Tråden for kvinnelige problemer av ymse art

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Locked
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

nuvel. jeg mener og tror at mennesker faktisk kan venne seg til det meste. ok, så har noen kroniske smerter, psykiske lidelser, er sultne, osv, men vi kommer oss som regel gjennom det. det blir som en slags bakgrunnsstøy.

jeg mener ikke at det ikke var synd på dem, eller at man bare kan la barna i afrika sulte fordi de har det godt likevel, men at det er vanskelig for oss å sette seg inn i, fordi lykke som sagt er subjektivt og avhenger av hva man er vant til.
barna i afrika er nok ikke like ulykkelige som det vi hadde vært hvis vi ikke fikk mat på et par uker (vi ser bvort ifra fysiske belastninger av sult), og kvinnene i det kinesiske imperiet hadde det nok ikke like ille som det vi ville ha syntes det hadde vært om noen hadde bundet sammen føttene våre så de ikke skulle vokse.

sånn for å skrive et saklig innlegg for en gangs skyld.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Jeg tror ikke de kinesiske kvinnene var spesielt lykkelige, men heller ikke ulykkelige siden de ikke viste om en annen måte å ha det på.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Lews
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lews »

jeg tror at i oss mennesker bor det en trang og et håp om å finne noe/oppleve noe bedre enn det vi har. Det som kan betegnes som tungt og vanskelig i våre egne personlige liv, kan virke latterlig hos andre som har større problemer, på andre eller samme områder i livet.

et ex:
1. Du har et problem med cola, du er avhengig av det, du må ha det, og livet ditt føles som et helvete uten. Får du ikke dine 3-4 lite ++ per dag, får du skjelvetokter, svettetokter, du blir amper og hissig...osv
2. En annen har et problem med alkohol, med mange av de samme symtomer, bare mer ekstreme enn den første..skjelvetokter blir til ekstrem risting, svetting blir strie strømmer av svette, amperhet og hissighet blir til vold, av og til med dødlige konsekvenser...osv

Begge to har et problem, ikke sant?
Nr 2 vil si at han misunner nr 1, fordi hans problemer er mindre en hans egne, og at det er lettere å komme seg ut av...
Det er nok det, ivertfall teoretisk...og sikkert også fysiologisk lettere å komme seg ut av cola-avhengighet en alkoholavhengighet...Men er det like enkelt psykologisk? Har ikke begge 2 et problem som de ikke klarer å komme seg ut av så lett? Hvem er vi som kan dømme dem etter hva slags ting som plager dem? et problem er et problem for individet som opplever det, uansett hvordan andre har det...man kan jo si at herregud, jeg har det mye enklere enn den og den, men har man egentlig det????

:)

vel, innsnurpa føtter, sikkert jæ..... vondt, og jeg er overbevist uansett om det var en tradisjon hos kineserene å gjøre sånn, så var nok livet et helvete...men de hadde nok sine lykkelige øyeblikk de og, iogmed at det bare er en bakgrunnstøy, som stine formulerer det.

Vel jeg har ryggplager (som sikkert 90% av norges befolkning ellers og har) etter en bilulykke, til tider er livet ikke så lett å se på med så veldig blide øyne..men man overlever...men mye lykke i de periodene er det ikke, fordi man fokuserer så mye på smerter. På den andre side har vi medikamenter som lindrer, så lykke kan faktisk kjøpes til et vist punkt. Men hadde de stakkars jentene som ble utsatt for de smertene paracet? (eller sterkere midler, som sikkert hadde vært nødvendig) vel, tviler på det..så fra mitt syn, det å leve med den smerten hele livet uten store mulighet til lindring, vel det gir meg ikke mye tro på at de hadde så veldig mye lykke i livet sitt, det trenger ikke være at de var deprimerte eller aldri smilte og kunne oppleve glede og smile, men i bunn og grunn tror jeg ikke de har opplevd lykke i sin situasjon...
Spesiellt når de ser at andre mennesker ikke har det samme problemet...at det kunne vært unngått..men hvem vet hvordan de virkelig hadde det, kanskje de var "so fucked up" i hodene at de trodde at måten de hadde det på var essensen av lykke. Menneskesinnet er et mysterium...

blahblahblah
nå skal jeg holde kjeft og ikke kverulere frem mer tanker og ord som bare sikkert forvirrer, "in my own fucked up mind" så gir dette innslaget mening, men sikkert ikke for deg, kjære leser :)

lews out....
"Actually Lan is the Dragon Reborn, but he's part of a 'Victims Protection Unit' and had to go undercover...!"
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Moiraine Sedai wrote:Unnskyld, jeg er midt inne i et essay om lykke på skolen :lol: :oops:
Jøss! Da er vi to!

Men uansett, kvinner har vært undertrykt i et par hundre år, og jeg tviler på at alle har vært ulykkelige. Og det at føttene har blitt most siden du ble født behøver ikke å gjøre deg konstant ulykkelig. Alle mennesker har sine små lykke-øyeblikk.. Selv de med psykiske lidelser og kroniske smerter kan være glade av og til. Helt sant!
Dessuten, Lews, er det sikkert mye bedre å være avhenig av Cola enn alkohol!

Og til slutt, bare for og prøve å virke uendelig smart, men ikke få det til:
Lykke er umulig og definere. Et menneske har flere tusen emosjoner, hvordan vet man hvem av dem som er lykke?
Last edited by Moghedien on Sat Sep 16, 2006 16:10, edited 2 times in total.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Seriøst?! Morsomt :lol:
Selv de med psykiske lidelser og kroniske lidelser kan være glade av og til. Helt sant!
De kan være glade av og til, ja, men er det å være glad det samme som å være lykkelig?
. . .
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Hva er å være lykkelig?

Altså, hvis noen holdt på og sage av meg beinet samtidig som jeg fikk vite at det var oppdaget kentaurer og alver i Norge og at det ikke fantes krig og fattigdom lenger, hadde jeg blitt ekstremt lykkelig! Vil jeg påstå.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Moghedien wrote:Hva er å være lykkelig?

Altså, hvis noen holdt på og sage av meg beinet samtidig som jeg fikk vite at det var oppdaget kentaurer og alver i Norge og at det ikke fantes krig og fattigdom lenger, hadde jeg blitt ekstremt lykkelig! Vil jeg påstå.
Det tror jeg ikke på. Å miste et lem lar ingenting annet veie opp for det tapet du lider da. Dessuten, hvordan i helve** skulle du kunne nyte godt av det? Du har mistet beinet ditt og er avhengig av andre mennesker til for eksempel å komme deg opp i skauen for å se på alvene og kentaurene. Og jeg ville aldri i verden ha gitt et bein for å oppnå total utryddelse av krig og fattigdom, og oppdagelse av alver og kentaurer. Og hvis alvene og kentaurene blir oppdaget, vil vårt moderne samfunn mest sannsynlig ødelegge deres liv og levesett sånn som med urstammer i amazonas som har gått under på grunn av ytre påvirkning. Det ville endt med at alvene ble sendt på reservat og kentaurene utryddet av jakt.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Lews
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lews »

Akira wrote:
Moghedien wrote:Hva er å være lykkelig?

Det tror jeg ikke på. Å miste et lem lar ingenting annet veie opp for det tapet du lider da. Dessuten, hvordan i helve** skulle du kunne nyte godt av det? Du har mistet beinet ditt og er avhengig av andre mennesker til for eksempel å komme deg opp i skauen for å se på alvene og kentaurene. Og jeg ville aldri i verden ha gitt et bein for å oppnå total utryddelse av krig og fattigdom, og oppdagelse av alver og kentaurer. Og hvis alvene og kentaurene blir oppdaget, vil vårt moderne samfunn mest sannsynlig ødelegge deres liv og levesett sånn som med urstammer i amazonas som har gått under på grunn av ytre påvirkning. Det ville endt med at alvene ble sendt på reservat og kentaurene utryddet av jakt.
:lol: :lol:

fin den... "Det ville endt med at alvene ble sendt på reservat og kentaurene utryddet av jakt" lol

"Dessuten, Lews, er det sikkert mye bedre å være avhenig av Cola enn alkohol! "

det er godt dere svarer som forventet...
slik jeg sa, er det sikkert teoretisk og fysiologisk bedre å være avhengig av cola, men er det like bra psykologisk...begge er fanget under en "last" de ikke kan så lett komme ut av, hvordan kan vi egentlig skille de to problemene, du kan det på papir ja, men følelsesmessig kan åket de bærer være like tungt...er du med?

hvis du har et kilo med maursyre, og et kilo med blåsyre..veier de ikke like mye?
lol
"Actually Lan is the Dragon Reborn, but he's part of a 'Victims Protection Unit' and had to go undercover...!"
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Lews wrote: det er godt dere svarer som forventet...
slik jeg sa, er det sikkert teoretisk og fysiologisk bedre å være avhengig av cola, men er det like bra psykologisk...begge er fanget under en "last" de ikke kan så lett komme ut av, hvordan kan vi egentlig skille de to problemene, du kan det på papir ja, men følelsesmessig kan åket de bærer være like tungt...er du med?
Cola er ikke speielt sunt, men alkohol har helt spesielle bivirkninger på noen. Dessuten så snakker du vel om slags avhengighet? Alle er vel avhengig av ett eller annet..
Akira wrote: Det tror jeg ikke på. Å miste et lem lar ingenting annet veie opp for det tapet du lider da.
øyh! Jeg sa ikke at jeg mistet beinet! Jeg snakket bare om smerten.

Og dessuten, jeg vil bare ha en bekreftelse av at det finnes alver og kentaurer.

Og btw, jeg kjenner en jente som ville gitt beinet sitt for en natt med Johnny Depp..
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Før eller etter natten?

:P :lol:
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

For et ben ville jeg personlig krevd et helt døgn med Johnny Depp, ikke bare ei natt. :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Moiraine Sedai wrote:Før eller etter natten?

:P :lol:
Jeg er ikke helt sikker..
Men hun har sagt at hvis hun må amputere foten fordi hun røyker for mye skal hun sende den til ham..
:D
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Det er jo bare helt discusting! Hadde jeg fått en amputert fot i posten, hadde jeg saksøkt avsenderen!
. . .
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Image
Spoiler
La de nye brukerne tygge på denne
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Ah, måtte gruble litt på den selv, første gangen :D
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Locked