The Healthy Dead av Steven Erikson

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

The Healthy Dead av Steven Erikson

Post by Lothair Mantelar »

The Healthy Dead
av Steven Erikson

Innhold

Dette er en short story skrevet av Steven Erikson (kjent fra Malazan-bøkene) på drøye hundre sider og den handler om to necromancere ved navn Korbal Brauch og Bauchelain.

Disse to drar fra by til by i verdenen Malazan og skaper liv og udød. Denne gangen er de på rømmen etter å ha slaktet en hel landsby og ender opp i det lille kongeriket kalt Quaint,. Denne byen har fått en ny konge og han er så opptatt av at folkene skal være i god form at han forbyr alle former for nytelse, og forbyr alt som forstyrrer. Som f. eks så er det ikke lov å la babyer grine, da dette forstyrrer innbyggerne av Quaint. Våre kjære Necromancere blir spurt om å hjelpe, noe de sier seg villige til, og dermed er helvete løs...!

Hva jeg likte

Legg merke til at jeg har kuttet ut "ikke likte" fra overskriften. Det er simpelten fordi denne short storyen er helt fantastisk i ordets fulle forstand. Plottet er genialt, karakterene er hysterisk morsomme, og så er det skrevet av verdens beste nålevende fantasyforfatter, Steven Erikson.
Jeg leste denne boka i et åndedrag og jeg lo meg nesten dønn i hjel (jeg har faktisk vondt i magemusklene ennå!).

Det to beste karakterene i boka er den avdøde kong Necrotus, som blir vekket til live, og Bauchelain, som minner veldig mye om Tehol eller Kruppe fra Malazan serien.

Et problem for dere som har lyst til å lese denne fantastiske boka er tilgjengeligheten. Jeg kjøpte den på Bokkilden, og så vidt jeg vet så har de den der ennå, men i noen butikk vil du ikke finne denne godbiten. Mitt eksemplar er i tillegg First Edition, så den har potensiale til å bli et samleobjekt om noen tiår.

Helhetlig vurdering

Jeg føler ikke jeg kan si så mye mer enn det jeg har sagt. Har du lyst til å lese Fantasy med stor F og flire så spyttfråden står til påske, så plukk opp the Healty Dead. Du vil ikke angre et sekund!

Jeg gir herved denne boka 8,5/10. Grunnen til at den ikke får 10/10 er at den er for kort! Jeg vil lese mer Erikson, og det nå!!!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Har du nokon anbefaling i forhald til kvar ein bør og ikkje bør lese denne i samanheng med Malazan-serien? Er det nokon av bøkene den spoiler, eller som ein bør ha lese for å få fullt utbytte av den?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Du trenger ikke å ha lest en eneste av Malazan-bøkene for å ha glede av the Healthy Dead, og den spoiler ingen. Jeg har lest Memories of Ice, bok 3 i Malazan-serien, og der dukker disse necromancerne opp, og det var nok en fordel når jeg skulle lese tHD, men jeg tror neppe det er nødvendig.

Egentlig så kommer Blood Follows (handler også om de to necromancerne) av Steven Erikson før The Healthy Dead, men det er ikke nødvendig å lese den for å forstå THD. IMO.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Vel, eg har alt kjøpt både BF og THD, men eg var i utgangspunktet meint å vente med å lese dei til eg hadde blitt ajour på den ordinære serien (er snart halvveges i fireren), men då trur eg at eg les dei begge etter House of Chains. Så, kvar foregår BF og THD kronologisk samanlikna med Memories of Ice? Før? Lenge før? Etter? Lenge etter?
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Som du sikkert er klar over så er Eriksons tidssystem nokså unøyaktig og uklart hvis man ikke setter seg ned og studerer det. I BF og tHD så er det ikke oppgitt noe tidspunkt. De fungerer mye på samme måte som the Hedge Knight gjør for Martin. Erikson skrev dem for å komme inn sin nye verden. Så bare les i vei!

Jeg holder forøvrig på med Blood Follows nå...
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Vel, Hedge Knight har eit klart definert kronologisk forhald til hovudserien, så det var kanskje ikkje det beste eksempelet... :lol:

Men skjønner kva du meiner. :-)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Et problem for dere som har lyst til å lese denne fantastiske boka er tilgjengeligheten. Jeg kjøpte den på Bokkilden, og så vidt jeg vet så har de den der ennå, men i noen butikk vil du ikke finne denne godbiten.
Hva for noe tullete nonsens er dette? Jeg kjøpte både THD og BF på Outland her i Trondheim for nesten et år siden, og så dem i samme butikk senest nå for to dager siden -- da også på en ;libris-butikk.

Ellers fikk jeg nå lyst til å lese disse bøkene; Erikson er ikke bare en stor fantasyforfatter, han er også en stor humorist. Tror dette kan bli gøy! :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply