hansito wrote:
Det er forskjell på å ta en sverigetur på ferie, og dra til et land på andre siden av kloden, for så å søke asyl, og la være å ta seg arbeid, for så å snylte på staten i mange år framover, og dra hjem igjen dit de kom fra.
jeg tror nok de aller fleste asylsøkere ikke ønsker noe annet enn å få seg en jobb, og integreres i det norske samfunnet. problemet er vel heller at de ikke får jobber. hvem vil ansette en asylsøker som snakker dårlig norsk, og som kan bli sendt tilbake til hjemlandet når som helst? livet på et asylmottak er ikke noe paradis.
grunnen til at de blir i mange år er at staten bruker mange år på å gi et svar. de lever i håpet. jeg snakket med en som hadde vært her i fjorten år - gått håpfull til postkassa hver dag, men nei... ikke noe svar.
enkelte får ikke lov til å dra hjem, pga krigsforhold i hjemlandet.
Hvis det er fra et krigsland der de er i stor fare er det jo forståelig, men hvis de ikke er i noen reel fare i hjemlandet, og lever godt i hjemlandet, kan det vel være like bra om de tar en evt. ekstrajobb istedenfor å dra hit. Vi drar da ikke til utlandet hvis det skorter på penger...
jeg tror ikke noen reiser hit fordi de er blakke. en skal være i rimelig stor fare i hjemlandet for å reise fra familie og venner - hele den verden du kjenner - og pakke sakene og dra til vesten, hvor de vet at de blir møtt med fordommer og hat, fra idioter som deg, hansito.
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.