The Heron Mark Sword

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

ludde
Hengiven
Hengiven

Post by ludde »

Sverdet er hamra når den er glødende og formet under varme hele veien. måten en får sverdet skarpt på er å slipe og polere den når den er kald. Det er den beste måten for du får aldri hamret den skarp. Mulig jeg har missforstått deg nå, men kjønner fortsatt ikke hva dette har med diamant å gjøre. Er veldig trøtt så hehe.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

For å få hard egg så lagar ein bladet breiare og tjukkare enn det skal bli, og så varmer ein det opp til raudglødane, og hamrar det ned, på både tjukkelse og breidde. Dette gjenntek ein til ein får den forma ein vil ha på bladet. Tuppen på knivar blir ofte støpt ute av vinkel og så hamra ned til den er rett, slik at tuppen blier enda hadare. Deretter tek ein å herdar stålet ved å varme det og så putte det i vatten. Mange gamle kinesiske sverd som viktige personar åtte var ofte herda over 100 gonger.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
ludde
Hengiven
Hengiven

Post by ludde »

"For å få hard egg så lagar ein bladet breiare og tjukkare enn det skal bli, og så varmer ein det opp til raudglødane, og hamrar det ned, på både tjukkelse og breidde. Dette gjenntek ein til ein får den forma ein vil ha på bladet."

Denne prosessen er en vanlig prosses en må gjennom for å få bladet i den formen en vil, men eggen blir ikke noe hardere. Og det du beskriver er ett alt for breit blad.

"Tuppen på knivar blir ofte støpt ute av vinkel og så hamra ned til den er rett, slik at tuppen blier enda hadare."

Som oftest blir ikke kniver/sverd støpt, men varmet opp og hamret til ønsket form. Og å rette på en bøy herder ikke stålet.

"Deretter tek ein å herdar stålet ved å varme det og så putte det i vatten. Mange gamle kinesiske sverd som viktige personar åtte var ofte herda over 100 gonger."

Mener du at sverdene ble herdet ved å putte det oppvarmede bladet i vann 100 ganger?

De to herdemåtene fra gamledager er å brette ett stykke stål et dusin ganger for å fordele carbonet i stålet og få bort urenheter i stålet. Det er egentlig ikke noe vits i dag, siden stålet produsert i dag er mye bedre. Dette gjøres i dag rett og slett fordi det lager en aktraktiv textur i bladet. Den andre er å kjøle ned stålet fort etter oppvarming. Det er dette som er å herde stålet.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

ludde wrote:Som oftest blir ikke kniver/sverd støpt, men varmet opp og hamret til ønsket form. Og å rette på en bøy herder ikke stålet.
Trur du at ein finn lange flate emne som passar til sverd i naturen? Å nei du... ein må jau fyrst smelte stålet og lage det i den forma ein vil ha.
ludde wrote:Mener du at sverdene ble herdet ved å putte det oppvarmede bladet i vann 100 ganger?

De to herdemåtene fra gamledager er å brette ett stykke stål et dusin ganger for å fordele carbonet i stålet og få bort urenheter i stålet. Det er egentlig ikke noe vits i dag, siden stålet produsert i dag er mye bedre. Dette gjøres i dag rett og slett fordi det lager en aktraktiv textur i bladet. Den andre er å kjøle ned stålet fort etter oppvarming. Det er dette som er å herde stålet.
Blanda den brette metoden og den andre...:oops:

Men når ein vermer opp stålet for så å kjøle det ned så kan dette bli gjort fleire gonger etter ein annan. Fyrst til ein farge og så til ein annan og kjøle det ned mellom kvar gong. Eg huskar ikkje rektig kva rekkefylge det er på fargen ein skal varme det opp til då men.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
ludde
Hengiven
Hengiven

Post by ludde »

He he. Nei du har rett i at en ikke finner lange flate emner som passer akkurat det du vil ha. Men å smelte det og legge det til en form er ikke det vanligste. Mulig på billigsverd, vet ikke. Men det mest vanlige og det du kaller for smiing er at du foreksempel varmer en firkantet stålkloss til rundt 700 grader, og arbeider på den. Varmer, hamrer i bredde og lengde, varmer hamrer i bredde og lengde, osv osv. Til du har den formen du vil ha. varmer, hamrer ut eggen (men ikke for skarp eller tynn, for da er det en stor sjanse for at den sprekker under kjøling i vann). Varmer og hamrer spissen, varmer hamrer tangen, osv. Til du har basic form. Grov sliper kanter. Varmer den til 700 grader, tar den i vann rundt 50 grader. Etter all denne hamringa og varme utsettelsen er stålet i et veldig stresset konstruksjon. Så for å få stålet til å slappe av varmer du emnet opp i280-400 grader i to timer. gjør det to ganger til. Da har du blitt kvitt stresset i bladet og det er mye mindre sjanse for at den vil knekke under bruk. Men selv nå er den for hard. så det kommer ann på hvordan du herder den. Japanerne var og er veldig flinke på det punktet der.

Det med å herde den flere ganger kan jeg ikke si for sikkert. Mulig de gjorde det. Men det strider i mot allt jeg har lært. For når du varmer opp igjen et herdet blad, tar du bort herdingen og starter på square one.
Men du gjør meg interessert, hvor har du lest dette?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Har hørd det frå nokon sverd/kniv-g33kar i klassa, men dei kan ha tatt feil for alt eg veit. Kan hende det gjeld mest knivar.

Det du seier høyres veldig logisk ut da. Kor har du lært alt det?
- Davram Bashere
ludde
Hengiven
Hengiven

Post by ludde »

Det skjer nok det, at en smelter stålet og heller det i former. Men det er nok mest på produksjons kniver/sverd. Så at de tar feil er ikke sikkert. Men det er ikke det jeg kaller for smiing. For en form til stålet vil avgrense og hemme kreativiteten til smeden. Tenk om han vil ha den to cm lenger enn formen, eller en viss annen form på bladet. Eller ett annet blad. Da trenger han også mange former. Og for ikke å snakke om det dyre eller kompliserte utstyret han trenger. Det er ikke bare bare å SMELTE stål. Og jo mer interessert jeg ble, jo mer jeg lærte, jo mer ville jeg lage kniver og sverd. Men det eneste stedet jeg kan gjøre det er på hytta. som ligger i sverige, og der er jeg to uker i året. lærer ikke noe av det. bare teori.

For noen år siden ble jeg veldig interessert av sverd. Egentlig nordiske sverd, og europeiske. Som rapier sverd. Men så tenkte jeg at jeg skulle lese litt om aseatiske sverd. Og da var det gjort. Bare måten en skulle skade motstanderen på ved ett kurvet blad facinerte meg. Europeiske sverd er mer designet for å stikke. Mens katanaen er ment for å kutte. Det har aldri vært noen stor fokus å kunne trekke sverdet fort i norden. Men ett kurvet blad lar deg trekke sverdet og kutte i samme bevegelse. Det blir som i gamle vestern filmer. Trekke og, dø. Og måten bladet til en katana er laget, herdet, og hvor elegant det er... jeg kunne fortsatt i det uendlige.

Jeg er aktivt med i flere sverdforumer rundt på nettet. Eeeenormt mange mennesker med utrolig mye informasjon. Forumer, bøker, internett generelt. Et hav av informasjon, og hjernen min trekker det til seg som en tørr svam. Pluss at jeg trener sverd av den japanske stilen. Og i klubben jeg går er det jo så klart flere med samme interesse, og de fleste av dem vet mye mer enn meg. hehe
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Såpass ja, då er det ikkje så rart du har greie på kva du snakkar om nei. :D
- Davram Bashere
Post Reply