Er The Wheel of Time noe jeg burde lese?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Du nærmer deg slutten da. Det er fra Camelyn og ut som er den beste delen av tEotW etter min mening. Har Logan vært i byn da? Og Rand har jo brukt kraften en del ganger nå selv om det ikke akkurat var bevisst.fei wrote:Jeg er kommet til atSpoiler
Rand og Matt er i caemlyn, De har møtt en ogur og snakket en del med vertshus eieren
terje wrote:The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?
Spoiler
Joda han gjør det bevisst mange ganger før det. Bl.a når han "fester" Callandor i steinen før han forlater Rift og når han "leker seg" med Elayne og Egwene når de prøver seg på "the switch." Problemet er at han ikke alltid får til å kanalisere når han vil. Det er først etter han trenes av Asmodian han får full kontroll over kraften.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Ah. Godt å få presisert det.Treveler wrote:terje wrote:The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?Ps fei. Ikke les disse spoilerne fra The Shadow Rising!!Spoiler
Joda han gjør det bevisst mange ganger før det. Bl.a når han "fester" Callandor i steinen før han forlater Rift og når han "leker seg" med Elayne og Egwene når de prøver seg på "the switch." Problemet er at han ikke alltid får til å kanalisere når han vil. Det er først etter han trenes av Asmodian han får full kontroll over kraften.![]()
Men alle disse situasjonene fra perioden før den handelsen jeg nevnte over skjedde jo mens han var under affekt? Da blir det vel feil å si at han hadde kontroll? (Si i fra hvis dette kan ansees som spoliere...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Eg trur ein kan skilje litt mellom kontroll og bevisst her:
Minispoiler, Eye of the World:
Spoilers for seinare bøker, t.d. the Shadow Rising, ikkje les:
So ein kan seie at det er tre stadier: ubevisst - bevisst men ukontrollert - bevisst og kontrollert. Slik ser eg det iallfall...
Minispoiler, Eye of the World:
Spoiler
Den episoden då han Heala Bela, var heilt ubevisst, og soleis, kan ein kanskje seie at det var utan kontroll og.
Spoiler
Deler av det han gjer i Steinen i Rift er kontrollert. Hugser ikkje akkurat kva, men nokre ting han har gjort før, kan han gjere igjen, og har soleis kontroll over akkurat det. På den annen siden har han ikkje so mykje kontroll at han kan gripe Krafta når han vil. Men alt dette er bevisst, slik enkelte ting frå EotW ikkje var. Men det er riktig som Treveler seier, at full kontroll, får han ikkje før etter trening av Asmo.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Hmm. Jeg er ganske sikker på at jeg er enig.incanus wrote:Eg trur ein kan skilje litt mellom kontroll og bevisst her
[...]
So ein kan seie at det er tre stadier: ubevisst - bevisst men ukontrollert - bevisst og kontrollert. Slik ser eg det iallfall...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det virker som om du er bitt av basillen. Ved første gjennomlesning har folk flest eotw langt nede på listen av favorittene i serien, mens bok 2-6 står svært høyt i kurs. Prologen til the great hunt er bra, men fortsettelsen er bedre, selv om den første delen kan være litt frustrene med tanke på hvordan Rand, Mat og Perrin oppfører seg!fei wrote:Ja ja. Nå har jeg lest prologen til bok nr 2. Nå er forventningene skyhøye. Tror dere de blir infridd?
Uansett, du har mye å glede deg til



