Ringenes Herre

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Hva er best? Ringenes Herre eller Harry Potter?

Ringenes Herre
32
76%
Harry Potter
4
10%
Har ikke lest noen av dem
0
No votes
Vanskelig å si
6
14%
 
Total votes: 42

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sauegjeteren wrote:
LM wrote:Ikke for å snakke for Sauegjeteren, men slik jeg forstod ham så mente han at Tolkien var begynnelsen på fantasy slik vi kjenner det i dag. Det er jo ingen tvil om at RH er opphavet til det meste vi leser i dag, og er den beste fantasy boka noensinne.
Takk for støtta. Ja, det jeg mener er at Tolkien banet veien for det vi leser i dag. Om det er det beste verket noengang kan diskuteres likevel (noe denne tråden er et bevis på).

Og når jeg leser all opplistinga deres skjønner jeg at jeg har lest rent for lite :(
Haven't we all... :(
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lothair Mantelar wrote:Ikke for å snakke for Sauegjeteren, men slik jeg forstod ham så mente han at Tolkien var begynnelsen på fantasy slik vi kjenner det i dag. Det er jo ingen tvil om at RH er opphavet til det meste vi leser i dag, og er den beste fantasy boka noensinne.
Tja. Tolkien var udiskutabelt viktig for å gi fantasygenren den populariteten den har idag, men å kalle ham "opphavet" er å dra det litt langt. Mange forfattere ville sikkert skrevet fantasy i dag uansett om Tolkien hadde skrevet Ringenes Herre eller ikke. Det er også viktig å huske at den meste fantasyen som er skrevet før midten av 60-tallet -- da paperbackutgaven av Ringenes Herre kom ut -- neppe var særlig inspirert av Tolkien, i og med at Tolkien ikke var overmåte kjent før dette...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Det Tolkien dog antakeleg er opphavet til, er stereotypiske elementer innan fantasy - som korleis ein alv er, kva ein dverg er i ei fantasybok, og så bortetter, mykje takka vere bla. Dungeons and Dragons som meir eller mindre blåkopierte sine alver og dverger frå LotR. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ja. Jeg mener til og med å ha hørt at Wizards of the Coast opprinnelig bruket ordet "Hobbiter" også, men at diverse søksmål fra bl.a. Christopher Tolkien fikk dem til å bruke det mindre åndsverksbeskyttede "Halfling." :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Jepp. Utan Tolkien ville "alver" antakeleg vore veldig annleis i dei gjennomsnittlege fantasy-spel, bøker og andre media - fyrst og fremst ville dei antakeleg vere betydeleg mindre av vekst og ikkje nødvendigvis så veldig attraktive, og antakeleg eit langt mindre fast innslag. Og "dvergar" ville antakeleg vore ein omtrent ikkje-eksisterande kategori i engelskspråkleg fantasy, sjølv om ulike variantar av "små menn" såklart ville vore nesten like vanleg. Og "halvinger", som du seier, ville såklart ikkje eksistert i det heile.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Fantasy oppstod vel som som eventyr og fortellinger som ble fortalt fra generasjon til generasjon.

Eventyrene om askeladden er jo fantasy.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Joa, men de en nå allikevel bare eventyr. Ikke lange bøker.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Kjetil wrote:Eventyrene om askeladden er jo fantasy.
Ja, men me snakka om litteratur, Askeladden blei ikkje litteratur før Asbjørnsen og han andre (8)) byrja skrive dei ned.

På den andre sida, me sa vel ikkje eksplisitt at me snakka om litteratur, så det var jo greit å få det poengtert. :-)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Leste ikke hele debatten så nøye, følte bare for å poengtere at Fantasy ikke er like brenn ny som elektrisiteten.
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Loki wrote:
Kjetil wrote:Eventyrene om askeladden er jo fantasy.
Ja, men me snakka om litteratur, Askeladden blei ikkje litteratur før Asbjørnsen og han andre (8)) byrja skrive dei ned.
Asbjørnsen og Moe :D
De var noen kjekke karer som samlet så mye fint.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Gandalv kaller Fangorn for det eldste levende vesen som ennå vandrer under solen i Midgard, men jeg trodde det var Tom Bombadil! Er det feil, det da?
. . .
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Treskjegg er beskrevet som det eldste vesenet i Midgard, noe som kan virke litt forvirrende i og med at Tom Bombadil også er kalt den eldste. Treskjegg sier at det er trær i Fangorn som er eldre enn han. Den generelle oppfattningen er at Treskjegg er den eldste levende tingen i Midgard, siden Tom Bombadil ikke akkurat er noen spesiell rase.
Fant det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Treskjegg
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det var forvirrende. Treskjegg erFangorn, og det er vel sagt opptil flere ganger at han er den eldste ent som har vært, og han har sett mange entinger og entmaker bukke under. Enter også for den saks skyld. Tom på sin side "var der da alvene kom". Stort mer vet vi vel ikke. Og siden alvene lærte entene å prate kan vi vel kankskje gå utifra at entene er eldst da? Men Fangorn/Treskjegg er eldst.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Og siden alvene lærte entene å prate kan vi vel kankskje gå utifra at entene er eldst da?
Det var ein merkeleg konklusjon å trekke...

Treskjegg = Fangorn, men Wikipedia snakker vel om skogen Fangorn.

Bombadil er eit lite (eller, eigentleg stort) mysterium, som me var inne på tidlegare i tråden. Han seier han kom til jorda (Arda) før alvane, men og før "the Dark Lord":
"'Eldest, that's what I am... Tom remembers the first raindrop and the first acorn... He knew the dark under the stars when it was fearless - before the Dark Lord came from Outside.'"
Om den mørkeherren der er Melkor, vil det seie at Bombadil kom til Arda før nokon anna, Vala, Maia, alv eller ent. Les meir her.

Når det gjeld Gandalv, kan det vere han tok feil, eller hadde gløymd Bombadil, eller at det er ein feil frå JRRT si side.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Det var ein merkeleg konklusjon å trekke...
Ja, det var det. Det jeg tenkte på var at entene var trehyrder før de kunne snakke også.

Men entene kan vel ikke ha hatt stort å passe før eikenøtta kom, eller regnet falt. Det kommer selvfølgelig an på om høna kom før eller etter egget.

Når det gjelder Gandalv så har han vel lov til å glemme han også. Elrond gjorde det jo.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Locked