert at de jentene og guttene som rammes av spiseforstyrrelser ville ha hatt det noe bedre hadde idealet vært en normal kroppsfylde. Godt mulig ville problemene bare vært annerledes. For eksempel en fiksering på sexualitet, karakterer og annet "populærkulturelt" som til en hver tid er "in." Anoreksien/bulimien har som regel en dypere årsak, og man kan ikke skylde alt på samfunnsidealet.
Og hva samfunnsidealet gjelder, så er det jo fint å strekke seg etter en naturlig slank kropp oppnådd av trim og sunt kosthold. Enkelte mennesker er naturlig så tynne at man ser ribbene deres, andre er det ikke, men så lenge de er ved normalt hold, så er det jo fint i vår kultur. Det at størrelsene på klærne man får kjøpt på vera vero moda, pink chili og mango ikke akkurat står til normalen er ikke noe å ta på vei for, synes jeg. De produserer jo de størrelsene de tjener penger på å selge. Etterhvert vil nok kjeder etablere egne koleksjoner for dem i godt hold.
Til tross for hva samfunnsidealene er - til en hver tid - så er det menneskets egen vilje som sier om en skal følge idealet. Man har til en hver tid et valg. (Her kan jeg til og med dra linja mot den tyske nazismen på tredve og førtitallet). Den diskusjonen dere har hatt ovenfor er veldig god. Det er viktig for jenter å ha et naturlig og godt forhold til sin egen kropp. Uansett hvordan den ser ut. Er man for lubben, så er det viktig å vite det, og å vite at dersom man ønsker å ta av seg noen kilo, så er det mulig dersom man går inn for det. Det er i bunn og grunn ens eget valg.
Og hva samfunnsidealet gjelder, så er det jo fint å strekke seg etter en naturlig slank kropp oppnådd av trim og sunt kosthold. Enkelte mennesker er naturlig så tynne at man ser ribbene deres, andre er det ikke, men så lenge de er ved normalt hold, så er det jo fint i vår kultur. Det at størrelsene på klærne man får kjøpt på vera vero moda, pink chili og mango ikke akkurat står til normalen er ikke noe å ta på vei for, synes jeg. De produserer jo de størrelsene de tjener penger på å selge. Etterhvert vil nok kjeder etablere egne koleksjoner for dem i godt hold.
Til tross for hva samfunnsidealene er - til en hver tid - så er det menneskets egen vilje som sier om en skal følge idealet. Man har til en hver tid et valg. (Her kan jeg til og med dra linja mot den tyske nazismen på tredve og førtitallet). Den diskusjonen dere har hatt ovenfor er veldig god. Det er viktig for jenter å ha et naturlig og godt forhold til sin egen kropp. Uansett hvordan den ser ut. Er man for lubben, så er det viktig å vite det, og å vite at dersom man ønsker å ta av seg noen kilo, så er det mulig dersom man går inn for det. Det er i bunn og grunn ens eget valg.
Urban tilværelse
-
- Sauegjeter
Jepp. Jeg har flere ganger tenkt på at for dem naturlig stor kropp skulle klærne vært merket med "germannske" størrelser i tillegg til det det er nå. For eksempel er jo den norske gjennomsnittsmannen i Norge ca. 182 cm og bruker størrelse L. Er ikke han medium da? Og disse klesstørrelsene er jo sære. I en alder av 14 er det to-tre år siden jeg gikk over til S,M. OK, nå høres jeg ut som en hykler og skal holde kjeft. Forresten ville de "germannske" størrelsene bare blitt sett på som rasisme.Ceres wrote:Det at størrelsene på klærne man får kjøpt på vera vero moda, pink chili og mango ikke akkurat står til normalen er ikke noe å ta på vei for, synes jeg. De produserer jo de størrelsene de tjener penger på å selge. Etterhvert vil nok kjeder etablere egne koleksjoner for dem i godt hold.
Absolutt, noen er pene slik og andre sånn.Ceres wrote:Det er viktig for jenter å ha et naturlig og godt forhold til sin egen kropp. Uansett hvordan den ser ut. Er man for lubben, så er det viktig å vite det, og å vite at dersom man ønsker å ta av seg noen kilo, så er det mulig dersom man går inn for det. Det er i bunn og grunn ens eget valg.
Men nå må jeg bare spørre. Hvorfor er det mye "viktigere" at jenter holder seg slanke og fine enn gutta?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Aaa... huff... for en forskrivelse, selvfølgelig er det like viktig. Helsemessig sett er det faktisk enda litt viktigere for gutta, da dere vanligvis samler fettet deres i en kul på magen, mens kvinner ofte får det ekstra fettet på hoftene. Fett rundt magen er forbundet med langt større sjanse for hjerte-kar-sykdom.
Urban tilværelse
-
- Sauegjeter
Nei du har riktig på det punktet. Det har med at kvinnemoten forandrer "ansikt" hele tiden, mens menn praktisk talt ikke gjør det. Menn har så klart hatt sine høydepunkter som ved barokken eller andre stilepoker, men det er helt tydelig at det har vært et stort press på kvinner. Dere menn har jo klart å sniker seg unna sminke og smykker(til dels). Det er først nå det har begynt igjen.
Det er også sagt at det er homofile menn som sitter å designer klær til kvinner og at de prøver å få dem til å se mere "gutteaktig". Bare noe jeg har hørt, men hvem vet?
Det er også sagt at det er homofile menn som sitter å designer klær til kvinner og at de prøver å få dem til å se mere "gutteaktig". Bare noe jeg har hørt, men hvem vet?
Falya daughter of Rembold