Hvilke bøker burde jeg lese?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Kanskje ikkje nødvendig, men for å utbrodere litt det Wolbrother sa:
Steven Erikson og George RR Martin er to ulike forfattarar. Erikson skriv ein bokserie som heiter Tales of the Malazan Book of the Fallen og Martin skriv ein serie som heiter A Song of Ice and Fire. Ingen av dei to er ferdige. Erikson har gitt ut seks av dei planlagde ti bøkene i serien, Martin har gitt ut fire av dei planlagde sju.

Malazan-serien består av følgjande bøker:
  1. Gardens of the Moon (1999)
  2. Deadhouse Gates (2000)
  3. Memories of Ice (2001)
  4. House of Chains (2002)
  5. Midnight Tides (2004)
  6. The Bonehunters (2006)
  7. Reapers Gale (due for release in 2007)
  8. Toll of Hounds (due for release in 2008)
  9. Dust of Dreams (due for release in 2009)
  10. The Crippled God (due for release in 2010)
ASoIaF består av desse:
  1. A Game of Thrones (1996)
  2. A Clash of Kings (1999)
  3. A Storm of Swords (2000)
  4. A Feast for Crows (2005)
  5. A Dance with Dragons (ikkje publisert)
Begge er gode serier, og verdt å lese, om du ikkje har noko imot å lese på engelsk. ASoIaF er, som Wolfbrother sa, ikkje so typisk fantasy.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

"Typisk fantasy" er då heller ikkje Malazean - i alle fall ikkje bok nummer ein.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
the black wind
Hengiven
Hengiven

Post by the black wind »

The wind singer er en bok av William Nicholson. Det er første bok i en triologi. Den handler om tvillingene Bowman og Kestrel som blir dratt ut i et eventyr når Kestrel nekter i ta eksamen. De må finne vindsyngeren for å redde familien som blir straffet fordi Kestrel ikke vil ta eksamen. Jeg har ikke lest den ut selv men har kommet sååå langt |--| (med andre ord veldig lite)
like a butterfly i fly
like a rock i fall
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ashaman wrote:Les Skammar serien. Er ein tråd på denne delen av forumet der du kan lese om serien.
Jeg vet ikke jeg... Det jeg leste av skammar serien høvet seg bedre som utstyr i en utedo, enn godt lesestoff. Det finnes så uendelig mye bedre bøker enn den serien!
Shallis wrote:Jeg har lest:
Riftekrigen (riftwar)
LotR
WoT
Den mørke materien
HP
Narnia
Leste endel animorphs men ble aldri noe stort fan.
(og sikkert endel mer, men kommer ikke på fler akkurat nå)
Ut ifra denne listen vil jeg anbefale Belgarion-serien av David Eddings. Den har alt disse bøkene har, og er i motsetning til Erikson og Martin oversatt.

The Ultimate Hitchhuikers Guide er en science fiction-serie/komedie, som er fascinerende i de to første bøkene, men så blir det "litt mye" av Douglas Adams... Men for all del, les de to første!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

the black wind wrote:The wind singer er en bok av William Nicholson. Det er første bok i en triologi. Den handler om tvillingene Bowman og Kestrel som blir dratt ut i et eventyr når Kestrel nekter i ta eksamen. De må finne vindsyngeren for å redde familien som blir straffet fordi Kestrel ikke vil ta eksamen. Jeg har ikke lest den ut selv men har kommet sååå langt |--| (med andre ord veldig lite)
Første bok i denne serien finnes også på norsk, utmerket oversatt av kollega Merete Alfsen. Bok 2 kommer snart.

Morten
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote:
Shallis wrote:Jeg har lest:
Riftekrigen (riftwar)
LotR
WoT
Den mørke materien
HP
Narnia
Leste endel animorphs men ble aldri noe stort fan.
(og sikkert endel mer, men kommer ikke på fler akkurat nå)
Ut ifra denne listen vil jeg anbefale Belgarion-serien av David Eddings. Den har alt disse bøkene har, og er i motsetning til Erikson og Martin oversatt.
Trur eg vil sei meg einig i det - risikoen er at du føler den blir for barnsleg og "enkel", men om du kom deg fint gjenom Narnia og dei tidlege Harry Potter-bøkene burde det ikkje vere eit problem i det heile tatt.

Anna norskoversatt fantasy som slår meg som fin å anbefale etter å ha lese den lista der er Elizabeth Moons "Sagaen om Paksenarrion" ("The Deed of Paksenarrion"), som er ein trilogi om ei bondejente som drøymer om å bli ein stor kriger. Særleg dei to fyrste bøkene likte eg meget godt, hugsar eg, følte dei gav ei veldig realistisk skildring av noko som lett kunne blitt oppskriftsmessig og ovefladisk. Tredje lider litt av det same som tredje bok i Riftkrigen av Feist gjer, ting blir litt vel "store", ein mister litt av det jordnære og gripende i all dramatikken, men den er for all del ikkje dårleg. Det er likevel byrja bli ei stund sidan dei vart oversatt, så om du vil finne dei lett i bokhandlene og bibliotekene rundt om kring anar eg ikkje.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lilla My
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lilla My »

Det finnes en veldig bra fransk science-fiction forfatter, men jeg vet dessvere ikke på hvilke språk hans bøker er oversatt.

Han heter Pierre Bordage, hans best-seller er "Les guerriers du silence" (The warriors of silence).

Det finnes en engelsk oversettelse av de to første kapitlene på :

http://www.mcelhearn.com/article.php?st ... 9105103620

Men hvis dere kan franskm det er ennå bedre å lese boka på den originelle versjon :wink:
"Si vous trouvez un être humain dans la foule, suivez-le..."
http://bizarreland.over-blog.com
Thomdril
Asha’man
Asha’man

Post by Thomdril »

Er ikke blandt de mest bereiste i fantasy verdenen, men jeg har lest littegrann Tolkien og Sagaen om Belgarion (i tillegg til WoT såklart), og syns Belgarion serien absolutt er verdt å lese, selv om jeg må innrømme jeg ble litt skuffa over slutten. Men der er det visst en del som er uenige.. :wink:
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hvis du er ute etter en enkeltstående fantasyroman (kan være kjekt med dem også, i en genre dominert av serier på 4+ bøker), vil jeg på det varmeste anbefale "Jonathan Strange og hr. Norrell", av britiske Susanna Clarke. Hun brukte visstnok 12 år på boka, og det merkes, for de 887 sidene er gjennomarbeidet, både språklig og innholdsmessig.

Boka foregår rundt 1810, hovedsaklig i England, der teoretisk magi har vært dominerende i en god del århundrer. Men så dukker det plutselig opp en praktiserende magiker, hr. Norrell. Norrell er en gammel, smålig og asosial fyr, som noe motvillig, kun motivert av egen forfengelighet, påtar seg å hjelpe den britiske regjeringa i krigen mot Napoleon. Dette er imidlertid, hevder han, bare et sideprosjekt for ham, all den tid hans livsverk er å gjenreise den engelske magi. Men snart dukker den andre magikeren opp, en viss Jonathan Strange, og da viser det seg at Norrell slett ikke er mannen ingen egentlig trodde han var.

Strålende bok, med masse herlige detaljer.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Terje wrote:Strålende bok, med masse herlige detaljer.
Og utmerket oversatt av Bodil Engen!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Å ja! Noen trykkleifer, men de kan hun ikke klandres for.
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:all den tid hans livsverk er å gjenreise den engelske magi.
Og det gjør han ved å konsekvent bryte ned alle andre som kaller seg magikere :P .

Når det gjelder de fotnotene. Joda, de er intressante, men det er også avslørt enkelte tankenøtter som man egentlig kommer fram til selv også. Dette gjelder blant annet Jonathans forbud mot å ferdes i veiene (utrolig så mye likheter mye fantasy har :P ) før og etter Arabella.

Det som er litt gøy med boka Gjeteren for tida driver med selv er at han synes den er litt tung til tider, han er egentlig ikke fristet til å plukke den oppigjen, men når han leser vil han heller ikke legge den fra seg :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Hvis du er ute etter en enkeltstående fantasyroman (kan være kjekt med dem også, i en genre dominert av serier på 4+ bøker),
Snakk for deg sjølv. Lite er verre enn å like ei bok og så oppdage at det ikkje er meir av den når den er slutt.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:
Terje wrote:all den tid hans livsverk er å gjenreise den engelske magi.
Og det gjør han ved å konsekvent bryte ned alle andre som kaller seg magikere :P .
Noe som er en forholdsvis stor del av plottet, og som jeg dermed ikke ville røpe... :roll:
Loki wrote:Snakk for deg sjølv. Lite er verre enn å like ei bok og så oppdage at det ikkje er meir av den når den er slutt.
Veldig sant. Hadde det sånn med "Strange&Norrell" -- særlig i og med dens allerede nevnte brå slutt...
- Verg., Aen., 3.315.
Arandal
Hengiven
Hengiven

Post by Arandal »

Er det noen som har lest noe av P.J. O`Rourke? Fant en del fortreffelige sitater ifra bøkene hans...virker som festlig lesning.
-----------///M-----------
Post Reply